مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

ضرورت تخصیص اعتبارات کافی در بودجه ۱۴۰۰ جهت نگهداری از آثار تاریخی پایتخت

عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس، با تکذیب این خبر که آثار تاریخی شهرری در حال نابودی هستند تاکیدکردکه کمبود اعتبارات باعث تضعیف روند نگهداری از این آثار شده است به همین دلیل دولت باید در بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات بیشتری به نگهداری از آثار تاریخی پایتخت اختصاص دهد.

انتشار خبری مبنی بر اینکه دیوار قدیمی ری و دژ تاریخی رشکان در حال نابودی هستند را خلاف واقع دانست و افزود: ری یکی از کهن‌ترین شهرهای غرب آسیا با سابقه تاریخی بیش از 7 هزار سال است و حضور طولانی مدت مردمان در این نقطه از کشور باعث خلق آثار مختلف هنری و زیستی ارزشمند شده است.

ری یکی از غنی‌ترین شهرها در برخورداری از میراث فرهنگی ادوار گذشته تاریخ است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ری یکی از غنی‌ترین شهرها در برخورداری از میراث فرهنگی ادوار گذشته تاریخ است، کمااینکه آثار با ارزشی از زمان ساسانیان و اشکانیان در آن باقی مانده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر اعتبارات لازم برای نگهداری مطلوب و بهسازی محوطه‌ها جهت تسهیل دسترسی مردم به این آثار تاریخی به دلیل کسری شدید بودجه دولت و بالتبع آن وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تخصیص پیدا نکرده است و این موضوع عاملی برای تضعیف روند نگهداری از این آثار شده است.

تخریب آثار تاریخی شهرری خلاف واقع است

وی خاطرنشان کرد: البته این موضوع که آثار تاریخی شهرری در حال تخریب است، خلاف واقع است، کما اینکه در پی بازدیدهایی که از این آثار از مجموعه‌ای که اطراف کوه بی بی شهربانو بوده تا دیوار تاریخی ری داشتم، نشان داد که نگهداری از آنها نیازمند تزریق بودجه است، اما نیاز به تامین اعتبارات لازم برای این بخش به این معنا نیست که این آثار در حال نابودی هستند.

یزدی‌خواه اظهار کرد: هم‌اکنون لازم است که به تامین اعتبارات لازم برای نگهداری از آثار تاریخی شهرری توجه ویژه‌ای شود، کما اینکه چه در سطح مرکز شهرستان، چه در مسیر جنوب به سمت قم در کهریزک، باقرشهر، حسن‌آباد و فشافویه آثار تاریخی متعددی وجود دارد که امیدواریم مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به ماموریتی که در این زمینه دارد، جهت نگهداری ویژه از این آثار همکاری کند.

دولت باید در بودجه 1400 اعتبارات بیشتری به حفظ آثار تاریخی پایتخت اختصاص دهد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: دولت باید در لایحه بودجه سال 1400 افزایش  اعتبارات تخصیص یافته جهت نگهداری از آثار تاریخی پایتخت را پیشنهاد دهد، اما ما هم از طریق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که به روند فعالیت‌ها در حوزه میراث فرهنگی نظارت دارد و هم به عنوان نماینده تهران این مهم را پیگیری خواهیم کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بی‌تردید آثار تاریخی بخشی از هویت و تاریخ فرهیختگی فرزندان این سرزمین را به نمایش می‌گذارند، بنابراین ما وظیفه داریم که در جهت حفظ و صیانت از آنها تلاش مضاعفی داشته باشیم./

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.