مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

بزرگترین آفت در علم، نبود اجتماع علمی است

در حالی که دانشگاه باید به روز و پویا بوده و در مسیر نیاز جامعه پیش رود، ولی دانشجو بعد از فارغ التحصیلی بیکار می ماند چون نیاز جامعه در دانشگاه تعربف نمی شود و این یعنی گسستگی بین دانشگاه و صنعت.

مهدی دانشیار مسئول پژوهش مرکز نجوم آستان عبدالعظیم(ع) شهرری، کارشناسی ارشد اختر فیزیک از دانشگاه پونای هندوستان و کارشناسی ارشد فیزیک هسته ای از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به جایگاه علم نجوم در کشور خاطرنشان کرد: علم نجوم در ایران سابقه طولانی دارد، علمای اسلام به نجوم توجه ویژه داشتند چرا که نجوم یک واجب کفایی است و قرآن عظمت خداوند را با نجوم قسم میدهد  و خیلی از احکام که در اسلام است مبتنی بر علم نجوم است و حتی رنسانس علمی در اروپا تحت تاثیر خواجه نصیرالدین طوسی است ولی متاسفانه ما در علم نجوم عقب هستیم علارغم سابقه تاریخی و ملی و مذهبی که در بحث نجوم داریم.

وی گفت: در بعد نظری و کیهان شناسی عقب نیستیم ولی در بعد نجوم رصدی حرف زیادی برای گفتن ندایم و از نظر حرفه ای امکانات رصدی مهم در ایران وجود ندارد. رصد خانه ملی منسجم در ایران نداریم و ایران در پروژه های مهم  نجوم دنیا شرکت ندارد چون اجتماع علمی ملی در زمینه علوم پایه در ایران وجود ندارد.

وی تشریح کرد: بزرگترین آفت در علم، نبود اجتماع علمی است وقتی دانشمندان ببینند سرمایه و علم آنها جایگاهی ندارد و نمی توانند آن را ارائه کنند ترجیح میدهند به طرف پژوهش نروند یا به خارج از کشور رفته و طرح و ایده خود را برای اجتماع علمی آنها ارائه دهند. همچنین نبود یک اجتماع علمی باعث می شود خرافات در کنار علم قرار بگیرد، در همین ایام کرونا شاهد افسار گریختگی علمی هستیم، بدلیل نبود یک اجتماع علمی هر کسی ادعای ساخت داروی موثر بر کرونا میکند.

برای رسیدن به جایگاه علمی باید علوم پایه را درکشور تقویت کنیم، چرا که برای بررسی ایده ها و نظریه ها و پژوهش ها یک اجتماع علمی منسجم لازم است.

مسئول پژوهش مرکز نجوم شهر ری با تاکید بر اینکه دانشگاه باید به روز و پویا بوده و در مسیر دانش و نیاز جامعه پیش رود،گفت: در دنیا دانشگاه براساس نیاز بوجود می آید، در ایران براساس تقلید است. نیاز های اجتماعی ما در ایران در دانشگاه ها نیست. دانشگاه های ما تقلید از نیازهای غربی است و این گسستگی بین دانشگاه و صنعت را بوجو می آورد در نتیجه دانشجوها بعد از فارغ التحصیلی بیکار می مانند چون نیاز جامعه در دانشگاه تعربف نمی شود/ انتهای پیام

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید

نظرات بسته شده است.