مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

اگر دستگاهی باعث تعطیلی یا اخلال در کار واحد تولیدی شود، با آن برخورد مي‌شود

بابک دین پرست روز سه‌شنبه از واحدهاي صنعتي “مارگارین” (توليد كننده انواع روغن گياهي) در كيلومتر 3 جاده ورامين و واحدهاي صنعتي “میرآب” (تولید کننده شیرآلات صنعتی) و “متين میز” (توليد كننده انواع ميز) در شهرک صنعتی شمس آباد بازديد كرد و از نزديك در جريان توانمندي‌ها و مسائل و مشكلات بخش صنعت و توليد كشور قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌اي وزارت کشور و قائم مقام رئیس ستاد ملي تسهیل و رفع موانع تولید از 3 واحد توليدي در شهرستان ري بازديد كرد و در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان تهران در محل شهرک صنعتی شمس آباد حضور یافت.
به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، بابک دین پرست روز سه‌شنبه از واحدهاي صنعتي “مارگارین” (توليد كننده انواع روغن گياهي) در كيلومتر 3 جاده ورامين و واحدهاي صنعتي “میرآب” (تولید کننده شیرآلات صنعتی) و “متين میز” (توليد كننده انواع ميز) در شهرک صنعتی شمس آباد بازديد كرد و از نزديك در جريان توانمندي‌ها و مسائل و مشكلات بخش صنعت و توليد كشور قرار گرفت.
مشكلات بانکی، مالیاتی و تأمین اجتماعی، طرح توسعه شهرک صنعتی، راه دسترسی دوم و تأمین آب پایدار از مهمترين مشكلات اين واحدهاي صنعتي بود كه در اين بازديدها مطرح شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با حضور در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان تهران و پس از استماع ديدگاه‌ها و دغدغه‌های واحدهاي تولیدی فعال در شهرک صنعتی شمس آباد گفت: امروز با عطف توجه به شرایط تحریمی کشور، نیازمند تقویت توان تولیدی داخلی با هدف حفظ و ارتقاء اشتغال در کشور هستیم. از اين رو تمامي دستگاه‌ها باید زمینه آسودگی خیال تولید کنندگان را فراهم کنند و اگر دستگاهی باعث تعطیلی یا اخلال در کار واحد تولیدی شود، با آن برخورد خواهد شد.

بابك دین پرست با ارائه گزارشی از وضعیت شهرک‌های صنعتی کشور و برنامه‌های پیش رو در ستاد ملي تسهیل و رفع موانع تولید افزود: در کشور ۱۰۰۵ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب داریم که از این تعداد ۸۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی فعال شده و درحال واگذاری است.

وي اضافه كرد: مجموعاً در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی بیش از ۴۶ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی مستقر داریم که از این تعداد ۳۷ هزار واحد فعال (بالغ بر ۸۰ درصد) و ۷۴۳ هزار نفر در این واحدها اشتغال دارند و ۹ هزار و 188 واحد صنعتی (معادل ۲۰ درصد) نیز غیرفعال هستند كه بر اساس برآوردهای اولیه، در صورت فعال و احیاء شدن این واحدها، ۱۹۲ هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد.

قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید كشور با اشاره به هدف گذاری امسال اين ستاد در فعال کردن ظرفیت راکد شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور ادامه داد: در تلاشیم با هماهنگی دستگاه‌های مسئول و محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۲ هزار واحد صنعتی راکد را به چرخه تولید برگردانیم که تا امروز ۱۲۰۰ واحد به مدار تولید بازگشته و باعث ایجاد یا احیاء مجدد حدود ۲۰ هزار اشتغال در کشور شده است.

دین پرست در ادامه با اشاره به وضعیت شهرک‌های صنعتی استان تهران يادآور شد: در استان تهران نیز مجموعاً ۳۸ شهرک و ناحیه صنعتی داریم که ۵۰ درصد آن‌ها فعال و درحال واگذاری است و تعداد ۵۸۷۰ واحد صنعتی در اين مناطق مستقر است که ۴۹۰۰ واحد (۸۳ درصد) فعال و بیش از ۱۲۰ هزار نفر در آن‌ها مشغول کار هستند.

وی اظهار داشت: در استان تهران ۹۲۱ واحد صنعتی غیرفعال در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارد که اگر این واحدها هم راه اندازی شوند، تعداد ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال جدید به شاغلان در شهرک‌های صنعتی اين استان افزوده خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور درخصوص وضعیت شهرک صنعتی شمس آباد نیز که امروز از نزدیک در جریان روند و فعالیت واحدهای این مجموعه بزرگ کشور قرار گرفت افزود: در شهرک صنعتی شمس آباد ۱۹۲۶ واحد صنعتی داریم که از این تعداد ۱۶۳۶ مورد یعنی بالغ بر ۸۵ درصد آن‌ها فعال و تعداد ۲۹۰ واحد نیز غیرفعال می‌باشد.

دین پرست اضافه کرد: اگر بتوانیم واحد‌های غیرفعال شهرک صنعتی شمس آباد را راه اندازی کنیم، به تعداد ۳۲ هزار و ۷۰۰ اشتغالی که هم اکنون در این شهرک وجود دارد، حدوداً ۴ هزار شغل جدید هم اضافه خواهد شد.

وي با اشاره به کمبود زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تهران ادامه داد: هم اکنون یک هزار و ۶۰۰ پرونده فسخ قرارداد زمین صنعتی در فرآیند داوری قرار دارد که باید با سرعت و بدون هیچ‌گونه اغماضی بررسی شوند.

قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید كشور تأکید کرد: زمین‌های صنعتی که در سالیان گذشته برای احداث واحد تولیدی به افراد حقیقی و حقوقی واگذار شده ولی همچنان کاری در آن‌ها صورت نگرفته است، باید بازپس گیری و به سرمايه گذاران واقعي داده شود.

دين پرست خاطرنشان كرد: شرکت شهرک‌های صنعتی موظف است وضعیت تمامی اراضی واقع در شهرک‌های صنعتی را از حیث واگذاری شفاف سازی کند و با رنگ مشخص روی نقشه بارگذاری نماید تا متقاضیان این اراضی در جریان وضعیت زمین‌ها قرار گیرند.

وي با اشاره به این‌که در داخل شهرک‌های صنعتی، اراضی خالی زیادی مشاهده می‌شود ولی متقاضیان نمی‌توانند یک متر زمین برای احداث واحد تولیدی پیدا کنند، گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی باید وضعیت تمامی اراضی را با شفافيت كامل روشن کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در بخش دیگری از سخنانش ضمن تأکید بر ضرورت حل و فصل هرچه سریع‌تر مشکلات واحدهای تولیدی با سازمان‌های تأمین اجتماعی و امور مالیاتی استان و تعیین وقت مشخص برای رسیدگی به مشکلات واحدهای مذکور، در پاسخ به اظهارات یکی از مدیران واحدهای تولیدی مبنی بر مسدود نمودن درصدی از تسهیلات مصوب پرداختی به ایشان از سوی یکی از بانک‌ها، به مسئولان کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان دستور داد تا ضمن بررسی دقیق موضوع، در صورت تأیید این امر، به‌عنوان یک اقدام کاملاً غیرقانونی، مسئول یا مسئولان ذیربط بانک مربوطه را در اجرای توافق وزارت کشور و بانک مرکزی، براي برخورد قانونی به بانک مرکزی معرفی نمایند.

دین پرست در ارتباط با گلایه یکی از مدیران واحدها درخصوص واردات محصولات دارای تولیدات مشابه، از نظارت اين ستاد بر روند اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی خبر داد و از مسئولان کارگروه استان تهران خواست تا مستندات مربوط به واردات غیرقانونی محصولات مشابه تولید کارخانه مذکور را گردآوری و پس از بررسی اولیه، براي پیگیری قانونی در اختیار دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قرار دهند.

وي در پایان به جایگاه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروهای استاني آن اشاره و تصريح کرد: مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بر اساس ماده (۶۱) قانون نافذ است و ضمانت اجرایی لازم را دارد و در همین راستا در تلاشیم با حساسیت لازم مصوبات را پیگیری و دستگاه‌هاي متخطی را به مراجع قضایی و نظارتی معرفی کنیم.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.