مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

لزوم ثبت روز ری در مهرماه

کارشناس مسائل تاریخی شهرری مطرح کرد

کارشناس مسائل تاریخی گفت: شهرستان ری با آثار باستانی فراوان، ظرفیت گردشگری بالایی دارد اما بودجه کافی برای حفاظت از آثار همچنین ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای جذب گردشگر ندارد لذا باید شرکت توسعه گردشگری با تصویب مجلس و بودجه اختصاصی در ری تأسیس شود.

0 68

دکتر احمد ابوحمزه ری‌شناس و کارشناس مسائل تاریخی  با اشاره به قدمت و اهمیت شهرستان ری اظهار کرد: در تپه باستانی چشمه علی ری حدود  ۶۱ لایه تمدنی پیدا شده یعنی ۶۱ بار ری در دوره های پیش از تاریخ تاکنون ویران و دوباره ساخته شده است که در حفریات چشمه علی در سال ۱۳۷۶شمسی لایه‌ها آن قابل مشاهده بود همچنین طبق نوشته‌های پیوست‌های کتاب‌های مقدس مانند انجیل خمره‌های طلا در ری معاوضه می‌شده و شهرری ثروت‌خیز و از لحاظ اقتصادی قدرتمند بوده است.

وی با اشاره به آثار باستانی به جامانده از دوره‌های مختلف تاریخی در شهرری گفت: شهرستان ری با وجود آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و سایر اماکن مذهبی همچنین حدود ۲۰۰ اثر باستانی و تاریخی که ۴۰ مورد آن ثبت آثار ملی رسیده، از ظرفیت ویژه‌ای برای گردشگری و جذب توریست برخوردار است اما تاکنون برنامه‌ریزی مناسبی در این راستا انجام نشده است.

این کارشناس مسائل تاریخی با تأکید بر ضرورت تأسیس شرکت توسعه گردشگری ری بیان کرد: در ری شرکت توسعه گردشگری نداریم در حالی که باید این موضوع را نمایندگان مجلس تصویب کنند و دولت برای آن بودجه اختصاص دهد که مسؤولان شهرستان، نمایندگان مجلس و شورای شهر  باید پیگیر این موضوع باشند.

ابوحمزه عنوان کرد: مهم‌ترین و بهترین پیشنهادی که می‌توانم ارائه کنم  توسعه گردشگری ری توسط مجلس است که هر ساله بودجه مشخصی به این شرکت تخصیص داده شود و این بودجه فراتر از بودجه  سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها از جمله فرمانداری یا شهرداری به لحاظ اجرایی و سیستمی قرار بگیرد و موضوعات مربوط به توسعه ری را این شرکت فرادولتی مدیریت کند.

وی با اشاره به شرکت توسعه گردشگری شهرهایی مانند اصفهان، قزوین و کرمانشاه ادامه داد: نمایندگان مجلس باید تدسیس شرکت توسعه گردشگری ری را در مجلس تصویب کنند مانند شرکت‌های گردشگری خیلی از استان‌ها که بودجه مخصوص دارد همچنین قانونی تصویب شود که کوه‌های ری ثبت ملی شود؛ کارخانه سیمان تهران و یا پالایشگاه تهران نیز باید به گردشگری ری کمک کنند مانند ذوب آهن اصفهان که برای این شهر کارآمد است.

این استاد دانشگاه با انتقاد از اینکه هنوز نقشه‌ای از ری نداریم، ابراز کرد: نقشه من در سال ۸۰ طراحی شد اما پس از آن هیچ نهادی نقشه دیگری از ری کار نکرده است که موقعیت ری را دقیقاً مشخص کند و این موضوع باعث می‌شود بخش‌های مختلفی از آثار تاریخی و غیره ری  به نام  استان قم یا اسلامشهر و یا سایر شهرستان‌ها در نظر گرفته شود که درتقسیم‌بندی‌های جدید متأسفانه به آن‌ها رسیدگی لازم نمی‌شود.

ابوحمزه با اشاره به اینکه کتاب خوب برای معرفی شهرری به دانش آموزان و جوانان نداریم، عنوان کرد: کتاب مناسبی درباره ری نداریم و می گویند که کتاب مرحوم دکتر کریمان (ری  باستان) را مجدد چاپ کنیم اما آن کتاب سال ۱۳۴۵ نوشته شده است و باید در ویرایش جدید نگاه مجدد به ری امروز داشته باشیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ ورود گردشگر خارجی هنوز در ری وجود ندارد، تصریح کرد: مردم باید بدانند که ورود یک  گردشگر چه داخلی و چه خارجی برای هر شهری ۱۵ شغل ایجاد می‌کند اما زیرساخت مناسب در ری وجود ندارد در حالی که برای ورود گردشگر باید هتل، رستوران و سایر امکانات حفاظت از آثار تاریخی فراهم باشد.

این ری‌شناس درباره نامگذاری روزی به نام ری در تقویم بیان کرد: قرار است که در این دوره شورای شهر، نامگذاری روزی به نام ری تصویب شود؛ به دنبال این هستیم این روز در مهرماه باشد و به پنجم مهر روز گردشگری نزدیک وهمچنین روز ری، روز تهران و روز شمیران پشت سر هم باشند.

ابوحمزه در ادامه درباره زیرخاکی‌هایی که در ری کشف می‌شود، اضافه کرد: ری شهری باستانی و با قدمتی از دوره های پیش از تاریخ تاکنون است و هر جای آن نشان از قدمت حدود ۹ هزار ساله دارد. حدود  ۵ هزار سال پیش اولین نشانه‌های نگارش و خط در میان رودان به دست آمده اما سفال‌های پیش از تاریخی که در چشمه علی پیدا شد مربوط به حدود ۷ تا ۹ هزار سال پیش است.

وی در پایان به قرار دادن ماشین دودی بر روی ریل قدیمی اشاره و اظهار کرد: ضمن سپاس از شهرداری منطقه که ماشین دودی را بر روی ریل با قدمت ۱۴۰ ساله قرار داده و به نمایش گذاشته اما این ریل فرسوده است و پس از مدتی با سنگینی ماشین دودی فرسوده‌تر شده و از بین می‌رود لذا پیشنهاد می‌کنم که بر روی بتون جدیدی قرار داده شود تا از ریل‌ها نیز بیشتر حفاظت شود همچنین باید از این نخستین قطار شهری بهتر حفاظت و نگهداری شود.

منبع خبرگزاری فارس
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.