مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

اجرای طرح معماری ایرانی و اسلامی در محله نفرآباد شهرری

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: طرح فریز محلات اشتباه بود و به سرانجام نرسید لذا با تغییر پارادایم در نظام معماری و شهرسازی و اجرای رویکرد مشارکت دهی مردم طرح معماری ایرانی اسلامی در نفر آباد اجرایی می‌شود.

بلاتکلیفی 2 دهه‌ای در محله نفرآباد موجب شده که روند فرسودگی در این محله تشدید شود. در این سال‌ها اجازه بازسازی و نوسازی به ساکنان داده نشده بود و شهرداری املاک برخی از ساکنان را خریداری و تخریب کرده بود و محلی برای تجمع معتادان و بروز آسیب‌های اجتماعی شده است.

 محله تاریخی نفرآباد با وسعتی در حدود 13 هکتار از شمال به بلوار جانبازان و شرق و جنوب به بلوارهای قمی و سلمان فارسی و از غرب نیز به پارکینگ جنوبی حرم عبدالعظیم حسنی (ع) ختم می‌شود که برنامه‌ریزی، طراحی شهری و طراحی معماری آن با الگوی مسکن ایرانی-اسلامی در تیرماه 1398 به مشاور واگذار شد.

محمد سالاری  با اشاره به ایجاد طرحی جدید در محله نفر آباد اظهار داشت: محله نفرآباد با طرحی که شهرداری تهران قصد ایجاد آن را دارد چشم‌انداز ویژه‌ای خواهد داشت و می‌تواند تبدیل به یکی از محلات فاخر و موزه‌ای برای بازدیدکنندگان باشد.

وی افزود: طرح شهری محله نفر آباد با جمعیت‌پذیری مناسب، سرانه خدماتی جامع و پروژه‌های محرک توسعه در مجاورت حرم عبدالعظیم الحسنی (ع) در کمیسیون ماده 5 تصویب‌شده و اجرای آن نیاز به معماری ایرانی اسلامی دارد که در برنامه توسعه‌ای کشور نیز دیده‌شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه گفت: تعداد پارسل‌هایی که در محله نفرآباد تملک شده زمینه ایجاد سرانه خدماتی مناسب و اعتبار مالی لازم برای ایجاد زیرساخت‌ها رو بناها را فراهم می‌کند.

سالاری با اشاره به اینکه طرح فریز محله نفرآباد از ابتدا اشتباه بوده بیان کرد: متأسفانه رویکردی در نظام شهرسازی و معماری و تصمیم‌گیری مدیریت شهری نهادینه‌شده بود که بدون توجه به نظر شهروندان و ساکنین از بالا به پایین تصمیم‌گیری برای محلات تصمیم‌گیری می‌شد.

وی تصریح کرد: پیش‌ازاین بسیاری از طرح‌های محلات بدون در نظر گرفتن تبعات و چگونگی تحقق‌پذیر بودن اجرایی شده است که آسیب‌های فراوانی را در پی داشته است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تأکید کرد: در حال حاضر در اداره شهر و نظام شهرسازی و معماری از رویکرد مشارکت دهی مردم و معتمدین در تصمیم‌گیری‌ها استفاده می‌شود. در محله نفرآباد نیز مشاور طرح رویکردها را اعمال کرده و با ساکنین در زمینه اجرای طرح مشورت داشته و همچنین ظرفیت‌های محله را بررسی و نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرده است.

سالاری با اشاره به نگرانی‌های این طرح اظهار داشت: باید بخشی از پارسل‌های محله با مشارکت شهرداری و سرمایه‌گذاران به‌زودی الگوسازی شود تا مردم ببینند که یک‌خانه با این مشخصات هویت و قابلیت سکونت در محله ایجاد می‌شود. در صورت اثبات طرح به مردم تمام منازل و ساکنین با سرمایه شخصی یا مشارکت بخش خصوصی نوسازی را انجام خواهند داد.

وی افزود: در این طرح نمی‌توان با اعمال ‌زور ملک شهروندان را تملک کرد و شهرداری نیز منابع آن‌چنانی برای ایجاد این طرح ندارد اما اگر می‌خواهیم فضایی را سرزنده کنیم باید جمعیت را به آن تزریق کرد.

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: در محدوده نفرآباد آسیب‌های اجتماعی زیاد شده و دلیل اصلی آن خالی شدن این منطقه از ساکنین است. هرجا که مردم حضور داشته باشند امنیت فراهم می‌شود.

سالاری با بیان اینکه شهرداری منطقه 20 منابع لازم جهت ساماندهی محله نفرآباد را دارد گفت: شهرداری منابع لازم جهت رسیدگی به این محله را دارد و زمان‌بر شدن موضوع از سوی شهرداری بوده و بهانه‌ای برای تعلل وجود ندارد. در این محله بخش عمده‌ای از پارسل‌ها تملک شده و بخش دیگری جهت تأمین هزینه زیرساخت‌ها و پروژه محرک توسعه هزینه می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در پایان خاطرنشان کرد: سال‌های متمادی است که اهالی نفرآباد منتظر خارج شدن از فریز بودند و تنها راه‌حل برطرف کردن این مشکل ورود کردن شهرداری است. شهرداری می‌بایست با ایجاد الگوسازی و فراخوان برای مالکینی که توان مالی دارند در جلسات حضور و طرح برای آن‌ها تبیین شود تا به باور برسند که نسبت به ایجاد طرح ایرانی اسلامی اقدام کنند و بقیه از آن‌ها تبعیت کنند.

منبع خبرگزاری تسنیم
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید

نظرات بسته شده است.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه