مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

نجات دختر خردسال از قطع پا با تلاش گروه جهادی اکبریه

بنی هاشم با بیان اینکه با فعالیت گروه جهادی اکبریه شهرری ۸۰ خانواده بدسرپرست و بی سرپرست تحت پوشش قرار گرفتند گفت: با فعالیت این گروه جهادی در منطقه کورپزخانه ها از قطع ۲ پای یک دختر خردسال که بر اثر سوختگی در کوره آجر اسیب دیده بود جلوگیری شد.

 گروههای جهادی از جمله تشکلهای مردمی هستند که در حل بسیاری از مسایل و مشکلات جامعه توانستند کمک شایانی را به دولت و عبور از شرایط بحران در کشور داشته باشند این گروهها در در سیل و زلزله، بیماری و سایر بحران های کشور توانستند منشا بسیاری از خدمات در مناطق محروم کشور باشند در همین رابطه گفتگوی با  «سید مهدی بنی هاشم» مسئول گروه جهادی اکبریه شهر ری به شرح زیر ارایه می شود.

گروه جهادی اکبریه شهرری را معرفی کنید؟

این گروه جهادی ذیل حسینیه علی اکبر فعالیت می کند. این گروه جهادی در سال 1393 تاسیس و یکی از فعال ترین گروه های جهادی منطقه شهر ری است و تاکنون در سه نوبت به عنوان گروه جهادی برتر انتخاب و از سوی استان تهران مورد تقدیر قرار گرفته است. فعالیت های این گروه بر محور جوان و نوجوان است و اعضای این گروه جهادی را این افراد تشکیل می دهند و تاکنون 13 اردوی جهادی خارج از تهران در مناطق جنوب، غرب و سایر مناطق محروم برگزار شده است.

فعالیت های این گروه جهادی در چه حوزه هایی است؟

فعالیت های گروه جهادی اکبریه شهر ری در حوزه های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و … است که از جمله این فعالیت ها می توان به ساخت مسجد، مدرسه، ایزوگام ها و سرویس های بهداشتی اشاره کرد. همچنین در موضوعات فرهنگی و اعتقادی نیز فعالیت هایی را داشته ایم. در بخش درون استانی اردوهای جهادی مناطق محروم حاشیه شهر تهران را تحت پوشش قرار دادیم که در این حوزه قریب به 2 سال در منطقه کوره پزخانه های محمودآباد خدماتی ارایه شد. در این مناطق اعزام گروه های پزشکی 72 ساعته و انجام خدمات درمانگاهی، دندانپزشکی و سایر خدمات مورد نیاز ارایه شده است.

منطقه کوره پزخانه های محمودآباد شامل 10 تا 18 کوره پزخانه است که هر کوره پس خانه شامل 17 تا 18 خانواده  را شامل می شود که در این منطقه زندگی می کنند.

گروه جهادی اکبریه شهرری چند خانوار را تحت پوشش قرار داده است؟

این گروه جهادی قریب به 80 خانواده را تحت پوشش قرار داده است که اکثر این خانوارها شامل زنان سرپرست خانوار و یا بد سرپرست می شوند که به طور دایم از گروه جهادی خدمات مورد نیاز خود را دریافت می کنند. در گروه جهادی اکبریه شهر ری 100 نفر جوان و نوجوان خدمات مورد نیاز محرومان را ارایه می دهند.

کارگروه های این گروه جهادی را توضیح دهید؟

کارگروه بهداشت و درمان، فرهنگ و اعتقادی، عملیات و اجرا، عمران و حمایتی  در گروه جهادی گروه جهادی اکبریه شهرری فعالیت می کنند.

فعالیت  این کارگروه ها به چه شکلی اجرا می شود؟

قبل از هر عملیاتی یک تیم به عنوان تیم پیشرو متشکل از افراد با سابقه و با تجربه گروه به مناطق محروم معرفی شده، اعزام می شوند و شروع به احصا موضوعات مربوط به منطقه و رصد  آنها می کنند. شناسایی نیروهای دارویی، درمان بیماران و سایر مشکلات فرهنگی و اعتقادی با حضور این گروه در منطقه تعیین شده صورت می گیرد. کارگروه فرهنگی و اعتقادی مسایل مربوط به آسیب های اجتماعی و مشکلات فرهنگی و اعتقادی را رصد می کنند. کارگروه های عمرانی نیز مشکلات ساخت و ساز و موارد عمرانی را ارزیابی می کنند. پس از تمام این ارزیابی ها در یک جلسه مشترک مسایل مربوطه اولویت بندی می شود و بر اساس نیازهای شناسایی شده تیم مورد نیاز به منطقه اعزام و تمامی خدمات مورد نیاز مناطق محروم به شکل رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد.

تا چه میزان فعالیت این گروه جهادی را در حل مشکلات مردم موثر می دانید؟

به عنوان مثال گروه جهادی اکبریه شهر ری دختر خردسالی را در منطقه کوره پزخانه ها شناسایی کرده بودند که با بازیگوشی سایر کودکان 9 تا از انگشتان پای خود را بر اثر افتادن در کوره آجرپزی از دست داده بود. این جراحت با توجه به فقر شدید خانواده موجب عفونت در پای کودک شده بود که اگر جراحت ادامه پیدا می کرد، منجر به قطع پای او می شد. با فعالیت گروه جهادی این خردسال به راحتی شناسایی شد و تمامی مراحل درمان او پیگیری و مورد ارزیابی قرار گرفت. این خردسال در بیمارستان مطهری تهران بستری و با کمک خیرین از 9 انگشت پای او که به جراحت مبتلا شده بود، 7 انگشت سلامت خود را به دست آوردند و با عمل های جراحی پی در پی با حضور پزشکان حاذق و جراحان پلاستیک از پیشرفت بیماری و عفونت ها جلوگیری شد و این دختر خردسال امروز مانند سایر همسالان  به زندگی ادامه می دهد و این تنها نمونه ای از فعالیت گروه های جهادی است.

در مورد فعالیت های این گروه جهادی در شرایط کرونا توضیح دهید؟

با توجه به شیوع کرونا از اوایل اسفند ماه و تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر حضور گروه های جهادی و کمک های مومنانه این گروه جهادی تمام فعالیت های خود را متوقف کرد و بر موضوع کرونا متمرکز شد. در ابتدا با ضد عفونی معابر و سطوح این فعالیت ها آغاز شد. فعالیت این گروه جهادی در شرایط سخت کرونا با حضور پر رنگ جوانان و نوجوانان در شرایط سخت کرونا رقم خورد و تمامی جهادگران با خلوص نیت در مناطق شناسایی شده حضور می یافتند. ضد عفونی معابر و سطوح از نیمه شب آغاز می شد و در فاز دوم این گروه جهادی شروع به تولید مواد ضد عفونی کننده در سطح گسترده کرد. یکی از مشکلات مردم در شرایط بیماری کرونا دارند، تهیه اقلام بهداشتی و ضد عفونی کننده است که امروز با توجه به تقاضای زیاد در خصوص استفاده از این اقلام با قیمت گزاف و چند برابری در مراکز سطح شهر توزیع می شود. این گروه جهادی با فعال کردن خیرین توانست به شکل رایگان اقلام بهداشتی و ضد عفونی کننده را در اختیار مردم قرار دهد و بیش از 60 هزار لیتر مایع ضد عفونی کننده و سطوح در این قرارگاه تولید و در اختیار مردم قرار گرفت. این پروسه تولید با تهیه اقلام خام و در نهایت بسته بندی موارد ضد عفونی کننده انجام شد و قریب به 20 روز حسینیه حضرت علی اکبر تبدیل به کارگاه تولید مواد ضد عفونی کننده شد که به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفت. همچنین با توجه به تولید انبوه این مواد به تمامی هیئت ها، مساجد و گروه های جهادی اعلام کردیم که می توانند از مایع ضد عفونی کننده این گروه جهادی که تمامی شرایط استاندارد را دارد، استفاده کرده و در میان مردم توزیع کنند.

چند خانواره از اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کنند این گروه جهادی بهره مندشدند؟

با فعالیت تیم های عملیاتی این قرارگاه 5 هزار خانواده از اقلام بهداشتی و مواد ضد عفونی کننده برخوردار شدند. هر یک از بسته های بهداشتی ارزشی بالغ بر 50 هزار تومان داشت که به شکل رایگان در اختیار مردم قرار گرفت. در فاز بعدی فعالیت در شرایط کرونا کودکان کار شناسایی شدند و به عنوان یکی از آسیب های جدی به این مسئله نگاه کردیم. از طریق مجمع خیرین بسته های مخصوص کودکان کار شامل دستکش مخصوص کار، شامپو، صابون، مواد ضد عفونی کننده دست و سطوح  و مواد شوینده به ارزش 150 هزار تومان در اختیار کودکان کار قرار گرفت و در حدود 1000 بسته برای این منظور تهیه شد. همچنین کارتن خواب ها و افراد بی مکان نیز تحت پوشش این موضوع قرار گرفتند.

کمک های مومنانه این گروه جهادی را توضیح دهید؟

در موضوع کمک های مومنانه نیز در ماه رمضان با به کار گرفتن ظرفیت های مردمی قریب به 850 بسته اقلام در چهار مرحله به خانواده های تحت پوشش اهدا شد که ارزش هر یک از بسته های اقلام 500 هزار تومان برآورد شده است که شامل برنج، گوشت، مرغ، حبوبات، روغن، ماکارونی و … است.

با توجه به آغاز ماه محرم چه فعالیت هایی در این قرارگاه صورت می گیرد؟

با توجه به ابلاغ ستاد ملی کرونا مبنی بر برگزار نشدن مراسم سوگواری امام حسین (ع) در هیئت ها و مکان های سرپوشیده این مراسم به 2 مدرسه در منطقه شهر ری منتقل شد و با رعایت پروتکل های بهداشتی و ضد عفونی محل استقرار عزاداران مراسم سوگواری سیدالشهدا (ع) به خوبی برگزار می شود و هر روز ساعت 6 بعد از ظهر با ضد عفونی کردن محیط عزاداری با مواد ضد عفونی کننده، ضد عفونی کامل محیط انجام می شود. در بدو ورود عزاداران تمامی افراد تب سنجی می شوند و از حوضچه مخصوص آب ژاول و کلر عبور می کنند و در مرحله بعد با سنجش اکسیژن خون آنها وارد تونل های ضد عفونی می شود و در مرحله بعد بدون دخالت دست کفش های عزاداران توسط افرادی که خود با تجهیزات بهداشتی محبوس هستند، دریافت می شود و در دو پلاستیک قرار گرفته و در ورودی هیئت نیز یک عدد آب معدنی و کیک بسته بندی شده  در بسته بهداشتی به عزاداران اهدا می شود. این پذیرایی کاملا بسته بندی و بهداشتی در اختیار افراد قرار می گیرد و هرگونه پذیرایی دیگر از سوی ستاد کرونا منع شده است. در حین مراسم نیز فضای جلسه عزاداری با مواد ضد عفونی کننده آغشته می شود. پس از اتمام جلسه نیز افراد سریعا محیط را ترک کرده و ضد عفونی محل صورت می گیرد./

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه