مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

مسجدی که اموات هم از کمک‌های مومنانه‌اش بهره می‌برند

مسجد «حجت‌بن الحسن(عج)» با وجود مساحت متوسط اما با همت بلند هیئت امنا و پایگاه بسیج خود توانسته در ترویج آموزه‌های دینی در سطح محله فیروزآبادی شهر ری به خوبی عمل کند. اهالی این مسجد در کنار کمک‌های مومنانه و توجه به احیاء، حواسشان به اموات نیز است.

پیش از این در گزارش مسجد امام حسن (ع) منطقه تهران نو نشان دادیم که تعطیلی مساجد یا دست کم تعطیلی اقامه نماز جماعت و برنامه های مذهبی در این خانه های خدا شامل واحدهای تجاری آنان نمی شود؛ حتی واحدهایی که درست به ساختمان مساجد چسبیده اند. موضوعی که این پرسش را مطرح می کند درحالی که کترینگ ها و میوه فروشی هایی که جزو رقبات مساجد هستند به فعالیت خود ادامه می دهند چرا نماز جماعت را تعطیل می کنند؟!

این وضعیت شامل تقریبا تمام مساجد دارای واحدهای تجاری می شود که مسجد حضرت حجت بن الحسن (عج) (واقع در شهر ری، دیلمان جنوبی، خیابان شهید ابوالفضل باقری) از جمله آنها است. از زمانی که سر و کله ویروس کرونا پیدا شد اهالی این مسجد همچون سایر مساجد کشور آستین های همت را بالا زدند کار جهادی شان را از ضد عفونی کردن مسجد حجت بن الحسن (عج) و بخشی از منطقه دیلمان جنوبی (فیروزآبادی) و خیابان شهید ابوالفضل باقری آغاز کردند.

اهالی مسجد حجت بن الحسن (عج) در گام بعدی یک تانکر خریداری کردند و با پر کردن  مواد ضد عفونی کننده، خیال اهالی این مسجد و شهروندان محله فیروزآبادی (خیابان شهید باقری) را در تهیه این مواد ضروری در مقابله با ویروس کرونا راحت کردند. حوزه مقاومت بسیج 357 حضرت ولیعصر (عج) ناحیه مقاومت بسیج شهر ری به پایگاه امام مهدی (عج) این مسجد برای تهیه ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده کمک های مستمری کرده اند.

کار بعدی مسجد حجت بن الحسن (عج) در دوره کرونا شناسایی خانواده هایی بود که در این دوره دچار مشکل اقتصادی شدند. به گفته علیرضایی، از اعضای هیئت امنای این مسجد که از قدیمی های محله فیروزآبادی است، گفت که این مسجد باوجود بضاعت اندکی که دارد هر سال در چند نوبت بسته های ارزاق و پوشاک و لوازم التحریر میان نیازمندان توزیع می کند و این روند در دوره شیوع ویروس کرونا گسترش یافت به طوری که تاکنون بیش از 400 بسته از این اقلام میان خانواده های نیازمند شهر ری توزیع کرده است.

پایگاه مقاومت بسیج امام مهدی (عج) در دور جدید کمک مومنانه مردم ایران به نیازمندان، با جمع آوری کمک های مردمی و تحویل اقلام زیادی از ناحیه مقاومت بسیج شهر ری، در ایام سرور ماه ربیع الاول 50 بسته را میان نیازمندان توزیع خواهد کرد.

زنده نگاه داشتن یاد شهید جاویدان، حاج قاسم سلیمانی

از همان روزهای نخست شهادت حاج قاسم سلیمانی، فرمانده فقید و پر افتخار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نام و عکس این شهید روی در ورودی پایگاه مقاومت بسیج امام مهدی (عج) نقش بسته است تا یاد سید شهدای مدافع حرم همیشه همراه نمازگزاران مسجد حجت بن الحسن (عج) و شهروندان محله فیروزآبادی باشد. این پایگاه همچنین مسابقه کتابخوانی به مناسبت هفته دفاع مقدس را که به صورت مجازی برگزار کرد به شهید حاج قاسم سلیمانی اختصاص داده بود که به گفته علیرضایی با استقبال خوبی نیز از سوی مردم همراه شد.

فعالیت مسجد حجت بن الحسن (عج) در دوره کرونا همچون سایر ایام سال تابع نظرات مرکز رسیدگی به امور مساجد است و هر گاه این مرکز در پی ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا حکم به تعطیلی مساجد داد، این مسجد نیز تعطیل شد هرچند اهالی آن به ویژه اعضای هیئت امنا و بسیج آن کار جهادی خود را تعطیل نکردند و همانطور که توضیح داده شد علاوه بر ضد عفونی کردن این مسجد و محله فیروزآبادی، در عمل به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای کمک به نیازمندان فعالیت خوبی داشتند.

فراخوان جذب خادم

یکی از نکات مهم درباره مسجد حجت بن الحسن (عج) خدمت افتخاری نمازگزاران آن در رسیدگی به امور این مسجد از باز کردن در تا نظافت این خانه خدا است، کاری که البته بیشتر توسط قدیمی های این مسجد که عمدتا میانسال و کهنسال هستند، انجام می گیرد. کرونا که در کشورمان شایع شد طبیعتا میزان حضور این گروه از افراد به ویژه آن دسته شان که بیماری قلبی و یا تنفسی دارند در مسجد حجت بن الحسن (عج) کاهش یافت و همین موضوع موجب شد هیئت امنای این مسجد طی اطلاعیه ای فراخوان جذب خادم را اعلام کند.

با تمام این تفاسیر باید گفت که فعالیت کترینگ وابسته به این مسجد در دوره شیوع ویروس کرونا تعطیل نشد که البته باید خدا را شکر کرد زیرا چند خانواده از محل این واحد تجاری، امرار معاش می کنند. وقتی این آشپزخانه فعالیت دارد طبیعتا مسجد حجت بن الحسن (عج) در دریافت اجاره بهای خود نیز با مشکل کمتری روبرو است. البته هیئت امنای این مسجد در دریافت اجاره بهای این واحد در ماه های فروردین و اردبیشهت امسال فرصت و همراهی لازم را انجام دادند زیرا فعالیت این کترینگ نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا مدتی تعطیل بود.

توجه به درگذشتگان

اهالی مسجد حجت بن الحسن (عج) در کنار اهتمام به برگزاری برنامه های رایج در سایر مساجد همچون قرائت زیارت های آل یاسین و عاشورا و ادعیه کمیل و ندبه و اجرای طرح تلاوت نور، دو کار مهم دیگر را نیز انجام می دهند. نخست آنکه هر فردی از اهالی محله فیروزبادی و این مسجد از دنیا می رود تمام نمازگزاران در شب اول دفن آن مرحوم، هم نماز لیله الدفن را می خوانند و هم یک شبانه روز نماز قضای وی را به جا می ورند. کار دیگر اهالی این مسجد اقامه نماز والدین در تمام شب های جمعه (روزهای پنجشنبه) است. به این صورت اهالی مسجد حجت بن الحسن (عج) علاوه بر تلاش برای خدمت به نیازمندان و احیاء، همیشه به فکر درگذشتگان به ویژه از میان مسجدی ها هستند.

نکته بعدی در گزارش میدانی خبرنگار شبستان از مسجد حجت بن الحسن (عج) این است که این خانه خدا با داشتن حیاطی که البته مسقف است مشکل کمتری در برگزاری برنامه در مناسبت های مذهبی در دوره شیوع ویروس کرونا داشت موضوعی که ضرورت توجه بانیان ساخت مساجد به اختصاص حیاط یا فضایی باز برای این خانه های خدا را بیشتر می کند.

به هر روی مسجد حجت بن الحسن (عج) با وجود مساحت متوسط آن به دلیل همت بلند هیئت امنا و اعضای پایگاه بسیج آن، توانسته به نقش خود در ترویج آموزه های دینی در سطح محله فیروزآبادی شهر ری به خوبی عمل کند. این مسجد نشان داده است که برای نشر ارزش های دینی لزوما نباید بودجه ای کلان یا فضایی وسیع در اختیار داشت، بلکه مهم تر از اینها وجود همت و انگیزه و اراده است.

منبع خبرگزاری شبستان
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتنادامه