مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

گفت و گو با شاعر منظومه 5 دعا

علىنصرآبادى(ناصرى) شاعر ساکن شهرری در سال 1332 در نیشابور دیده به جهان گشود و در سال 1348 ، شهرری ری را برای اقامت برگزید. از این شاعر آیینی سه مجموعه شعر با عنوان های «گلزارناصرى»، «خرده سنگ های فیروزه ای» و «منظومه زيارتعاشورا، دعاىتوسّل، حديثكساء، دعای كميلودعای ندبه» منتشر شده است. با این شاعر گفت گویی انجام داده ایم که از نظر می گذرد.

در چه سن و سالی متوجه شدید که قریحه سرودن شعر دارید و نقطه آغازین ورود شما به ادبیات کجا بود؟

مادر من، شاعره بودند و در واقع این قریحه را از ایشان به ارث بردم و الان نیز یکی از فرزندانم نیز شاعر است. روزی که اولین اشعار را سرودم، یک روز جمعه بود و انگار به بنده الهام شد که برو به کوه های دربند و شعر بگو. در مرتبه اول، توجهی به این الهام نکردم ولی دوباره این الهام تکرار شد. برای بار سوم انگار بجای الهام، پرخاش بود و از جا برخاستم و رفتم و نخستین اشعارم را سرودم.

در مجموعه اشعارتان، شعرهایی در وصف انقلاب اسلامی سرودید. انگار که شما به عنوان یک مبارز در بطن انقلاب حضور داشتید. با ما در این باره بگویید؟

من در قبل از انقلاب، به همراه دوستانم مبارزات انقلابی داشتیم و کارهای فرهنگی و مذهبی انجام می دادیم. در سال 1348 که من از نیشابور به شهرری آمدم، به صورت مخفیانه عکس های حضرت امام خمینی (ره) را به همراه آوردم و در شهرری توزیع کردم. این روحیه باعث شد تا در اشعارم به موضوع انقلاب و به عظمت کاری که مردم انجام دادند، اشاره کنم.

تاکنون چند بیت شعر سروده اید و درباره انتشار مجموعه اشعارتان برایمان بگویید.

تا الان حدود 12 هزار بیت شعر با موضوعات مختلف سرودم. کتاب اول من، منظومه پنج دعا شامل: زيارتعاشورا، دعاىتوسّل، حديثكساء، دعای كميلودعای ندبه است که هر کدام قبلا به صورت جداگانه و بارها در شمارگان بالا منتشر شد که اکنون در قالب یک مجلد آمده است. کتاب دوم نیز مجموعه اشعار مذهبی با عنوان «گلزا ناصری» است که در قالب 480 صفحه با موضوع دین و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) منتشر شده است. کتاب سوم نیز با عنوان «خرده سنگ های فیروزه ای» است که مضمون اجتماعی دارد.

نظرتان درباره جایگاه شعر و وضعیت گسترش ادبیات در شهرری چیست؟

به عقیده من، شعر قوی ترین و کاری ترین تیری است که به هدف می نشیند. تاثیر شعر، جدای از مفهوم و معنی، در جامعه بسیار بالا و عمیق است و به جرأت می توان گفت که امروزه، یکی از بهترین و تاثیرگذارترین ابزار برای انتقال اندیشه و تفکر، زبان ولای شعر است.

حوزه ادبیات و توجه به مقوله شعر در شهرری نسبت به تهران ضعیف است و به امر آموزش کمتر توجه می شود؛ اگر چه نشست های ادبی برگزار می شود ولی با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی شهرری و اینکه شهرری قبله تهران است، بسیار اندک است که از مسئولین امر می خواهم به این موضوع توجه داشته باشند تا شهرری از نظر شعر و ادبیات نیز قبله تهران شود. البته حضور استادان شعر و ادب در محافل شعر شهرری نیز برای تربیت نسل جوان بسیار مهم و تاثیر گذار است.

در پایان اگر سخنی دارید، بفرمائید؟

در دوران ابتدایی، یک معلم دلسوز داشتیم به نام آقای حاج علی اکبر یوسفی، که یک روز از دانش آموزان سوال کردند چه کسی نماز را کامل یادگرفته است؟ و من تنها کسی بودم که دستم را بالا بردم. از آن روز من را به عنوان پیش نماز مدرسه انتخاب کردند و این امر باعث شد که مسیر زندگی من تغییر کند و من مدیون ایشان هستم و پس از گذشت حدود 60 سال از آن دوران، هنوز با ایشان ارتباط صمیمی دارم و خدا را بابت این لطف بزرگ، شاکرم.

از فرصتی که در اختیارمان قرار دادید، سپاسگزارم.

از طريق علی رسولی
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه