مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

جابه‌جایی آرادکوه منافع چه کسانی را تهدید می‌کند؟ / بهزیستی بیماستان یک‌هکتاری را خلاف نیت واقف غصب کرده است

لجاجت بهزیستی برای جلوگیری از بهره‌برداری از مرکز درمانی شهید هاشمی نژاد کهریزک، با وجود نیاز مردم منطقه به مرکز درمانی، این مرکز را بلاتکلیف نگه داشته است.

 بخش کهریزک با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر در جنوب شهرستان ری یکی از بزرگترین بخش‌های استان تهران است که ۲شهر و ۱۳ روستای دارای دهیاری دارد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نقاط مسکونی در پهنه کشور ایران شناخته می‌شود که وجود تپه‌های باستانی، زمین‌های کشاورزی حاصل‌خیز و آثار تاریخی فراوان مؤید این امر است.

کهریزک با وجود ظرفیت‌های زیادی که دارد، به حیات خلوت تهران تبدیل شده و تحت تأثیر سوءمدیریت شهر تهران به سمت و سویی رفته که عمدتاً باعث افزایش نارضایتی مردم شده است.

وجود بزرگترین آرامستان کشور در بخش کهریزک و به واسطه آن تردد میلیون‌ها خودروی شهروندان تهرانی در طول هفته در این منطقه، دفن روزانه بیش از ۸هزار تن زباله‌های مختلف شهر تهران در مجتمع آرادکوه، سالانه ورود بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب فاضلاب کلانشهر تهران، تمرکز مراکز آسایشگاهی معلولان، سالمندان و کمپ‌های ترک اعتیاد، بوی نامطبوع شیرابه زباله‌ها و انواع معضلات دیگر آسایش ساکنان کهریزک را سلب کرده است.

تمامی این مشکلات سالیان سال است که بر شانه‌های بخش کهریزک سنگینی می‌کند و همه مدیران و مسؤولان نسبت به این موضوع اذعان داشته‌اند اما تاکنون اراده‌ای برای رفع آن صورت نگرفته است و مردم نجیب و ولایتمدار بخش کهریزک همچنان متحمل معضلات کلانشهر تهران هستند.

در همین زمینه و در راستای علت بی‌توجهی و عدم اهتمام مسؤولان امر برای رفع مشکلات این منطقه جنوبی در استان تهران که با وجود ظرفیت‌های بسیار خوب، محل سرریز انواع معضلات تهران شده است، با امین بابایی بخشدار کهریزک درباره سه معضل اساسی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

خدمت به مردم یا خیانت به مردم ؟! 

بخش کهریزک به لحاظ برخورداری از سرانه درمان یکی از محروم‌ترین بخش‌های استان تهران است که به لحاظ موضوعات درمانی از امکانات فضایی برخوردار نبوده و بیماران این منطقه برای کوچک‌ترین پیگیری مسائل درمانی خود مجبور به طی مسافتی تا شهرستان ری و یا پایتخت هستند.

مرکز درمانی شهید هاشمی‌نژاد کهریزک به عنوان تنها مرکز درمانی این بخش، توسط خانم فخرالدوله در دوره قاجار با نیت مریضخانه و خدمات عامه وقف شده است و حسب‌نظر واقف مقرر شده بود که از سال ۱۲۹۹ برای درمان و نگهداری بیماران بومی استفاده شود اما با وجود گذشت بیش از یک قرن، به این نیت حسنه واقف عمل نشده و ظرفیت وقف شده به استفاده موردنظر واقف نرسیده است.

مهم‌ترین موضوع در عدم بهره‌برداری از مرکز درمانی شهید هاشمی‌نژاد بحث پیرامون تولیت آن است و از سال ۱۳۵۸ که رزمندگان حادثه‌دیده برای درمان به این مرکز اعزام می‌شدند به دلیل اینکه از نظر ساختار اداری، بهزیستی زیرمجموعه وزارت بهداشت و درمان بود این مرکز با وسعت ۱۲ هزار مترمربع عیانی مدتی محل درمان جانبازان بود که پس از جنگ نیز به دلیل تجهیزات استقرار یافته در آن برای جانبازان،‌ محل درمان و حتی نگهداری معلولان و پس از آن سالمندان بوده است.

لجاجت بهزیستی مانع از خدمات‎رسانی درمانی به مردم کهریزک

حال بهزیستی به این سبب که این مرکز را برهه‌ای از زمان در اختیار داشته و از آن برای خدمات‌دهی به معلولان و سالمندان استفاده می‌شده، از واگذاری آن به اداره اوقاف و در واقع قرارگیری این مرکز در مسیر نیت واقف برای امور درمانی بیماران سرباز زده و ساختمانی با ظرفیت و موقعیت خدمات‌رسانی مناسب را به حال خود رها کرده است.

