مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

خانه فخرالدوله مرمت می شود

خیلی دیر اما خوب

بعد از گذشت یک دهه از هشدارهایی که برای احتمال تخریب خانه فخرالدوله در ری مطرح شده بودند، بالاخره مدیر اداره میراث فرهنگی شهر ری از آغاز مرمت عمارت فخرالدوله زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی و با تامین اعتبار شهرداری کهریزک خبر داد.

خانه «فخرالدوله» (دختر مظفرالدین شاه) را در طول سال‌های گذشته افغان‌های مهاجر تصاحب کرده‌ بودند، در و پنجره‌اش را با تخته پوشانده بودند و سگ‌ها معمولا دور خانه نگهبانی می‌دادند و با حضور هر غریبه صدایشان را بلند می‌کردند. حالا خانه‌های ییلاقی قاجاری که در باغ معروف «فخرالدوله» در کنار جاده قدیم قم هستند، شبیه به خرابه‌هایی شده‌اند که تاریخ را فریاد می‌زنند. با توجه به استفاده از معماری به سبک اروپایی، سبک معماری ایرانی هم در ایوان‌ها و ستون‌ها به کار رفته است. ستون‌هایی که در ایوان نفس‌های آخر را می‌کشند، ذهن را به معماری تخت جمشید و معابد یونان می‌برند.

در طول سال‌های گذشته حرف و حدیث برای مالکیت این بنای تاریخی و خانه‌ قدیمی دیگری که در همسایگی آن قرار دارد یعنی خانه‌ «علی امینی» زیاد بوده، اوقاف علاوه بر مالکیت می‌خواسته همه کارها را برای این بناها خود انجام دهد و از سوی دیگر شهرداری خود را مالک این بناهای تایخی قرارگرفته در باغ فخرالدوله می‌دانسته است، هرچند در جدیدترین اخبار منتشرشده از خانه فخرالدوله، درباره‌ مالکیت آن حرفی نیست، اما به نظر می‌رسد هر کس مالک این بنای تاریخی است برای مرمت و ساماندهی آن آستین همت بالا زده است، تا دست‌کم به جای تبدیل این بنا به آپارتمان‌هایی که در عرصه و حریم این باغ در حال رشد هستند، خود بنا باقی بماند.

امیرمسیب رحیم‌زاده – مدیر اداره میراث فرهنگی شهر ری – اردیبهشت ۱۳۹۴ به ایسنا اعلام کرده بود: «این خانه‌ها مالک خصوصی دارند و زمانی که برای ثبت ملی آن اقدام کردیم، اوقاف با آن موافقت نکرد. اوقاف فکر می‌کند جایی که ثبت می‌شود، از تملکش‌ خارج می‌شود. اوقاف با میراث فرهنگی در این زمینه مشارکت نمی‌کند و ما هم نمی‌توانیم برای مرمت اثری که ثبت نشده بودجه تعیین کنیم.  مالکیت خانه فخرالدوله با شهرداری است. ما برای مرمت این خانه با شهرداری مکاتبه کرده‌ایم، اما شهرداری به صورت شفاهی موافقت کرده و اول از همه باید محارز (نگهبان) را از خانه بیرون کنند تا اقدامات دیگر صورت بگیرد.»

پیش‌بینی برای مرمت خانه فخرالدوله تا پایان ۱۴۰۰

حالا بعد از گذشت پنج سال از آخرین اظهارات رحیم‌زاده، او این بار از آغاز مرمت عمارت تاریخی و ثبت ملی‌شده‌ فخرالدوله با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال و با مشارکت شهرداری کهریزک خبر می‌دهد.

امیرمسیب رحیم‌زاده با بیان این‌که تمام مراحل مرمت عمارت فخرالدوله زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی و با تامین اعتبار شهرداری کهریزک انجام می‌شود، می‌گوید: عمارت فخرالدوله از خانه‌های ارزشمند و تاریخی استان تهران به عنوان بخش مهمی از هویت فرهنگی و تاریخی منطقه کهریزک نیازمند مرمت و رسیدگی بود که مرمت اضطراری این بنای تاریخی سال ۹۸ با اعتبار یک میلیارد ریالی از سوی میراث فرهنگی انجام شد.

او با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود با انجام مراحل اداری و انتخاب پیمانکار، مرمت و احیای عمارت تاریخی فخرالدوله تا پایان سال ۱۴۰۰ به پایان برسد، افزود: این بنا به دلیل معماری خاص و جذابی که تلفیقی از معماری سبک اروپایی و سنتی ایرانی است، از نخستین خانه‌های ییلاقی اشرافی به شمار می‌رود.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه