مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

۳۰ کشاورز متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی معرفی شدند

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری گفت: ۳۰ کشاورز متخلف زیست محیطی که به سوزاندن بقایای گیاهی اقدام می‌کردند پس از شناسایی به مراجع قضایی معرفی شدند.

زهره عبادتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کشاورزان با استناد به ماده ۶۸۸ مجازات اسلامی به جرم تهدید علیه سلامت عمومی به دادگاه معرفی شدند.

وی با بیان اینکه بازرسان اداره محیط زیست و جهاد کشاورزی با تهیه عکس از اراضی به شناسایی کشاورزان متخلف اقدام کرده اند، افزود: کشاورزانی که برای تسریع در کشت دوم اقدام به آتش سوزی در اراضی زراعی می کنند به جرم آلودگی هوا، خاک و بهداشت عمومی به مراجع قضایی معرفی می شوند تا براساس قانون با این افراد برخورد لازم صورت گیرد.

عبادتی اضافه کرد: آتش زدن اراضی کشاورزی برای آماده سازی کشت دوم به قدری امسال افزایش یافته بود که اداره محیط زیست با همکاری جهاد کشاورزی گشت‌های ویژه مقابله با آتش‌سوزی زمین‌های کشاورزی را برای اولین بار در شهرستان ری راه‌اندازی کردند.

این مسئول خاطر نشان کرد: گشت های مقابله با آتش سوزی اراضی کشاورزی با تردد طی ۲۴ ساعت در نقاط مختلف شهرستان ری با هرگونه آتش زدن و متخلف زیست محیطی برخورد می کنند.

عبادتی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی توسط  جهاد کشاورزی، دهیاری ها و بخشداری ها به کشاورزان در خصوص به آتش کشیدن اراضی کشاورزی شده است، افزود: در تمامی روستاها و بخش های شهرستان ری بنرهای اطلاع رسانی در این زمینه نصب شده بود و تمامی کشاورزان نیز آن را دیده بودند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری با تاکید بر اینکه سوزاندن باقیمانده پوشش گیاهی در سطح کشتزارها از سوی کشاورزان به ویژه گندم و جوکاران کار اشتباهی است، اضافه کرد: کشاورزان بر اساس سنتی اشتباه اما مرسوم همزمان با خشک شدن پوشش گیاهی اقدام به آتش زدن آن در سطح مزارع می کنند.

عبادتی ادامه داد: این عمل علاوه بر از بین بردن خاک زراعی، میکروارگانیسم های مفید آن و نیز آلودگی هوا باعث سرایت آتش به عرصه های ملی و طبیعی می شود که صدمات جبران ناپذیری برای طبیعت و پوشش گیاهی در پی دارد.

به گزارش ایرنا، ‘قانون هوای پاک’ شامل ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره، تیر ماه ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی و از سوی دولت برای اجرا ابلاغ شد.

بر اساس ماده ۲۰ این قانون: انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان های تعیین ‌شده توسط شهرداری ها و دهیاری ها یا سوزاندن آنها و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی زمین های زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌ شود. وزارت جهاد کشاورزی مکلف است مفاد این ماده را به ‌طرق مقتضی به اطلاع بهره ‌برداران بخش‌ کشاورزی، عشایری و منابع ‌طبیعی برساند.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.