مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

آرادکوه و فاضلاب، عامل اصلی انتشار بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه امام (ره)

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری گفت: مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه و فاضلاب‌های رها شده در غرب آزادراه تهران ـ قم عامل اصلی انتشار بوی نامطبوع در اطراف و مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) به تهران است.

زهره عبادتی منشاء اصلی بوی نامطبوع آزاده راه تهران ـ قم حد فاصل فرودگاه امام خمینی(ره) تا حوالی عوارضی را ۴۰ هکتار سایت هوادهی کمپوست مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه دانست و افزود: شهرداری تهران باید برنامه منسجم و ویژه ای برای انتقال مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه داشته باشد.

وی افزود: هم اکنون مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه در حوزه شیرابه، نحوه دفن، تولید کمپوست و دستگاه های زباله سوز دارای مشکلات زیست محیطی فراوانی است که باید با برنامه های کوتاه مدت تمامی این مشکلات زیست محیطی را برطرف نماید.

عبادتی با اشاره به اینکه روزانه بین ۶ هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار تن زباله از تهران و حومه به مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه حمل می شود، اضافه کرد: شهرداری تهران باید در نظر داشته باشد که ظرفیت این مرکز ابدی و همیشگی نیست و باید برنامه بلند مدت برای انتقال آراد کوه به محل دیگری داشته باشد.

وی ادامه داد: فاضلاب های رهای شده از سمت غرب آزادراه تهران ـ قم از دیگر کانون های اصلی ایجاد بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) است که هم اکنون یک تصفیه خانه برای حل این مشکل در حال ساخت است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری مجتمع های دامداری و کشتارگاه ها را از دیگر عوامل انتشار بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) دانست و گفت: مجتمع دام گستر با ۱۵۰ واحد دامداری کوچک و متوسط ۱۰۰ تا ۱۵۰ راسی و ۱۱ دامداری بزرگ با ظرفیت ۵۰۰ تا یکهزار دامی از دیگر عوامل انتشار بوی نامطبوع هستند ولی هیچکدام از این موارد به اندازه مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه سهم در بوی نامطبوع تولید ندارند.

عبادتی اضافه کرد: ۲ کشتارگاه اطراف آزاد راه تهران ـ قم نیز توانایی تولید بوی نامطبوع در وسعت چند ده کیلومتر را ندارند.

وی یادآرو شد: دامداری ها نیز در ۲ حوزه دفع کود و فاضلاب ایجاد بوی نامطبوع می کنند که از سال گذشته بسیاری از این واحدها به تصفیه خانه های مجهز و مدرن تجهیز شده اند و در حوزه کود نیز با انتقال سریع آن به دنبال انتشار کمتر بوی نامطبوع هستند.

وی با اشاره به اینکه مجتمع دام گستر به عنوان بزرگترین مجتمع دامداری جنوب پایتخت به دنبال احداث تاسیسات بیوگاز و تبدیل کودهای دامی به انرژی است، ابراز کرد: هم اکنون کانال های احداث این تاسیسات در دام گستر ایجاد شده است و به زودی دستگاه های تبدیل کود به انرژی نیز نصب خواهد شد.

عبادتی خاطر نشان کرد: احداث تاسیسات بیوگاز در دامداری های جنوب شهرستان ری موجب کاهش چشمگیر انتشار بوی نامطبوع کود در اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) می شود که در دستور کار تمامی دامداری های قرار گرفته است.

وی در خصوص سهم بندی هر کدام از عوامل انتشار بوی نامطبوع در اطراف آزاد راه تهران ـ قم نیز عنوان کرد: انتشار بوی نامطبوع به عوامل زیادی از جمله دمای هوا، شدت بارندگی ها، جهت وزش باد و سایر عوامل محیطی بستگی دارد ولی در جنوب تهران هیچکدام از عوامل به اندازه مجتمع پردازش و بازیافت آراد کوه وسعت و آلودگی ندارد.

عبادتی تصریح کرد: شهرداری تهران به دلیل وسعت و روزانه حمل بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ تن زباله به آرادکوه انتشار بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) به دامداری ها نسبت دهد.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه