مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

تأکید معاون استاندار تهران بر جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز/ اراضی کشاورزی برای ماندگاری روستائیان باید حفظ شود

فرماندار ویژه شهرستان ری با انتقاد از روند ساخت و سازهای غیرمجاز بر ضرورت حفظ اراضی کشاورزی و ممانعت از تغییر کاربری تأکید کرد.

 حسین توکلی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری صبح امروز در جلسه ستاد ساماندهی، پیشگیری و مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز شهرستان ری که در بخشداری کهریزک برگزار شد ضمن تبریک فرا رسیدن دهه کرامت و گرامیداشت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: عمده افرادی که در مجموعه دستگاه‌های اجرایی و دادگاه‌ها در معرض آسیب قرار دارند مربوط به ساخت‌وسازهای غیرمجاز و ریشه در موضوع زمین دارد.

وی افزود: متأسفانه چندگانگی‌ها در حوزه تصمیم‌گیری پیرامون اراضی کشاورزی باعث آسیب‌های بسیاری شده است، پنج بخش و شش شهر در شهرستان ری وجود دارد که تلاش داریم با جدیت در موضوع ساخت‌وسازها در این حوزه‌ها ورود کنیم.

فرماندار ویژه شهرستان ری تصریح کرد: شهرستان ری به دلیل همجواری با تهران ظرفیت بسیاری برای سرمایه‌گذاری دارد و برخی براساس قانون و برخی دیگر خارج از چارچوب قانون وارد موضوع ساخت‌وساز می‌شوند که در این روند تخلف‌هایی را نیز شاهد هستیم.

توکلی با تأکید بر آمایش سرزمینی و سطح‌بندی توسط جهاد کشاورزی گفت: نگاه ما این است که اراضی کشاورزی باید با قوت هرچه تمام حفظ شود و مانع از تغییر کاربری‌ آن‌ها شویم.

وی ادامه داد: در حوزه قضایی بخش کهریزک نگاه ویژه‌ای به حفظ اراضی کشاورزی وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرده و این موضوع مبنای سیاستگذاری‌های ما در شهرستان ری باشد.

معاون استاندار تهران در ادامه گفت: موضوع استعلامات باید به خوبی توسط جهاد کشاورزی پیگیری شود و همزمان در مورد ماده ۱۰۰ نیز بدون اتلاف وقت پاسخگو باشند که متأسفاته بیشترین مورد آسیب‌ها در این حوزه به چشم می‌خورد.

توکلی تأکید کرد: در مورد شهر کهریزک مقرر شده چارچوب ایجاد شود تا ساخت‎وساز غیرمجاز به حداقل برسد و تراکم در چارچوب قانون واگذار شود تا خدمات لازم فراهم شود، چرا که تصمیم‌گیری‌ها در بارگذاری جمعیت باید لحاظ شود و در این راستا اولویت با جانمایی و احداث پارکینگ در محدوده شهری است.

وی با اشاره به مستندسازی گزارشات تصریح کرد: موضوع تبصره ۴ کاملاً تعطیل شده که این امر مناسب نیست، این در حالی است که باید به تولیدکننده واقعی مجوز داده شود و همه پیگیری کنند تا مطالبات دولت پاسخ داده شود ضمن اینکه باید مطابق با قانون با هر تخلفی برخورد شود اما نباید مانع تولید شد.

فرماندار ویژه شهرستان ری با تأکید بر ضرورت بازیافت پلاستیک اظهار داشت: برای بازیافت پلاستیک باید طرح ارائه شود، عمده‌ترین مشکلات کهریزک برای فعالیت مجتمع دفن پسماند آرادکوه بوده که بخش کهریزک و شهرستان ری را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

توکلی با اشاره به لزوم حفظ اراضی ملی خاطرنشان کرد: نباید آسیبی به اراضی ملی وارد شود و در این زمینه باید خیلی جدی با متخلفان برخورد شود، همچنین اراضی ۶۰ متری نیز باید تعیین تکلیف شوند و در این راستا نیز نظام مهندسی باید نظارت‌ها را تقویت کند.

وی اضافه کرد: تا زمانی که قانون اصلاح نشود، هر گونه اتفاقی متوجه متولیان امر یعنی بخشداران و شهرداران است که جواز را صادر کردند، علاوه بر این طی مکاتبه روز گذشته استاندار تهران به شهردار تهران، شهرداری منطقه ۱۵ حق هیچ‌گونه دخالتی در حریم شهر قیامدشت ندارد و با هرگونه ساخت‎وساز غیرمجاز برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

معاون استاندار تهران بیان کرد: شهر قلعه نو براساس قانون تشکیل شده است و بنابراین پیگیری اینکه این شهر غیرقانونی بوده اشتباه و اتلاف وقت است چرا که قلعه نو براساس نظر قانونگذار شهر شده؛ بنابراین از همه دستگاه‌های امنیتی، قضایی و اجرایی که بر روند ساخت‌وسازها نظارت می‌کنند، حمایت می‌کنیم و براساس قانون با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.