این مرکز با ۱۲هزارمترمربع بنای سازه‌ای درمانی و ماهیت خدمات بیمارستانی و امکان احداث پلی کلینیک تخصصی، با تمام ظرفیتی که دارد در پی رفتار لجاجت گونه بهزیستی سالها است خاک گرفته و از عرصه خدمات رسانی خارج شده است لذا این موضوع از طریق اوقاف در حال پیگیری است و استفتائیه‌ای از دفتر مقام معظم رهبری پیرامون به کارگیری این ساختمان در راستای نیت واقف دریافت کرده‌اند و بر طبق آن نیت واقف باید عیناً محقق شود و ارائه خدمات درمانی عامه در این مرکز انجام بگیرد.

این مرکز با ظرفیتی که دارد، می‌تواند به عنوان مرکز درمانی تأمین اجتماعی خدمات رسانی کند و یا به اوقاف واگذار شود و توسط خیران در حوزه درمان پلی کلینیک فعالیت کند که می‌تواند تمام روستاهای بخش و شهرهای باقرشهر و کهریزک را پوشش درمانی دهد اما به دلیل نگاه تک بعدی بهزیستی این ظرفیت بدون استفاده است.

با توجه به اینکه بخش کهریزک به دلیل وجود مراکزی مانند آسایشگاه خیریه و سرای احسان از ظرفیت بالایی در پذیرش معلولان برخوردار است، حق میزبانی خود را از این جامعه خاص ادا کرده و در شرایطی که مردم منطقه نیاز به مرکز درمانی دارند و نیت واقف نیز مریضخانه و خدمات عامه است نه خدمات به معلولان؛ لذا دیگر نیازی به ایجاد مرکزی جدید برای نگهداری معلولان در مرکز جمعیتی شهر نیست و باید به نیت واقف عمل شود.

آرادکوه برای شهرداری تهران درآمد و برای کهریزک عارضه دارد

آرادکوه بزرگترین سوژه آسیب منطقه‌ای و اُم الامراض بخش کهریزک است و تا پاکسازی نشود این عارضه و معضلات نیز وجود دارد.

تفکیک پلاستیک از طریق مافیای طلای کثیف در آرادکوه کلید می‌خورد و این مجموعه برای شهرداری تهران هزاران میلیارد درآمد و برای بخش کهریزک فقط عارضه و بحران دارد که یکی از این عوارض، تفکیک ضایعات است که روستاهای این منطقه را بهترین محل برای دسترسی مراکز تفکیک ضایعات کرده است.

مرکز آرادکوه نه تنها بحران‌های زیست محیطی و بوی بد را به منطقه تحمیل کرده بلکه باعث انتقال اتباع غیرمجاز شده که این افراد در طرح آمایشی نیستند، در جمعیت منطقه محاسبه نمی شوند، در سرشماری نفوس و مسکن شمارش نمی‌شوند و شرایط قانونی برای سپرده گذاری در بانک هم ندارند و از ظرفیت واسطه‌های ایرانی استفاده می‌کنند.

مافیای زباله اراضی کشاورزی از ۲هزار متر تا چند هکتار را به مبلغ ماهیانه ۹میلیون تا ۶۷ میلیون تومان در روستاهای قمصر، مجیدآباد و شریف آباد اجاره می‌کنند و واحدهای ۳۰ میلیونی را تا مبلغ ۹۰ میلیون تومان رهن می‌کنند و بالانس اقتصادی منطقه را به هم می‌زنند.

این عارضه بیش از دو دهه بخش کهریزک را درگیر خود کرده و عوارض متعددی به دنبال دارد؛ میزان گستره جمعیتی اتباع را تحت تأثیر قرار داده، استفاده از کارگران ارزان که همان معتادان متجاهر هستند و بحث قاچاق انسان را کلید می‌زند، با فنس کشی در زمین‌های کشاورزی اقدام به تفکیک می‌کنند و این مراکز هر روز بیشتر می‌شود لذا باید سرچشمه خشکانده شود نه اینکه مسؤولان صرف برخورد با جماعت خاص بدنام شوند.

آقای شهردار! دفن زباله در کهریزک را متوقف کنید

مرکز دفن پسماند آرادکوه در سال ۱۳۴۲ برای جمعیت ۵ میلیون نفری تهران تعبیه شد و قرار بود متد روز توسعه یافتگی را در سطح پسماند اعمال و از آن به عنوان سرمایه استفاده کنند اما در چهل سال گذشته، اقدامی برای تحقق طرح ام‌آراف (متد تفکیک پسماند) صورت نگرفته و ما همچنان عارضه سنتی نگری را در مجموعه پسماند داریم.

وقتی با مدیران مذاکره می‌کنیم به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویا آرادکوه بهشت برین است اما تنها کاری که کرده‌اند یک ویترین درست کرده‌اند که روزانه ۲۰۰تن زباله را می‌سوزانند که آلاینده محیط است و مقداری برق تولید می‌کنند که فقط برای مصرف خود مجموعه است و چند دستگاه هلندی آورده‌اند که دمندگی می‌کند و آشغال‌ها را زیرورو می‌کند که بوی زباله را به باقرشهر و کهریزک و در روزهایی که باد است به شهرری و تهران هم متصاعد می‌کند.

ساعت یک بامداد توری گرانول می‌سوزانند که مردم مجبور می‌شوند در این هوای گرم کولر را خاموش و گرما را تحمل کنند تا این بوی سمی و سنگین از طریق کولر وارد منازل نشود.

اداره محیط زیست استان تهران در خصوص بوی نامطبوع اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) ۲۷ نقطه را مشخص کرده بود که با تخصیص اعتبارات کلان از سوی استانداری تهران بخش مهمی از فاضلاب جنوب تهران ساماندهی شد همچنین دامداری‌ها و کشتارگاه‌های منطقه نیز به تصفیه خانه تجهیز شدند اما همچنان بوی نامطبوع وجود دارد زیرا معضل اصلی آرادکوه است.

طی روزهای اخیر آقای کلانتری از محیط زیست کشور نامه‌ای مبنی بر قطعیت جابه‌جایی آرادکوه نوشته اما شهردار تهران در مصاحبه‌ای بیان کرده که این امر بسیار پرهزینه است و امکان پذیر نیست. سالیان سال روزانه ۸ هزار تن زباله دفن کردید دیگر ادامه ندهید.

افزایش سطح تصادفات در پی ریزش شیرآبه‌های زباله در جاده‌ها 

تمام کامیون‌های حمل زباله زیر شاسی، مخازن جذب شیرابه دارند که این شیرابه‌ها باید در ارادکوه در چاه‌های مخصوص تخلیه شود اما باتوجه به اینکه این موضوع پرهزینه است، شیرفلکه زیر کامیون را باز نگه می‌دارند و در طول مسیر این شیرابه در معابر می‌ریزد و آسفالت را نابود می‌کند و نکته مهم اینکه به خاطر خاصیت ژلاتینی در بافت آسفالت رسوخ می‌کند و پس از اولین بارش ۲.۹ برابر سطح لغزندگی جاده را بیشتر می‌کند و باعث تصادفات می‌شود.

تمام مرض‌های حاشیه‌ای بخش کهریزک تحت تأثیر آرادکوه است اما کسی دادرسی نمی‌کند. رفع این معضل اقدام ملی، کلانی و اراده‌ای پولادین می‌خواهد و در غیراین صورت هیچ کاری نمی‌شود کرد.

انتقال آب شرب گوارا به کهریزک تا ۶ ماه آینده  

در رابطه با مشکلات آب شرب از زحمات فرماندار پرتلاش ری قدردانی می‌کنم که با همکاری سید علی یزدی خواه نماینده مجلس برای آب منطقه، علاوه بر سد ماملو هزار سی‌پی‌ام از سد کرج برای بخش کهریزک تخصیص آب گرفتند.

سال ۹۷ اخباری مبنی بر مشکلات آب شرب کهریزک تحت تأثیر پالایشگاه نفت منتشر شد که به سبب حوادثی آلاینده‌های نفتی وارد زمین شد و چاه‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده که با حفر ۳۶۶ چاه، آلاینده‌ها از اراضی پاکسازی شدند.

در راستای تأمین آب با کیفیت در سال ۹۷ مجموعه پالایشگاه متعهد به حفر ۷ چاه می‌شود، بعد از آن برنامه‌ریزی به این سمت می‌رود که پالایشگاه در شعاع ۵ کیلومتری باقرشهر چاه حفر کند اما در نهایت پروژه متوقف شد.

در ادامه با پیگیری‌های فرماندار ویژه ری، در سطح بخش کهریزک و در جلسه شورای تأمین این موضوع مطرح شد و با این استدلال که حفر هر گونه چاه عمیق در این منطقه عبث و بیهوده است، حفر چاه ممنوع و به سمت احداث شبکه آبرسانی هدایت شد که در این زمینه نیز آبفا متعهد شد اگر شبکه احداث شود خدمات خوبی ارائه می‌دهند.

با برآورد هزینه حفر چاه در سال ۹۷ تعهد پالایشگاه از ۱۰ میلیارد به ۲۰ میلیارد تومان رسید تا در سه مدول و از سد ماملو و کرج مردم بخش کهریزک از آب سلامت و گوارا برخوردار شوند که در این زمینه با ۱۸۰۰ متر لوله گذاری از رینگ شهید آوینی برای روستاها و مخزن آزادگان با متراژ ۴۵۰۰ متر لوله گذاری برای تأمین آب شرب باقرشهر و کهریزک استفاده می‌شود و مدول سوم نیز زمینه انتقال آب به شورآباد، سه پادگان، مرکز جمع آوری معتادان سروش و روستای دوتویه را فراهم می‌کند که طرح مطالعاتی همچنین تفاهمنامه در این زمینه منعقد شده که مقرر شده با حوزه نظارتی فرمانداری در ۶ دوره واریزی انجام و کمتر از ۶ ماه آب شرب به بخش کهریزک منتقل شود.

منبع خبرگزاری فارس
از طريق نیاز گلی
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه