مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

با طرح جدید بافت محله نفر آباد دگرگون می شود/همه چیز در مورد طرح نفرآباد شهرری

با تصویب و اجرای طرح جدید نفرآباد شهرری بعد از 20 سال سکون بافت این محله قدیمی شهرری با طرح های اسلامی و ایرانی دگرگون می شود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری ، محله نفر آباد شهرری یکی از محله های قدیمی قبله ی تهران محسوب می شود .محله ی دیوار به دیوار حرم حضرت سیدالکریم علیه السلام  که تا کنون با توجه به طرح های شهرسازی تصویب شده این محله در گذشته، از جمله طرح آرامستان ،بافت این قسمت از شهرری بخاطر اینکه مجوز داده نشده است هنوز هیچ تغییری نکرده است،  جز تصرف بخشی از این محله توسط حرم مطهر برای گسترش حرم و از طرف دیگر هویت اجتماعی و تاریخی این بخش از قبله ی تهران رو به نابودی است که باید توجه ویژه ای به آن شود.

اکنون بعد از دو دهه با تصویب طرح بازسازی محله نفرآباد ،سازمان نوسازی شهر تهران مجری احداث طرح جدید این محله بر پایه طراحی ایرانی اسلامی است و به نظر می رسد با اجرای دقیق این طرح و چشم اندازی که برای آن در نظر گرفته شده است در آینده ای نزدیک محله نفر آباد شهرری به یک محله ای زیبا و مدرن در قبله ی تهران تبدیل شود .

در ادامه با ما همراه باشید تا این طرح را بررسی کنیم .

نظام طراحی معماری

الگوی مسکن پیشنهادی برای محله نفرآباد، بر مبنای مفهوم سکونت ایرانی شکل گرفته است. مطالعات الگوی مسکن نشان می‌دهد که خانه متناسب با فرهنگ ایرانی «خانه حیاط‌دار» است به طوری که فضای باز و حتی‌الامکان نیمه‌باز برای خانه در همه طبقات را از ضروری‌ترین عوامل الگوی پیشنهادی می‌سازد. بنابراین کانسپت بنیادین الگوی مسکن پیشنهادی (الگوی امروزین خانه ایرانی) که در جهت بالا بردن حس تعلق به مکان گام برمی‌دارد، «الگوی خانه حیاط‌دار» است که در آن وجوهی از شیوه زندگی ایرانی که تا کنون حفظ شده یا تمایل به حفظ آن هست، تثبیت می‌شود و این الگو زبانی نیز با سابقه زبان معماری ایرانی در تعامل است تا از این طریق بتوان به معنای آرمانی خانه ایرانی نزدیک شد و از وجه سرمایه‌ای خانه فاصله گرفت.

هدف از تدوین این ضوابط، این است که نفرآباد بستری برای رشد اندام‌وار معماری خانه و مسکن ایرانی باشد که در آن علاوه بر تأمین نیازهای فضایی و اجتماعی مردم، نگاهی پایدار به حال و آینده حیات در نفرآباد و البته شهر تهران وجود داشته باشد. اجرای چنین طرحی می‌تواند نمونه‌ای عملیاتی از الگوهای مطلوب و البته ممکن معماری خانه برای زندگی ایرانی را ترویج و به مالکان و سازندگان عرضه کند.

اگرچه خانه حیاط‌دار ترکیبی پیشنهاد اصلی به عنوان الگوی مسکن در محله نفرآباد است، اما از آنجا که در این محله زمین‌های کوچک‌تر از 100 متر حاصل از تفکیک و افراز و تقسیم ارث وجود دارد، در صورت تمایل نداشتن مالکان به تجمیع می توان به این زمین‌ها اجازه داد که با تراکم بقیه محله ساخته بشوند و الگوهای مستقل به خود بگیرند.

تصاویر زیر چند ایدئوگرام کلی از الگوهای خانه را نشان می­دهد:

 

تعداد طبقات

تعداد طبقات در محله بر روی سیمای کلی آن و نظام طراحی معماری خانه­ ها تأثیرگذار خواهد بود و محله را به یک محله کوتاه یا بلند، متراکم از نظر جمعیت یا خلوت تبدیل خواهد کرد.

تعداد طبقات در محله نفرآباد به دلیل نزدیکی به حرم و لزوم رعایت شأن ارتفاعی حرم و باتوجه به محدودیت‌های میراثی نمی­تواند از سه طبقه بیشتر باشد. حذف پیلوت و احداث خانه در طبقه همکف و اجازه ایجاد زیرزمین مشابه الگوهای سنتی محله در صورت خواست مالک، کمک می‌کند تا فضای مسکونی بیشتری در این تعداد طبقات تأمین شود.

  نحوه تأمین پارکینگ

وجود پیلوت به منظور تأمین پارکینگ در طبقه همکف، غیر از اینکه از نظر اقتصادی یارانه‌ای تراکمی است که شهر برای خودرومحوری پرداخت می‌کند و ساختمان را یک طبقه بلندتر می‌کند، بهترین فضای باز خصوصی در طبقه همکف را نیز از بین می‌برد. از این رو این ضابطه در الگوی پیشنهادی برای محله نفرآباد حذف می‌شود و پارکینگ خانه‌ها  به صورت پارکینگ محله‌ای تأمین می‌شود،.

بر اساس بررسی های انجام شده از دفتر مجری این طرح پارکینگ های مذکور بصورت تفکیک شده و با قیمت مناسب  از طرف شهرداری به مالکان واگذار خواهد شد .

در بازسازی این بافت کاربری های مسکونی 100 درصد و کاربری های تجاری 50 درصد شامل بخشودگی عوارض نوسازی می شوند و برای هر پلاک از محل صندوق توسعه حرم مطهر وام 140 میلیون تومانی با درصد سود بسیار پایین برای ساخت و ساز تعلق می گیرد .

برای این محله امکانات رفاهی ،تجاری ،فرهنگی و تفریحی در نظر گرفته شده است که کلنگ احداث یکی از آنها به نام سرای عمو عباس در اسفند ماه سال جاری بر زمین زده شد .

لازم به ذکر است بخشی از این بافت جزو هویت و تاریخ ری باستان است که برای نگهداری و مرمت این بنا ها برنامه ریزی لازم صورت گرفته است تا در آینده به محلی  فرهنگی وتاریخی با رویکرد اقتصادی محور در راستای جذب گردشگر تبدیل شود .

شهروندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سرای محله نفر آباد مراجعه یا با شماره زیرجهت کسب اطلاعات بیشتر تماس حاصل نمایند

 

 

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید

نظرات بسته شده است.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه