مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

مسجدی که پایگاه مقابله با آسیب‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی در شهر ری است

مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تنها مسجدی به این نام در جهان است که با وجود عمر دو ساله‌اش منشا تحولات بزرگ در شهرک‌های گلستان، ارغوان و مفتح شهر ری شده و گام‌هایی موثر در محرومیت‌زدایی به ویژه در روزهای کرونایی برداشته است.

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) محدث و فقیه نام آشنای جهان اسلام است که توفیق درک و زیارت چهار امام معصوم (ع) را داشته است و به دلیل جایگاه برجسته معنوی و مراتب والای علمی، بسیار مورد احترام ائمه اطهار (ع) بوده به طوری که امام هادی (ع) ثواب زیارت ایشان را معادل ثواب زیارت سیدالشهدا (ع) بیان کردند: امام هادی علیه السلام به مردی از اهالی ری فرمودند: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی(ع) بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین(ع) بِکَربَلا؛ اگر قبر عبدالعظیم را در شهر ری زیارت کنید چنان است که گویی امام حسین علیه السلام را در کربلازیارت کرده اید» (مستدرک الوسائل، جلد سوم، صفحه ۶۱۶).

با تمام فضائلی که برای حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) بیان کرده اند متاسفانه شناخت عموم شیعیان در جهان نسبت به این فقیه والا مقام اندک است و برخی از مردم خارج از محدوده شهر ری و تهران، با جایگاه برجسته و کم نظیر ایشان چندان آشنا نیستند و حتی می توان گفت که بسیاری از شیعیان خارج از مرزهای ایران کمتر این محدث عظیم الشان را نمی شناند.

افتتاح مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در آذرماه 1397

شاید همین وضعیت موجب شده که بنا بر بررسی های خبرنگار ما تا دو سال پیش، هیچ مسجدی در سطح جهان به نام حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) بنا نشده باشد تا اینکه مراسم افتتاح مسجدی به نام این فقیه بزرگوار در آذرماه 1397 در شهرک ‌های مفتح، گلستان و ارغوان شهر ری برگزار شد.

از آن رو که کمبود فضای فرهنگی در این شهرک ها به طور محسوس به چشم می آمد و افزایش آسیب های اجتماعی ریشه در همین مشکل داشت، قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصمیم گرفت مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) را در این منطقه از شهر ری بنا کند که مرکز رسیدگی به امور مساجد در این زمینه حمایت های لازم را به عمل آورد. ساخت این مسجد همزمان با سالروز میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در سال 1396 آغاز شد و با تلاش این دو نهاد و کمک مردم شهرک های مفتح، گلستان و ارغوان و جمعی از خیران مسجدساز به سرعت بنای آن تکمیل شد.

مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) دارای شبستانی بزرگ است و در دو طبقه ساخته شده که شبستان زنانه و دفتر امام جماعت و پایگاه بسیج شهید رجایی در طبقه دوم آن واقع شده است.

برکات فرهنگی مسجدی به نام سیدالکریم در شهر ری

«محسن جوادی» از فعالان مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در این باره به خبرنگار شبستان گفت: الحمدالله از آغاز به کار این مسجد تاکنون شاهد استقبال روزافزون مردم از آن هستیم و اثرات و برکات آن در کاهش آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی به وضوح در سطح شهرک های مفتح، گلستان و ارغوان مشاهده می شود.

این عضو فعال و پایگاه بسیج مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) افزود: این مسجد کلاس های آموزش قرآن را به صورت هفتگی برگزار می کند و توانسته از این طریق افراد بسیاری به ویژه از میان کودکان و نوجوانان را جذب کند که همین افراد مجری برنامه های این مسجد هستند. پایگاه بسیج شهید رجایی تقریبا مسئولیت اجرای این گونه برنامه ها و همچنین برنامه های مناسبتی در این خانه خدا را بر عهده دارد.

وی افزود: مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچنین تعامل خوبی با مدارس شهرک های مفتح، گلستان و ارغوان پیدا کرده است به طوری که دانش آموزان این مدارس به صورت مرتبط در برنامه های قرآنی و فرهنگی این مسجد شرکت می کنند.

پای کرونا به کشورمان که باز شد همه مساجد برای ریشه کن کردنش به خط شدند و مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) که همچون طفلی نوپا است در میانه این جنگ تمام عیار، در قامت سربازی جان برکف وارد عمل شد.

اهالی مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به ویژه بسیجیان پایگاه شهید رجایی برای سامان دهی فعالیت هایش در مقابله با ویروس کرونا ابتدا دو گروه جهادی «حسین یاوران» و «مهدی یاوران» را تشکیل دادند تا فعالیت هایش به برکت این دو نام مقدس، رونق یابد و بتوانند مردم شهرک های مفتح، ارغوان و گلستان را از گزند بلا دور نگاه دارند.

راهاندازی کارگاه تولید ماسک

خواهران پایگاه بسیج و گروه های جهادی مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) پیش از هر کاری و در سال جهش تولید، کارگاه تولید ماسک در شبستان این مسجد راه اندازی کردند و روزانه بیش از 500 ماسک تولید می کنند که توسط اعضای بسیج میان مدافعان سلامت و خانواده های نیازمند توزیع می شود.

مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در مجموع در دوره شیوع ویروس کرونا 500 بسته بهداشتی و دو هزار بطری حاوی محلول سرکه و نمک دریا و آب جوشیده  میان نیازمندان توزیع کرد. همچنین شش دستگاه سمپاش به مبلغ چهار میلیون تومان تهیه تا از طریق آن به سم پاشی کردن محلات مختلف این شهرک ها اقدام کند. سم پاشی کردن محلات همه روزه توسط تیم دو یا سه نفره انجام می شود.

گروه های جهادی مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچنین 20 گالن 20 لیتری مواد شوینده دست تهیه کردند و با خریداری 200 بطری، اقدام به توزیع این مواد در میان مردم کردند. خریداری نازل مواد ضدعفونی کننده برای 24 مجتمع مسکونی شهرک گلستان و توزیع آن میان نمایندگان هر مجتمع، اقدام دیگر پایگاه بسیج شهید رجایی در مقابله با ویروس کرونا بود.

تولید گان و توزیع آب اکسیژنه

تهیه و توزیع 250 عدد داروی معروف به امام موسی کاظم (ع)، تهیه و توزیع 30 بسته بهداشتی با واسطه سپاه حضرت سیدالشهدا (ع)، تهیه و توزیع اقلام بهداشتی به ویژه ماسک و دستکش برای اعضای تیم های ضد عفونی کننده سطوح معابر و امکان عمومی شهرک های گلستان، ارغوان و مفتح، تولید 100 گان لمینت، تهیه و توزیع آب اکسیژنه و توزیع رایگان داروی ضروری میان بیماران مبتلا به کرونا از اقدامات دیگر مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در این دوره بود.

محسن جوادی درباره فعالیت های دیگر مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در دوره کرونا به خبرنگار شبستان گفت: اهالی این مسجد همسو با رزمایش همدلی و مواسات ابتدا 50 سبد غذایی را میان نیازمندانی که به نوعی تحت تاثیر کرونا قرار گرفته بودند، توزیع کردند. همچنین میان این خانواده ها بسته بهداشتی شامل ماسک، دستکش، الکل، مایع دست شویی، مایع ظرف شویی و لباس شویی توزیع شد.

این عضو فعال و بسیجی مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) افزود: تکمیل فرم مربوط به غربال گری کرونا و اطلاعات بیکاران در دوره شیوع این ویروس و ویزیت رایگان افراد مشکوک در منازل شان، برنامه های دیگر این مسجد در این دوره بود.

جوادی ادامه داد: مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در مجموع، هزار بسته ارزاق را در چند مرحله میان 500 خانواده توزیع کرد و این کار با کمک نمازگزاران این مسجد و خیران همچنان ادامه خواهد داشت.

راه اندازی کاروان شادی و سوگواری در مناسبت های مذهبی

کرونا که فراگیر شد برنامه های حضوری مساجد تعطیل شد اما مسجدی ها کار نشر معارف دینی و عرض ارادت به اهل بیت (ع) را تعطیل نکردند. اهالی مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از این قاعده مستثنی نبودند به طوری که در مناسبت های مذهبی، کاروان های شادی یا سوگواری به راه می انداختند تا مردم در ایام ولادت و سرور چهارده معصوم (ع)، شاد و در روزهای شهادت و سوگ این بزرگواران، محزون باشند.

یکی از کارهای جالب پایگاه بسیج شهید رجایی در ایام ولادت حضرت مهدی (عج) صورت گرفت به طوری که گروه سرود مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به مناسبت ولادت امام زمان (عج)، جلوی منزل شهید وحید زمانی نیا از همرزمان شهید سپهبد قاسم سلیمانی، به اجرای برنامه پرداختند.

سخن پایانی اینکه، مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) که مسجدی نوپا و جدیدالتاسیس است به همت کارگزاران آن -حجت الاسلام والمسلمین خوش چشم، امام جماعت آن، محسن جوادی و اعضای پایگاه بسیج شهید رجایی و گروه های جهادی حسین یاوران و مهدی یاوران، توانسته پایگاه مبارزه با آسیب های اجتماعی و ترویج سبک زندگی اسلامی در سطح شهرک های گلستان، مفتح و ارغوان باشد.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.