مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

دومین سارق سکه‌های ابن‌بابویه دستگیر شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، از شناسایی و دستگیری دومین حفار قبر در ابن‌بابویه خبر داد که با نیمی از سکه‌های کشف‌شده متواری شده بود.

ششم آبان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری از کشف یک کوزه با ۲۶۰ سکه قدیمی توسط دو نفر در پی کندن قبر برای دفن متوفای خود در آرامستان ابن بابویه شهرری خبر داد و اعلام کرد افرادِ کشف‌کننده سکه‌ها، پس از دفن جنازه سکه‌ها را بین خود تقسیم می‌کنند و به هر کدام‌شان ۱۳۰ سکه می‌رسد که یکی از این دو نفر که ساکن شهرری هم هست، پنجم آبان ضمن معرفی خودش به کلانتری ۱۳۱ شهرری سهمش شامل ۱۳۰ سکه را به مسئول آرامستان ابن بابویه تحویل داده، اما فرد دوم با سکه‌های خود قرار کرده که از او دعوت شده سکه‌ها را تحویل دهد.

اکنون مرتضی ادیب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا از تحویل سکه‌های در اختیارِ دومین حفار قبر ابن‌بابویه خبر داد و افزود: ۱۴۱ سکه‌ سالم دیگر، به همراه بخشی از سکه‌های متراکمِ توده‌ای فشرده که به شدت آسیب دیده و مانند همان نمونه قبلی است، شب گذشته – یکشنبه، ۱۱ آبان – به میراث فرهنگی  تحویل داده شده و اکنون قرار است هر دو مجموعه به آزمایشگاه حفاظت و مرمت موزه رضا عباسی ارسال شود.

او با بیان این‌که سکه‌های کشف‌شده همراه با هیچ نوع تدفینی نبوده، توضیح می‌دهد: در دوره اسلامی اصلا تدفین همراه با اشیا انجام نمی‌شده است، آن‌هم در قرن چهارم که ایران از نظر مذهبی در شرایطی است که هیچ‌گاه این اتفاق نمی‌افتد. اگر این اتفاق در قرن نخست هجری رخ داده بود می‌گفتیم آن‌ها ممکن بوده مسلمان نباشند.

ادیب‌زاده ادامه می‌دهد: معمولا گورستان‌ها در نزد مردم مکانی بوده که از گذشته برای پنهان کردن و دفن یک‌سری آثار توسط مردم نیز استفاده می‌شده است، اما وجود سکه‌ها در این گور مربوط به تدفین نیست، چون در عمقی به دست آمده که با اطلاعات تاریخی همخوانی ندارد. یعنی در ترازی که در لایه‌های سطحی به دست آمده، بنابراین با نوع تدفین در دوره آل بویه همخوانی ندارد.

او با تاکید بر این‌که این سکه‌ها متعلق به آل‌بویه هستند، اظهار می‌کند: سکه‌های به‌دست‌آمده توسط حفاران قبر در مکانی بوده که فقط چاله‌ای در عمق دو متری کنده شده و آن‌ها زیر خاک پنهان شده‌اند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با تاکید بر اعلامی که از سوی میراث فرهنگی به متولیان قبرستان ابن‌بابویه مبنی بر انجام نشدن هر نوع تدفین دیگری در دومین قبرستان تاریخی تهران، انجام شده است، اظهار می‌کند: از سوی دیگر تاکید شده در صورتی که مسوولان تصمیم به  دفن شخصیتی در این مکان گرفتند باید تحت شرایط خاص و با نظارت میراث فرهنگی باشد.

ادیب‌زاده همچنین درباره‌ وضعیت دو حفار قبر در ابن‌بابویه می‌گوید: برای آن دو نفر دادستان شهرستان ری باید تصمیم بگیرد. میراث فرهنگی بخش دوم شکایت خود را برای نفر دوم نیز انجام می‌دهد تا قانون درباره‌ آن‌ها تصمیم بگیرد.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه