مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

کارهای عمرانی در ابن بابویه متوقف شد

با توجه به حواشی های اخیر قبرستان تاریخی ابن بابویه مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران از تعطیلی تمام فعالیت های عمرانی در این قبرستان خبر داد

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرری خبر داد: همه کارها در قبرستان ابن ‌بابویه متوقف شده و قرار است بعد از برگزاری جلسه‌ای در معاونت میراث فرهنگی استان تهران، درباره‌ اجرایی شدنِ ادامه‌ دو طرحِ ساماندهی قبرستان و ایجاد فضای سبز در ضلع شمالِ غربی این محوطه تاریخی تصمیم‌گیری شود.

با آغاز دوباره‌ طرح ساماندهی سنگ قبرهای قبرستان ابن‌ بابویه و از بین رفتن بخش‌هایی از نشانه‌های تاریخی در دومین قبرستان تهران، فیلم‌هایی از فعالیتِ مینی لودری در بخشی از زمینِ این قبرستان منتشر شد که سنگ ‌قبرهایی را نشان می‌داد که جای چنگک لودر روی آن‌ها زخم انداخته بود.

کارگران در حال کار در ضلع شمال غربی قبرستان به خبرنگار ایسنا گفتند «خَیِّری پیدا شده و قرار است هزینه ایجاد فضای سبز در این بخش (ضلع شمالی) از قبرستان را بپردازد، شاید هم راه ماشین‌رو شود. اما در این نقطه قبری نبود، همه‌اش آوارِ زباله بود که بعد از جمع‌آوری با ۲۰ تا ۳۰ ماشین آن‌ها را منتقل کردیم».

ضلع شمال غربی ابن بابویه قبل از جمع‌آوری نخاله‌های قبرستان در این بخش تاریخی

اکنون امیرمصیب رحیم‌زاده – مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان ری – بعد از بررسی‌هایی درباره‌ فعالیت مینی لودر در قبرستان ابن‌ بابویه به ایسنا می‌گوید: بعد از بررسی‌های انجام‌شده و تطابق تصاویر موجود از ضلع شمال غربی قبرستان ابن‌ بابویه، به این نتیجه رسیدیم که هیچ قبری در این نقطه تخریب نشده و میراث فرهنگی فقط با ایجاد فضای سبز در این نقطه موافق است.

او با اشاره به حضور بابکت (مینی لودر) در ضلع غربی مسجد ماشاءالله در بقعه امامزاده هادی و در ضلع شمالِ غربی بقعه شیخ صدوق ادامه می‌دهد: بر اساس مستندات ارائه‌شده، آن بخش محل دپو نخاله‌های قبرستان در طول سال گذشته بوده و اکنون آن نخاله‌ها که در یک مسیر مشخص بوده‌اند، آواربرداری شده‌اند. در دو طرف این مسیر نیز جدول بوده که نخاله‌ها ریخته شده بود، اما قبری در آن مسیر وجود ندارد که اگر حتی یک قبر بود صاحبان آن با دپو زباله در آن مسیر موافقت نمی‌کردند.

رحیم‌زاده از برگزاری جلسه‌ای با حضور متولی امامزاده هادی و رییس اداره اوقاف و متولی بقعه شیخ صدوق در صبح ۱۱ شهریور خبر می‌دهد و می‌گوید: در این جلسه بر اساس مستندات ارائه‌شده بر جمع‌آوری نخاله‌های قرارگرفته در آن مسیر تاکید شد و درباره‌ این‌که این مسیر پیش از این چه کاربری‌ای داشته صحبت شد.

او تاکید می‌کند: بر اساس صحبت‌های انجام‌شده فعلا فعالیت متوقف شد تا جلسه‌ای مشترک با معاونت میراث فرهنگی استان تهران برای بررسی طرح اصلی بقعه شیخ صدوق و امامزاده هادی با حضور کارشناسان استان تهران و رییس اداره اوقاف و متولیان دو بقعه برگزار شود و درباره‌ کاربری آن مسیر در ضلع شمال غربی قبرستان صحبت شود، اگر به این نتیجه برسیم که در آن منطقه فقط طرح فضای سبز و پیاده‌راهی برای مسیر باشد میراث فرهنگی با طرح مخالفتی ندارد.

او اما درباره‌ علت استعلام نکردن از میراث فرهنگی برای مسطح کردن این فضا، اظهار می‌کند: در جلسه نیز به این بحث اشاره کردیم که با توجه به این‌که بقعه شیخ صدوق از گذشته برای این کار توجیه شده است، مشکلی نداشتیم و کار در آن بخش متوقف است، اما متولی امامزاده هادی نسبت به لزوم گرفتن استعلام حتی برای جمع‌آوری زباله در این منطقه تاریخی اظهار بی‌اطلاعی کرد و اکنون پذیرفته است که کار تا بعد از برگزاری جلسه مشترک و رسیدن به نتیجه‌ای مشخص تعطیل شود.

ضلع شمال غربی قبرستان ابن بابویه که فضا برای ایجاد فضای سبز  آماده شده است
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.