مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

اقامه عزای حسینی در قبله تهران

آیین های عزاداری که محرم امسال به دلیل مشکلات ناشی از شیوع کرونا رنگ متفاوتی گرفته، در شهرستان ری به عنوان قبله تهران و به خاطر قرار گرفتن مضجع شریف حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با حزن و حسرت بیشتری همراه است.

اهالی ری قرنهاست که حرم مطهر امامزادگان مدفون در این خطه را که بنا بر روایات اسلامی زیارت قبر شریف حضرت عبدالعظیم (ع) ثوابی همچون زیارت کربلا دارد، مایه برکت و عزت خود می دانند.

این ارادت به خاندان نبوت نه تنها در بین اهالی ری بلکه در دیگر ساکنان تهران نیز قابل مشاهده بوده و به همین خاطر همه ساله در ایام محرم بخصوص در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) دسته جات عزاداری، مقصد حرکت های خود را آستان مقدس عبدالعظیم حسنی (ع) قرار داده و در این صحن مطهر اقامه عزا می کردند تا هم یاد شهدای دشت کربلا را زنده نگه دارند و هم به این امامزادگان واجب التعظیم عرض ارادت و تسلیت گویند.

برای نمونه بزرگترین هیات زنجیرزنی تهران در محله هاشم آباد ری همه ساله از شب هشتم محرم حرکت خود را به سمت حرم مطهر آغاز می کرد و صحنه های بی نظیری از صفوف به هم فشرده از سیاهپوشان سالار شهیدان (ع) به تصویر می کشید.

اما امسال برنامه های عزاداری هیات ها همچون دیگر نقاط کشور، در شهرستان ری نیز تحت تاثیر کرونا قرار گرفت و هیات های عزاداری با تبعیت از بیانات رهبر معظم انقلاب و دستورات ستاد ملی کرونا سعی کردند شور عزای حسینی را با روش متفاوت تر از گذشته زنده نگه دارند.

وجود حدود ۲  هزار هیات مذهبی در شهرستان ری و در کنار آن حرکت دسته های عزاداری به سمت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در روزهای واپسین دهه اول محرم هرچند در ظاهر کار متولیان هیات ها را سخت می کرد اما اکنون با نزدیک شدن به روز عاشورا، می توان گفت که اهالی ری، شور و شعور حسینی و ارادت خود به خاندان عصمت و طهارت را به بهترین شکل به نمایش درآوردند.

یکی از راه حل ها برای برگزاری مجالس عزا در شرایط کرونایی، استفاده از اماکن عمومی روباز حوزه ری بود که در این رابطه علاوه بر بوستان ها، فضای پادگان ها و فرهنگسراها،  ۷۲ زمین چمن مصنوعی نیز برای استقرار هیات ها تدارک دیده شد.

عزاداری در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در سال 1356
 عزاداری محرم اهالی ری در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در سال ۵۶

حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی نقطه ثقل مجالس عزاداری های ری است. تولیت آستان امسال مراسم های خود را در صحن های روباز برگزار کرده و پس از اقامه نماز مغرب و عشاء، مراسم عزاداری با سخنرانی وعاظ و مرثیه سرای مداحان به مدت دو ساعت برگزار می شود.

همچنین شرکت کنندگان در این مراسم ملزم به استفاده از ماسک و در ورودی های حرم بین زائران ماسک توزیع می شود ضمن آنکه خادمان رعایت فاصله اجتماعی مورد نظر ستاد کرونا را به مردم گوشزد و بر آن نظارت می کنند.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که بسیاری از هیات های صاحب نام همچون هیات حضرت علی اکبر(ع) از بوستان های شهری برای این کار بهره برده اند.

این هیات در جنب ساختمان ری شناسی بخشی از بوستان مدرس را مهیای عزاداری کرده بود و عزاداران برای ورود به محوطه هیات می بایست از تونل مواد ضدعفونی عبور کرده و آب هم به صورت بسته بندی در اختیار آنان قرار می گرفت.

متولیان هیات صندلی ها را با رعایت فاصله های تعیین شده از سوی ستاد کرونا در محوطه چیده بودند ضمن آنکه استفاده از ماسک در طول برگزاری مراسم الزامی بود.

آقای جواد فدایی مسئول هیات جوانان علی اکبر شهرری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این باره می‌گوید: تلاش شده تمامی پروتکل های بهداشتی در مراسم های دهه اول محرم مورد توجه جدی قرار گیرد و برای رعایت مسایل بهداشتی به شدت سخت گیری می کنیم.

وی خاطرنشان می‌کند که در دهه اول محرم امسال هر شب حدود هزار نفر در مجلس روضه شرکت می کنند و تلاش شده برای اطعام مهمانان سفره حضرت امام حسین (ع) تمامی مسایل بهداشتی به دقت اجرا شود.

«تمامی تلاش ما بر این است که پذیرایی سفره اهل بیت بصورت یکبار مصرف و در درب منازل اهالی محل داده شود.»

این پیرغلام اهل بیت(ع) افزود: یک تیم مقدمات، تیم دیگر اجرایی، تیمی نیز در آشپزخانه و تیم دیگر انتظامات و نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی هیات را برعهده دارند.

مسجد جامع ارشاد شهر ری یکی دیگر از نقاط مهم عزاداری های اهالی ری در سال های گذشته بوده که در میدان نماز واقع است؛ این مسجد فعالیت های فرهنگی گسترده ای دارد و در چهار دهه گذشته یکی از مساجد فعال در برگزاری مراسم‌های مذهبی بوده است.

آقای یوسف رضا ادیب زاده عضو هیات امنای این مسجد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره اقدامات صورت گرفته برای محرم امسال می‌گوید: مجلس عزاداری هر شب پس از نماز مغرب و عشاء آغاز شده و پس از سخنرانی واعظ و روحانی مجلس، جوانان به مدت کوتاهی روضه خوانی و سپس تا ساعات ۲۳ اقامه عزا می شود.

وی نیز تاکید دارد که تمامی افراد شرکت کننده در مراسم همه پروتکل های بهداشتی و حداقل فاصله یک متر و نیم را رعایت می کنند و تونل ضدعفونی در ابتدای ورودی مسجد وجود دارد ضمن آنکه مجلس عزا در حیاط مسجد اقامه می شود.

ادیب زاده این را هم گفت که هیات امنای مسجد بصورت مستقیم بر اجرای پروتکل های بهداشتی تعیین شده از سوی ستاد کرونا نظارت دارند تا سلامت عزاداران حسینی تضمین شود.

وی درباره نذورات مردمی نیز گفت: در مسجد جامع ارشاد بصورت کامل بر پخت نذورات مردمی نظارت داریم و تمامی موارد بهداشتی رعایت کرده و غذاها را در ظروف بسته بندی شده به مهمانان سفره اهل بیت (ع) برای بیرون بری داده می شود و حتی توضیحاتی درباره نحوه مصرف آن داده می شود.

وی با بیان اینکه امسال نذورات مردمی بسیار بیشتر از سال گذشته بوده است، اظهار داشت: سعی کرده ایم که این نذورات را با رعایت موارد بهداشتی به دست مردم برسانیم.

پایبندی بیش از ۹۰ درصد هیات ها به دستورات بهداشتی

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره اقدامات این نهاد در ایام دهه اول محرم توضیح داد: با توجه به توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا که پخت و پز و پذیرایی ممنوع شده، بخشی از نذورات مردمی در قالب کمک های مومنانه توسط هیات های مذهبی توزیع می شود.

به گفته حجت الاسلام علی کنگرلو بخشی از نذورات نیز با رعایت مسایل بهداشتی با حضور کارشناسان بهداشت بخصوص در منطقه دولت آباد و در مکان های مشخصی، طبخ شده و سپس در مناطق محروم توزیع می شود.

وی در عین حال یادآور شد که بخشی از نذورات به صورت نقدی از طریق سامانه های بانکی پرداخت می شود.

وی درباره میزان ریالی این کمک ها گفت که نمی توان بطور دقیق میزان ریالی این مبالغ را تخمین زد، بطور مثال در چند روز قبل حسینیه ای به تنهایی ۴۰ میلیون تومان در یک شب و در منطقه ای محروم هزینه کرد.

حجت الاسلام کنگرلو خاطر نشان کرد: این اقدامات و کمک های مومنانه از روز اول محرم شروع شده و تا شب سیزدهم ادامه خواهد داشت.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری درباره اقدامات این نهاد برای نظارت بر اقدامات هیات های مذهبی تصریح کرد: این اقدامات از قبل از ماه محرم شروع شده چون مکان هایی را که هیات ها در سایت بیرق معرفی می کردند باید مورد بازدید ما قرار می گرفت تا در مکان های بدون سقف باشد و شرایط برگزاری مراسم را دارد تا مجوز برگزاری مراسم را اعطا می کردیم.

وی گفت: به جز اینکه هیات ها مجوز برگزاری جلسات عزا را بطور مجزا دارند باید در سال جاری مجوز برگزاری مراسم را نیز بطور جداگانه دریافت می کردند که این کار پس از بازرسی از هیات ها انجام شد.

وی اظهار داشت: هیات هایی که مجوز برگزاری مراسم را دریافت کردند، مکلف شدند که به همراه نصب این مجوز، مجوز هیات خود را نیز نصب کنند، ضمن آنکه بازرسی ها به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

حجت السلام کنگرلو با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی شهرری در هر ۵ بخش این شهرستان دارای بازرس است، افزود: همکاری خوبی هم فرمانداری ها و بخشداری ها و نیروی انتظامی با ما دارند و همین موضوع باعث شده که ۹۰ درصد هیات های شهرری پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

وی درباره چگونگی مستندسازی تجارب بدست آمده در سالی که به دلیل شیوع بیماری کرونا، مردم و مراسم های مذهبی بصورت خاصی برگزار شده است، گفت: این جریان تجربه مهمی بود که قطعا این تجربیات را در آینده باقی خواهند ماند.

کنگرلو افزود: بطور مثال تجربه امسال نشان داد که هیات های مذهبی می توانند در بحث کمک های مومنانه مشارکت خوبی با مسئولان داشته باشند که در آینده نیز مورد توجه هیات های مذهبی قرار گیرد.

منبع خبرگزاری ایرنا
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.