مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

عزم جهادی مسجدی‌ها در ری برای شکست همزمان محرومیت و کرونا

اهالی مسجد «عبدالعظیم(ع)» علی‌رغم محدودیت و محرومیت اما با توکل و همت توانسته‌اند اتفاقات مبارکی را رقم بزنند؛ راه‌اندازی بهداری جهادی، تهیه و توزیع سوپ و دمنوش با دستورالعمل طب سنتی و توزیع بسته‌های معیشتی ازجمله این فعالیت‌ها است.

مساجد از نخستین و مهمترین پایگاه ها و مراکزی بوده و هستند که در بحران کرونا همه جانبه به میدان آمدند و توانستند با آسیب های مختلف این ویروس مبارزه کرده و بسیاری را شکست داده و از میدان به در کنند. جالب آنکه در این مبارزه و میدان‌داری، مسجد و مسجدی ها دل هاشان گرم به امداد الهی است و با توکل و توسل و کمترین برخورداری ها، گره گشای مشکلات بزرگ شده اند.

مسجد «حضرت عبدالعظیم(ع)» در یکی از محلات کم برخوردار و مستضعف‌نشین شهرری ازجمله این خانه های خدا است که با دست های خالی اما همت بلند اهالیش در این شرایط ویژه و حساس، گام های بزرگی برداشته و ملجاء و پناه خانواده ها بوده و است.

حجت الاسلام «علی خوش‌چشم» درباره فعالیت های جهادی این مسجد در ایام کرونا، اظهار کرد: مسجد «حضرت عبدالعظیم(ع)» دو سال قبل به همت جهادگران و خیران در شهرک علائین از مناطق محروم شهرری ساخته شد. در این منطقه دو هزار خانوار ساکن هستند که 95 درصد آنها زیر خط فقر قرار گرفته اند و از میان آنها 400 خانواره نیاز ویژه به کمک های ماهانه در ابعاد غذایی و پزشکی دارند.

تشکیل 13 کارگروه مسجدی برای محرومیت زدایی

امام جماعت مسجد «حضرت عبدالعظیم(ع)» ادامه داد: پیش از شیوع کرونا و به منظور محرومیت زدایی از منطقه 13 کارگروه ویژه با مشارکت 150 نفر از اقشار مختلف مردمی در مسجد تشکیل و فعال شد که 4 مورد از آنها در دوران کرونا بشدت به کار آمد و به رفع آسیب های این بحران کمک کرد.

حجت الاسلام خوش‌چشم با بیان اینکه این کارگروه ها خدمات مختلفی عرضه می کنند، گفت: کارگروه های خانواده، غربالگری و شناسایی بیماران کرونایی، کارگروه بهداشت و درمان شامل شناسایی بیماران و ارائه درمان های اولیه به آنها و جلوگیری از ارجاع‌شان به بیمارستان و کارگروه خیریه به منظور جمع آوری کمک های نقدی و بسته های معیشتی و … در دوران کرونا خدمات شایسته ای ارائه کرده اند.

توزیع سه هزار بسته معیشتی

بنابر این گزارش، در موج های نخست، دوم و سوم شیوع کرونا نزدیک به سه هزار بسته معیشتی به همت خیران و گروه جهادی مسجد تهیه و بین محرومان و نیازمندان توزیع شده و این روند همچنان ادامه دارد. مسجد «حضرت عبدالعظیم(ع)» در انجام کمک های مومنانه از همراهی خیران منطقه، خیران شهرستان ری و تهران و سایر گروه های جهادی بهره می برد. البته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بنیاد برکت نیز همکاری مطلوبی داشته اند.

حجت الاسلام خوش‌چشم از تبدیل خانه عالم مسجد «حضرت عبدالعظیم(ع)» به بهداری جهادی خبر داد و ابراز کرد: هر روز یک پرستار در این بهداری مستقر می شود و معاینات لازم را از مراجعان انجام می دهد تا بدین وسیله از حضور و تجمع مردم در بیمارستان های فیروزآبادی و شهدای هفتم تیر در شهرری، که خود می تواند عامل شیوع بیشتری باشد، جلوگیری شود.

به گفته وی ضدعفونی کردن معابر، خیابان ها و … در منطقه و توزیع بسته های ارزاق به همت بسیج برادران «حضرت عبدالعظیم(ع)» انجام شده و می شود.

تهیه سوپ و دمنوش با دستورالعمل طب سنتی

با توجه به آنکه از ابتدای شیوع، یکی از دستورالعمل های پیشگیری و درمان کرونا، استفاده از طب سنتی و دمنوش های گیاهی بوده و است، اهالی «حضرت عبدالعظیم(ع)» طی مشاوره با کارشناسان طب سنتی، دستورالعمل طبخ سوپ و آش مناسب این شرایط را دریافت و اقدام به طبخ سوپ و آش به منظور توزیع میان بیماران کرونایی کردند.

علاوه بر این، با هزینه سه میلیون تومانی انواع دمنوش های مناسب نیز از طریق مشاوره با کارشناسان طب سنتی تهیه و در مجلسی همراه با روضه خوانی در مسجد، بسته بندی شد. پنج بسته از این دمنوش ها موسوم به «دمنوش روضه» همراه با دستورالعمل تهیه آنها به خانواده ها اهدا شد تا از این طریق نیز گامی برای پیشگیری کرونا برداشته شود.

امام جماعت مسجد «حضرت عبدالعظیم(ع)» با بیان اینکه کرونا ازدواج جوانان را نیز تحت تاثیر قرار داده است، گفت: در این ایام مواجه بودیم با زوج های جوانی که در تهیه جهیزیه با مشکل مواجه بودند که به لطف الهی و کمک خیران، جهیزیه برای سه مورد از آنها تهیه و اهدا شد و برای یک زوج دیگر نیز در دست تهیه قرار دارد.

اجرای طرح گسترش تولیدات خانگی

مجوز بهداشتی مشاغل خانگی - ثبت شرکت

وی با اشاره به بیکاری های ناشی از کرونا، ابراز کرد: شهرک علائین از نظر قشر جمعیتی بیشتر کارگرنشین به ویژه کارگران دستفروش است که با شیوع کرونا دچار بیکاری و مشکلات اقتصادی شده اند. به منظور رفع این مشکل، از یک ماه قبل طرح گسترش تولیدات خانگی را کلید زده ایم تا مردم هر چه را که توان دارند در منزل و با نظارت مسجد تهیه کنند، ما در مسجد بازاریابی کرده و این محصولات خانگی را به فروش می رسانیم. خوشبختانه، مرحله آزمایشی این طرح به پایان رسیده و پیش از بهمن ماه بیش از 50 خانوار وارد این طرح می شوند تا از کسالت های خانوادگی و فشار روانی بر خانواده ها کاسته شود.

این گزارش می افزاید: کرونا در کنار آسیب های اقتصادی اجتماعی، فشارهای روانی نیز بر جامعه تحمیل کرده که همین امر سبب افزایش مشاجرات و نزاع های خانوادگی شده است. به منظور کاهش و رفع این تنش ها و آموزش راه های مقابله با آن، جلسات مستمر و منسجم مشاوره (هفته ای دو روز) با حضور استادان روانشناسی و مشاوره حوزه و دانشگاه به صورت رایگان و خصوصی در مسجد «حضرت عبدالعظیم(ع)» برگزار می شود.

مشاوره خانواده رایگان در قم - مرکز مشاوره خانواده تلفنی ایران

حجت الاسلام خوش چشم با اشاره به کاهش ارتباط گروه سنی کودک و نوجوان با مسجد «حضرت عبدالعظیم(ع)» به دلیل محدودیت های کرونایی، ابراز کرد: به منظور رفع فاصله پیش آمده و استمرار ارتباط این قشر سنی خاص با مسجد، طرح تهیه هدیه و کتاب و برگزاری جلسات خانگی را اجرا می کنیم که در آن 300 نونهال و نوجوان تحت پوشش قرار می گیرند و به منظور اجرای هر چه کیفی تر آن اردوی تبیینی آموزشی با حضور 40 مربی برگزار و راه های ارتباط گیری موثر با این گروه های سنی حساس ارائه می شود.

وی درباره برکات محور قرار گرفتن مساجد در مقابله با کرونا، خاطرنشان کرد: به دلیل سابقه مساجد اعتماد مردم نسبت به خانه های خدا برقرار بوده است، اما در این ایام کرونا، کارآیی دیگری از مسجد در جامعه به طور ملموس حس شد و این نگاه که مسجد صرفاً جایی برای نماز و عبادت است، رنگ باخت و کارکرد رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی آن جلوه ای دیگر یافت.

بنابر آنچه مرور شد و نگاه به اقدامات دیگر مسجد «حضرت عبدالعظیم(ع)» در مقابله با کرونا اعم از طبخ و توزیع غذای گرم، ارائه خدمات بهداشتی درمانی و … می توان درک کرد مساجد حتی در نقاط محروم و با کمترین بضاعت، منشا چه خیرات و برکاتی بوده و هستند.

منبع خبرگزاری شبستان
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه