مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

حقایق ماجرای کوه‌خواری کارخانه سیمان تهران

کارخانه سیمان تهران، کوه بی‌بی‌شهربانو را که در جنوب پایتخت و شمال شرقی شهرری قرار دارد، تخریب می‌کند و این اثر تاریخی را که ظرفیت گردشگری و ثبت ملی دارد، از بین می‌برد همچنین با مصرف سوخت مازوت در زمستان باعث آلودگی هوا می‌شود اما دستگاه‌های مسؤول درباره ادعای کوه خواری در این منطقه چه می‌گویند.

کوه بی‌بی شهربانو در شمال شرقی شهرستان ری و مُشرف بر دشت ری قراردارد؛ این کوه آثار تاریخی هم‌چون بقعه بی‌بی شهربانو، گنبد اینانج، برج نقاره خانه و برج خاموشان ری را در دل خود جای داده است که ظرفیت خوبی برای گردشگری و جذب توریست دارد اما نه تنها هیچ اقدامی برای جذب گردشگر و افزایش ظرفیت‌های تفریحی و زیارتی در این کوه انجام نشده، کارخانه سیمان تهران در جوار این کوه به شکل بی‌رحمانه‌ای در حال بلعیدن این اثر تاریخی است.

بسیاری از آثار تاریخی ری که تعدادشان کم نیست به دلیل عدم نگهداشت مناسب در حال از بین رفتن هستند و آثار تاریخی واقع در کوه بی‌بی شهربانو نیز مانند دیگر آثار باستانی بدون توجه رها شده‌اند و کارخانه سیمان تهران نیز از طرفی مشغول بلعیدن این کوه است.

یکشنبه ششم مهر ماه به مناسبت گرامیداشت روز جهانی گردشگری، حسن خلیل‌آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در نُطق پیش از دستور دویست و سی و نهمین جلسه رسمی این شورا نسبت به توقف فعالیت کارخانه سیمان تهران و بهره‎برداری از کوه، بر اساس مُفاد برنامه پنج ساله سوم شهر تهران تأکید کرد و به سوزاندن مازوت در این کارخانه آن‌هم در روزهای آلوده تهران انتقاد و دلیل تشدید آلودگی هوا را نوع سوخت این کارخانه اعلام کرده بود.

اما تذکر خلیل‌آبادی نه تنها مورد رسیدگی قرار نگرفت بلکه روز هفتم مهرماه این عضو شورا به دلیل انتقاد از کارخانه سیمان تهران به دادگاه احضار شد.

موضوع شکایت این است که خلیل‌آبادی در جلسه شورا متذکر شده که کارخانه سیمان تهران در زمستان به جای گاز طبیعی به مدت ۱۹۰ روز از مازوت استفاده کرده و این یکی از علل آلودگی هوای تهران است و کارخانه سیمان برای همین مطالب از خلیل‌آبادی شکایت کرده و طی اعتراضی اعلام کرده که میزان مصرف مازوت، نه ۱۹۰ روز بلکه ۱۰ روز بوده است.

جان ساکنان ری و جنوب تهران برایتان مهم است؟

 test newphotofree

حجت نظری، عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش نیز در پی شکایت کارخانه سیمان تهران از حسن خلیل‌آبادی واکنش نشان داده و در توییتر نوشته است: «همکار عزیزم آقای خلیل آبادی که نسبت به خطرات استفاده از مازوت در کارخانه سیمان تهران و آثار آن بر سلامت مردم تذکر داده بود به دادسرا احضار شد! آقای پرویز فتاح عزیز پاسخ تذکر شکایت نیست. آیا جان ساکنان ری و جنوب تهران به اندازه پس گرفتن اموال مستضعفان برایتان مهم است؟»

احیای کوه بی‌بی شهربانو فرصت خوبی برای افزایش ظرفیت

گردشگری است

حسین توکلی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری اظهار کرد: کارخانه سیمان ری قدیم با مصوبه هیأت وزیران برای امور گردشگری و حفظ میراث تاریخی در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته تا تبدیل به موزه صنعت شود.

وی افزود: در رابطه با کارخانه سیمان تهران نیز باید کار مطالعاتی و تحقیقاتی انجام شود تا مشخص شود که این بارگذاری که در این مکان انجام گرفته آیا در شرایط فعلی صلاح است، چقدر میزان آلایندگی دارد و چقدر در سلامت مردم ری تأثیرگذار است؟

معاون استاندار تهران با بیان اینکه این موضوع در حال پیگیری است، تصریح کرد: درصورتی که کوه بی‌بی شهربانو احیاء شود و به عنوان ظرفیت گردشگری مورد استفاده قرار بگیرد، اتفاق خوبی برای شهرستان و جنوب تهران خواهد بود که فضای مناسبی برای جذب گردشگر است.

توکلی با اشاره به سنجش‌های مطالعاتی محیط زیست گفت: حفاظت محیط زیست با توجه به شرایط هوای پاک باید برای صنایع آلاینده برنامه داشته باشد و با صلاحدید نظر کارشناسان امر می توان طرح بلندمدت برای جابه‌جایی کارخانه سیمان تهران در نظر گرفت.

فیلم آلودگی کارخانه سیمان زمستان گذشته

بهره‌برداری از معادن باید متوقف شود

حسن خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران در این خصوص اظهار کرد: کارخانه سیمان تهران به شکل بی‌رحمانه‌ای کوه بی‌بی شهربانو در جنوب پایتخت را می‌بلعد و نمای زیبایی بصری این منطقه در شهرری را که می‌تواند مرکز گردشگری و تفریحی باشد، از بین می‌برد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر طرحی توسط اعضای شورای شهر با عنوان ثبت تاریخی کوه بی‌بی شهربانو در فهرست آثار ملی مطرح شده است، گفت: این طرح باید از طرف سازمان میراث فرهنگی ثبت تاریخی شود و با این ثبت، فعالیت کارخانه سیمان تهران متوقف می‌شود و به این ترتیب فعالیت گودبرداری و خاکبرداری ادامه نخواهد داشت.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران تصریح کرد: امیدواریم مسؤولان بنیاد مستضعفان به عنوان متولی این کارخانه، فعالیت کارخانه سیمان را برای سلامت و رفاه مردم متوقف کند و می‌تواند آن را به بیابان‌های اطراف جاده مشهد منتقل کند زیرا وجود این کارخانه موجب آلودگی مناطق ۱۵ و ۲۰ تهران شده و منابع طبیعی را از بین می‌برد.

 test photon

خلیل آبادی با تأکید بر اینکه در کنار آثار ثبت شده ملی نباید حفاری کنند، بیان کرد: به دلیل قرار داشتن معدن و استخراج و تبدیل آن به سیمان مناظر طبیعی از بین می‌روند در صورتی که در دنیا مردم با زباله به فکر ساخت کوه و منظره هستند اما کوه‌های طبیعی ما را اینگونه ازبین می‌برند.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌ها می‌توانند در این موضوع ورود کنند، عنوان کرد: استانداری تهران، فرمانداری ری، شهرداری تهران و وزارت میراث فرهنگی می‌توانند ورود کنند و باتوجه به اینکه در کنار این کوه تعدادی اثر ثبت شده وجود دارد، حق تخریب آن را ندارند اما کارخانه سیمان همچنان در حال تخریب این کوه است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری با اشاره به ایجاد حفره‌هایی به عمق ۴۰ متر و گودبرداری از آن‌ها تأکید کرد: اگر عملیات حفاری کوه بی‌بی شهربانو ادامه پیدا کند متأسفانه این کوه از بین رفته و تبدیل به تلی از خاک و دشت می‌شود و بافت جغرافیایی این محدوده از بین می‌رود.

خلیل آبادی افزود: کارخانه سیمان تهران و سیمان ری هر دو از این کوه استفاده می‌کردند که کارخانه ری متوقف شده و قرار است تبدیل به موزه شود اما کارخانه سیمان تهران همچنان مشغول فعالیت است که امیدواریم این کارخانه هم منتقل و تعطیل شود.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری و استانداری تهران باید به این موضوع رسیدگی جدی کنند، گفت: استانداری تهران در این رابطه جلسه‌ای تشکیل دادند و سازمان محیط زیست در حال پیگیری موضوع و نظرش با انتقال این کارخانه به خارج از شهر بوده و گویا این سازمان نیز از کارخانه سیمان بابت آلایندگی شکایت کرده است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران در پایان یادآور شد: کوه بی‌بی شهربانو یکی از کوه‌های جنوبی شهر تهران و در شمال شرقی شهرری قراردارد و با ارتفاعات بسیار زیبا و منظره‌هایی در پایین دست دشت ورامین و ری مکانی بسیار خوش سیما دارد همچنین وجود بقعه بی‌بی شهربانو دراین کوه باعث شده سالانه پذیرای توریست‌هایی از کشورهای هند، پاکستان، افغانستان و سایر کشورها باشد که برای زیارت این مزار می‌آیند و این نشان از موقعیت گردشگری همراه با مناظر طبیعی و آثارفرهنگی مربوط به دوره سلجوقیان این مکان دارد که کارخانه سیمان آن را تخریب می‌کند.

 

۱

 

استیصال منابع از کوه بی‌بی شهربانو، احتمال لغزش روی گسل ری را زیاد می‌کند

فرهاد افشار شهردار منطقه ۲۰ تهران  اظهار کرد: قسمتی از هویت اقتصادی ری به کارخانه سیمان مربوط است چرا که تعداد زیادی از پرسنل این کارخانه اهالی ری هستند همچنین گردش مالی آن نیز در شهر تهران و ری بی‌تأثیر نیست.

وی در ادامه با اشاره به آلاینده بودن این کارخانه گفت: فعالیت کارخانه سیمان تهران به دلیل آلاینده بودن باید طبق ضوابط خاصی باشد.

شهردار منطقه ۲۰ یادآور شد: سیمان یک محصول استراتژیک است که در گذشته کارخانه تولید این محصول اندک بود اما امروز این محدودیت وجود ندارد و باتوجه به تعداد زیاد کارخانه‌ها، نیاز شهر تهران به سیمان می‌تواند از کارخانه‌های دیگر تأمین شود.

افشار با اشاره به ذرات pm2.5 و pm10 میکرون اضافه کرد: جهت وزش بادهای غالب تهران و ری از غرب به شرق است و این ذرات در قسمت شرقی کارخانه ته‌نشین می‌شود.

 test newphotofree

وی در ادامه با اشاره به اینکه گسل ری در ضلع جنوب کوه بی‌بی شهربانو قرار دارد، تصریح کرد: دو سه نوبت شهر در این منطقه، به واسطه فعالیت این گسل ویران شده و قطعاً با این حجم استصال منابع، صفحه‌ای که وجود دارد از نظر بار سبک می‌شود و احتمال لغزش را شدید کرده  و به نوعی احتمال رخ دادن حرکت لبه‌های گسل به واسطه کثرت استیصال منابع شدیدتر می‌شود.

شهردار منطقه ۲۰ بیان کرد: حذف این کارخانه از ری باتوجه به سرمایه گذاری گسترده‌ای که در گذشته انجام شده، توجیه لازم را ندارد و لذا باید فعالیت‌هایی که باعث زیان‌های زیست محیطی می‌شود به حداقل برسد و استانداردهای لازم درخصوص فعالیت‌های منتج به ایجاد آلودگی، رعایت شود.

افشار با بیان اینکه قسمت اعظمی از ذرات pm10 به دستگاه‌های خردکن سنگ مربوط می‌شود که برای تبدیل سنگ به خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: قسمت‌هایی از تولید کارخانه که در مسائل زیستی خلل ایجاد می‌کند باید به جای دیگر منتقل و قسمت‌های دیگر جایگزین آن شود و در نهایت باید فعالیت‌های آلاینده محدود و این کوه به بحث طبیعت‌گردی اختصاص پیدا کند.

محیط زیست درصدور مجوز برای برداشت از معادن کوه بی‌بی شهربانو دخالتی ندارد

زهره عبادتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری  اظهار کرد: در رابطه با برداشت از معادن کوه بی‌بی شهربانو مستلزم کارشناسی و دقت بیشتر است که اداره صنعت ومعدن شهرستان ری و کارخانه سیمان باید به عنوان متولی دقت و نظارت بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: کوه بی بی شهربانو به عنوان یک اثر باید توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ری حفظ و حریم منطقه بررسی و نظارت کامل شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری با اشاره به آلودگی ناشی از حفاری معادن بیان کرد: بررسی‌های لازم انجام و انفجارهای ناشی از آن محدود شده و تکنولوژی‌های لازم تغییر کرده و میزان آلایندگی کاهش یافته است.

عبادتی خاطرنشان کرد:‍‍‍ پایش معادن مهم‌ترین راهکار در چارچوب روابط زیست محیطی و کاهش تخریب معادن و آلودگی کمتر محیط زیست با آب پاشی مسیرها و آسفالت معابر برای گرد و غبار کمتر انجام می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: این اداره در صدور مجوز و حق برداشت از منابع طبیعی شهرستان ری و کوه بی‌بی شهربانو ری دخالتی ندارد و مجوز لازم توسط اداره صنعت و معدن صادر می‌شود.

 test newphotofree

کوه بی‌بی ‌شهربانو باید در فهرست آثار طبیعی ثبت ‌شود/ انفجار‌های کارخانه سیمان تهدیدی برای آثار تاریخی 

امیر مصیب رحیم زاده رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اظهار کرد: انفجاراتی که توسط کارخانه سیمان تهران برای برداشت از معادن رخ می‌دهد آثار باستانی منطقه بی‌بی شهربانو، گنبد اینانج و برج نقاره را تحت تأثیر قرار داده است.

وی تصریح کرد: برداشت‌های کارخانه سیمان تهران از کوه بی‌بی شهربانو موجب تخریب کوه از لحاظ زیبایی بصری شده و در مرحله بعد موجب آسیب رساندن به بافت تاریخی منطقه می‌شود که اداره میراث فرهنگی و گردشگری مخالف این موضوع است.

رئیس اداره میراث فرهنگی وگردشگری شهرستان ری با اشاره به ورود ارگان‌های مختلف برای جلوگیری از تخریب کوه بی‌بی شهربانو عنوان کرد: اداره منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، شهرداری منطقه ۲۰ و اداره میراث فرهنگی بابت قدمت اثر می‌توانند به موضوع ورود کنند.

رحیم زاده گفت: حریم مقبره بی‌بی شهربانو تهیه و درحال تصویب است که می‌تواند محدوده اثر را حفظ کرده و مانع از حفاری در اطراف کوه بی‌بی شهربانو شود.

وی تصریح کرد: کوه بی‌بی شهربانو فارغ از آثار و جاذبه‌های تاریخی که در خود جای داده است به دلیل موقعیت و چشم‌اندازی که در دشت ری دارد همچنین جاذبه‌های طبیعی، این ظرفیت را دارد که در فهرست میراث طبیعی ثبت شود.

۷۵۷

در برخی مناطق حریم معادن توسط شهرداری‌ها رعایت نشده است

علی عبدی معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن تجارت استان تهران  درباره نظارت بر فعالیت معادن اظهار کرد: همه معادن پروانه بهره‌برداری معتبر از سازمان صنعت، معدن تجارت دریافت و دارای مسؤول فنی از نظام مهندسی معدن استان هستند و علاوه بر بازدید استان، اداره صمت هر شهرستان بر کار برداشت و مسائل فنی و ایمنی نیز نظارت می‌کند.

وی گفت: برای واگذاری و بهره‌برداری از معادن پس از ثبت محدوده در سامانه کاداس و استعلام از منابع طبیعی مجوز بهره‌برداری و پروانه اکتشاف صادر و یا اگر این محدوده در مناطق ۴ گانه محیط زیست باشد بعد از استعلام از محیط زیست صدور مجوز و مراحل بعدی نیز تأیید می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان تهران با اشاره به اعتراض برخی سکونتگاه‌ها به مسائل و مشکلات معادن عنوان کرد: در برخی مناطق حریم معادن رعایت نشده و تجاوز سکونت‌گاه‌ها و دادن مجوز ساخت‌وساز تا نزدیکی محدوده معادن توسط شهرداری‌ها موجب تعطیلی برخی معادن شده و این در حالی است که حریم معادن باید تا ۵۰۰ تا ۲۰۰ متر رعایت شود.

عبدی در همین رابطه بیان کرد: میزان بهره‌برداری معادن در پروانه اکتشاف آن قید شده و ما نیز با کنترل ظرفیت واحد فرآوری، نظارت مسؤول فنی معدن همچنین کنترل میزان مصرف برق و یا تهیه نقشه‌های بروز توسط پهبادها، مراقب هستیم تا با برداشت اضافه خطری منابع طبیعی را تهدید نکند.

وی نظارت بر معادنی هم‌چون سیمان تهران را بسیار راحت دانست و اضافه کرد: به طور مثال این واحد برای تولید سالانه ۴ میلیون تن سیمان احتیاج به ۱.۶ برابر تولید، معادل ۶میلیون تن ماده اولیه برداشت دارد که در کنترل‌های نظارتی براحتی مشخص می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان تهران در پایان ذات کار معدن را تخریب دانست و خاطرنشان کرد: علی‌رغم سفارش مقامات عالی کشور به توسعه معادن برخی تخریب‌ها از الزامات بوده در غیر این صورت مواد اولیه نداشته و با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهیم بود.

حسن ردائی معاون حفاظت و اموراراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در گفت و گو با خبرنگار فارس تهران درباره نظارت معادن اظهار کرد: میزان نظارت به حدی است که معدن‌دار از محدوده پروانه خود بیشتر تجاوز نکند.

وی درباره صدور پروانه اکتشاف و بهره برداری بیان کرد: سازمان صنعت معدن تجارت متولی امورات معادن به محض شناسایی بار معدنی از هر گروهی چنانچه عرصه معادن در اراضی ملی واقع شده طبق ماده ۲۴ قانون معادن باید از دستگاه‌های متولی از جمله منابع طبیعی استعلام کرده که معمولاً قبل از اکتشاف انجام می‌شود.

معاون اداره کل منابع طبیعی استان تهران در همین رابطه ادامه داد: منابع طبیعی با در نظر گرفتن محدودیت‌ها که قانون گذار پیش‌بینی کرده در مدت ۲ماه پاسخ استعلام را داده و در صورت مثبت بودن نظر پروانه اکتشاف و متعاقباً پروانه بهره‌برداری هم صادر می‌شود که  صدور پروانه‌ها و صلاحیت معدن دارها در سازمان صنعت و معدن بررسی می‌شود.

ردائی درباره معادن ماده ۲۴ عنوان کرد: درسال‌های گذشته عمده معادن رعایت ماده ۲۴ نشده و بدون مهلت مقرر به هر ترتیبی که اتفاق افتاده معروف شدند به معادن ماده بیست و چهاری یعنی منابع طبیعی در مدت ۲ ماه پاسخ استعلام را نداده و بدون نظر ماهیتی منابع طبیعی پروانه صادر شده که در سال‌های اخیر این موضوع خیلی کمتر شده است.

وی درباره اختیارات منابع طبیعی پس از صدور پروانه فعالیت گفت: در محدوده معدن منابع طبیعی هیچ سمتی نداشته به استثنای مکان‌هایی که مشمول مراتع بوده و بهره‌بردار داشته حقوق بهره برداران برابر بند ب ماده 147 باید احصاء و پرداخت شود اما میزان نظارت در معادن به حدی است که معدن‌دار از محدوده پروانه خود بیشتر تجاوز نکند.

معاون اداره کل منابع طبیعی استان تهران درباره کوه خواری توسط شرکت سیمان تهران تصریح کرد: برای استخراج ماده معدنی باید کوه تراشیده شده که در صورت داشتن مجوز از سازمان صنعت معدن تجارت واژه تصرف، تخلف و کوه خواری اتلاق نمی‌شود.

ردائی با اشاره به عدم دریافت گزارش فعالیت غیر مجاز و تخلف از مجموعه سیمان تهران خاطر نشان کرد: زمانی که مرجع صدور پروانه بهره برداری هیچ گزارشی برای تخلف ارایه نکرده اگر نهاد دیگری بدون اطلاع بگویند کوه خواری صورت گرفته جالب نیست.

محیط زیست: فعالیت کارخانه سیمان تهران استاندارد است

سعید محمودی مدیر کل محیط زیست استان تهران  درباره نظارت بر فعالیت معادن اظهار کرد: طبق استانداردها نظارت‌ها سختگیرانه‌تر شده است.

وی در ادامه گفت: طبق استانداردها بر فعالیت معادن و صنایع نظارت شده و اگر تخلفی انجام شود بدون هیچ اغماضی برخورد جدی و شدیدتری انجام گرفته و آن‌ها به عنوان صنایع آلاینده معرفی می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران درباره فعالیت کارخانه سیمان بیان کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده این شرکت باید از منابع سیمان برداشت کرده در غیر این صورت فعالیت تعطیل و امورات زندگی مردم که وابسته به آن بود مختل می‌شود.

محمودی مجوز کارخانه سیمان تهران را متعلق به ادوار گذشته دانست و ادامه داد: زمانی که این شرکت احداث و برای آن معدن پیش‌بینی شده در اطراف آن زندگی وجود نداشته اما اکنون با گذشت سالیان سازمان محیط زیست موظف به تضمین بهداشت مردم در اطراف معدن است.

وی در همین رابطه عنوان کرد: استانداردهای کارخانه سیمان نسبت به ۲۰ سال گذشته بسیار سختگیرانه‌تر شده و روزبه‌روز در حال افزایش بوده و تمام این فرآیند برای سلامت جمعیت اطراف آن است که این مجموعه امسال و سال گذشته تمام استانداردها را رعایت کرده است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با تأکید به رعایت تمامی استانداردها توسط کارخانه سیمان تصریح کرد: نظارت بر فعالیت این مجموعه به صورت آنلاین در حال رصد بوده و یک کارشناس ناظر مستقر در کارخانه هر روز مخازن سوخت را بررسی می‌کند.

محمودی ماهیت فعالیت معادن را آلوده دانست و خاطرنشان کرد: با وجود رعایت سختگیرانه استانداردها باید ساخت و سازها و کلونی زندگی مردم در حریم معادن توسط شهرداری‌ها و دستگاه‌های ذیربط رعایت شود.

امکان تعطیلی و یا انتقال سیمان تهران به هیچ عنوان وجود ندارد

سید عباس حسینی مدیر عامل شرکت سیمان تهران در این خصوص با اشاره به اینکه بخشی از مواد اولیه مورد نیاز از محدوده کوه بی بی شهربانو برداشت می شود، اظهار کرد: کلیه مراحل استخراج از معدن بی بی شهربانو با موافقت اداره منابع طبیعی و نظارت همه جانبه و سخت گیرانه سازمان صنعت، معدن و تجارت در راستای رعایت میزان ایجاد لرزش، صدا  و فاصله استاندارد با منازل مسکونی، اماکن متبرکه و آثار باستانی واقع در محدوده می باشد.

وی افزود: به منظور رعایت مسائل زیست محیطی و قوانین در معدن استخراج در این معدن  از ۴۵ درصد به ۳۰ درصد کاهش یافته و با وجود تاثیر این مساله بر افزایش هزینه تمام شده تولید سیمان، این واحد استفاده از چاشنی های نانل که میزان صدا و ارتعاش حاصل از انفجارات را تا حد استاندارد های مصوب کاهش می دهد با هزینه های بسیار بالاتر از چاشنی های معمولی در دستور کار خود قرار داده است.

مدیر عامل شرکت سیمان تهران با اشاره به اینکه استخراج مواد اولیه در این محدوده نتیجه تولید بیش از ۶۶ سال شرکت سیمان تهران می باشد، گفت: برداشت شرکت سیمان تهران تاثیر بسزایی بر زیبایی بصری این کوه و جاذبه های گردشگری آن ندارد کما اینکه محدوده بقعه بی بی شهربانو، محدوده جدا و مستقل و با فاصله بسیار بالاتر از استاندارد های مصوب، از معادن سیمان تهران بوده و دسترسی مجزایی دارد.

حسینی ادامه داد: شرکت سیمان تهران همواره متعهد به حفظ این مکان مقدس و مذهبی بوده و می باشد و این مهم با دعوت از موسسه لرزه نگاری دانشگاه تهران و تعیین میزان لرزه حاصل از استخراج مواد معدنی انجام پذیرفته است.

وی با بیان اینکه میزان مواد ناریه مورد استفاده به کمتر از ۲۰% کاهش یافته است، تصریح کرد: این واحد علیرغم هزینه های تحمیل شده، مبادرت به استفاده از مواد ناریه استاندارد طبق مجوزهای وزارت صمت و رعایت  تناسب میزان استفاده از مواد منفجره با فواصل منازل مسکونی و یا تاسیسات می باشد که فاصله ابتدایی ترین تاسیسات و یا منازل مسکونی خیلی بالاتر از استاندارد های در نظر گرفته شده برای میزان مصرف مواد منفجره در انفجارات می باشد.

مدیر عامل شرکت سیمان تهران در ادامه بیان کرد: هزینه احداث یک خط تولیدی سیمان درحال حاضر بالغ بر سی هزار میلیارد ریال می باشد لذا با توجه به فعالیت 5 خط تولیدی موجود در سیمان تهران عملا امکان تعطیلی این خطوط و احداث خطوط جدید و یا انتقال این خطوط به هیچ عنوان وجود ندارد.

حسینی با بیان اینکه اصولا احداث کارخانه سیمان صرفا در جوار محدوده های معدنی مناسب امکان پذیر است، گفت: علاوه بر این مساله درصورت عدم تامین بخشی از سیمان مورد نیاز شهر تهران توسط سیمان تهران، این کالا از فاصله بسیار دور باید به شهر منتقل شود که علاوه بر صرف سوخت و انرژی بالا  جهت حمل این میزان سیمان، افزایش تصادفات جاده ای و همچنین افزایش آلاینده های زیست محیطی شهر تهران می گردد.

وی اضافه کرد: شرکت سیمان تهران هر ساله در راستای اجرای تعهدات مسئولیت های اجتماعی و احترام به مبانی و شعائر زیست محیطی اقدام به اجرای پروژه های کاهش مخاطرات زیست محیطی پروسه تولید می نماید و در این راستا با نظارت گام به گام کارشناسان محیط زیست  در سال ۱۳۹۶ پروژه بهینه سازی سیستم فیلتراسیون خطوط ۶ و۹  را با کلیه محدودیت های (عدم مراجعه کارشناسان خارجی طبق قرارداد، رکود اقتصادی حاکم بر صنایع، افزایش قیمت ارز و عدم واردات قطعات و تجهیزات) حاصل تحریم ظالمانه استکبار جهانی با هزینه ای ارزی بالغ بر ۱.۴ میلیون یورو و ۱۲۰ میلیارد ریال را به مرحله اجرا درآورد.

مدیر عامل شرکت سیمان تهران اذعان داشت: سازمان حفاظت محیط زیست علاوه بر پایش های سرزده و دوره ای، بر اساس بند الف ماده ۶۱  قانون چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی  جمهوری اسلامی ایران صنایع را طبق قانون طرح خوداظهاری مکلف به پایش های دوره ای کلیه پارامترهای زیست محیطی حاصل از پروسه تولید  توسط آزمایشگاه های معتمد سازمان محیط زیست به صورت سرزده و بدون اطلاع واحد نموده است.

حسینی در پایان با اشاره به اینکه خروجی دودکش کلیه خطوط تولید این شرکت بصورت آنلاین توسط سازمان محیط زیست پایش می شود، خاطرنشان کرد: پارامترهای اندازه گیری شده بسیار پایین تر از حد استاندار مصوب سازمان محیط زیست بوده و از این رو در حال حاضر در لیست صنایع آلاینده سازمان محیط زیست نمی باشد.

، گاز کارخانه سیمان تهران به علت استفاده زیاد از گاز شهری در زمستان، قطع می‎شود و کارخانه به استفاده از مازوت روی می‎آورد و ادعای امروز متولیان این کارخانه مانند این است که بگوییم شخصی گناه کرده و بگوید این گناه به مقدار کمی بوده است، در حالی که یک روز استفاده از مازوت هم زیاد بوده و اصلاً وجود کارخانه سیمان برای محیط زیست مضر است و کوه، آثار باستانی و منظر طبیعی را از بین می‌برد چرا که این کارخانه بقعه بی‎بی شهربانو را تحت الشعاع قرار داده و در حال نابودی تدریجی آثار تاریخی است و سوالی که مطرح می‌شود اگر کارخانه سیمان آلاینده نیست پس چرا در روزهای آلوده تهران اولین جایی را که ستاد بحران آلودگی هوا تعطیل می‌کند، کارخانه سیمان است؟ و اگر آلاینده است چرا با آن برخورد نمی‌شود؟ و تدبیر اساسی برای سلامت مردم و منابع طبیعی اندیشیده نمی‌شود؟

 

 

 

 

منبع خبرگزاری فارس
از طريق نیاز گلی
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتنادامه