مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

قبرهای 300 میلیونی در جنوب تهران| فاجعه مدیریتی در «شیخ صدوق»| درخواست از «نهاد رهبری» برای پیشگیری از وقوع جرم و تخلف

در این مورد چون قبر دوطبقه درخواست شده اما ارتفاع قبر کم بوده ارتفاع را از زمین بیشتر گرفتند و سنگ لحد مماس با زمین روی میت قرارداده شده که حتی برای بررسی می طلبد که گورکن و شاهدها اقرارکنند. اگر صحت داشته باشد یکی از قبیح ترین رخدادها در اوقاف خواهد بود.

سید هادی کسایی زاده خبرنگار و روزنامه نگار آزاد نوشت: پس از حمله مغول ها به ایران و تخریب بقعه ابن بابویه یا همان شیخ صدوق (واقع در منطقه 20 تهران-شهرس ری) اوضاع بهتر شد تا اینکه مسئولیت به سازمان اوقاف و امور خیریه افتاد تا دیگر رخدادهای دوره مغول رخ ندهد اما برخی رخدادها نشان می دهد که انگار مدیریت همچنان در این بقعه با چالش های زیادی همراه است.

من فقط 30 دقیقه در بقعه شیخ صدوق شهرری قدم زدم و آنچه بعنوان روزنامه نگار و خبرنگار تحقیقی به دست آوردم قابل تامل و تاسف است و می خواهم نهاد رهبری بعنوان نهاد ناظر به این موضوع وارد شود چون احتمالا اطلاعات به درستی و کامل از سوی سازمان اوقاف کشور به آنها مخابره نمی شود.

از 60 تا 70 سال قبل افرادی به نام سرایدار در بقاع متبرکه مشغول به کار بودند. این افراد هیچ قرارداد استخدامی و بیمه از سوی اوقاف و تولیت بقاع نداشتند و در مقابل نظافت و پاکسازی بقاع با نذورات و کمک های زائران امرار معاش می کردند. در بقعه شیخ صدوق حدود 10 سرایدار از دیرباز تا کنون و نسل به نسل کار و زندگی می کردند اما در ماه های اخیر مدیر جدید این بقعه که از سوی مجتبی عبدالهی ( معاون سابق شهرداری تهران-شهردار سابق ری) مد

یرکل اوقاف استان تهران منصوب شده تمایلی به حضور این سرایدارها ندارد و فشار زیادی را برای خروج آنها از گورستان انجام داده است. شاید یکی از دلایل آتش گرفتن این گورستان همین اقدامات سوء مدیریتی بوده که اجازه فعالیت سرایدارها برای از بین بردن علف های هرز را نداشتند. جالب تر و البته تاسف بارتر اینکه سرایدارهای این بقعه که سن و سال زیادی دارند حتی شامل نذورات و توزیع بسته های غذایی و سفره های افطاری بقعه هم نیستند یعنی چیزی به آنها داده نشده است.

*مالیات بر ارزش افزوده قبور!

نکته دیگر در مورد بقعه شیخ صدوق (شهرری) نرخ های جدید برای فروش قبور است که مشخص نیست بر اساس چه تعرفه و قانونی به مردم می فروشند؟ بعنوان مثال برای خرید قبر در اطراف ضریح باید 300 میلیون تومان پرداخت کرد و قیمت قبر در خود صحن بقعه تا 80 میلیون تومان معامله می شود. جالب تر اینکه فروش قبر مالیات بر ارزش افزوده هم دارد! در حالی که فروش قبر شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی شود.

*قبر پدرت 40 میلیون تومان برای مادرت!

نمونه دیگر اینکه اگر فردی بخواهد روی قبر پدر یا مادرش دفن شود باید 40 میلیون تومان پول پرداخت کند که هیچ مبنای قیمتی ندارد. در یک مورد جالب فردی برای دفن مادرش روی قبر پدرش درخواست قبر می کند که به او می گویند سند بیاورید قبر برای پدرتان است! و قبر را با تخفیف به او 40 میلیون تومان فروختند! این در حالی است که پیش از این اهالی محل ابن بابویه یا رایگان و یا با تخفیف ویژه ای مردگان خود را دفن می کردند.

*قبری که از روی زمین ارتفاع گرفت

اما یکی از مهمترین نکاتی که به آن برخورد کردم سنگ فرش کردن کل صحن است. به نوعی که تمام قبور قدیمی یا بدون صاحب زیر سنگ فرش ها دفن می شوند و دیگر نشانی از سنگ قبر نیست. اهالی محل می گویند: امکان ندارد این بقعه قبر خالی و بکر داشته باشد اما می گویند قبر بکر داریم. این همان قبوری است که مشخص نیست برای کیست. البته این ادعا نیاز به بررسی تیم کارشناسی از سوی نهاد رهبری دارد. چراکه از نظر شرعی هم مشکل ساز است. نکته دیگر یک مورد دفن میت است که به گفته اهالی محل شائبه ایجاد کرده است. در این مورد چون قبر دوطبقه درخواست شده اما ارتفاع قبر کم بوده ارتفاع را از زمین بیشتر گرفتند و سنگ لحد مماس با زمین روی میت قرارداده شده که حتی برای بررسی می طلبد که گورکن و شاهدها اقرارکنند. اگر صحت داشته باشد یکی از قبیح ترین رخدادها در اوقاف خواهد بود.

*مغازه داری در بقعه شیخ صدوق

اهالی می گفتند: وقتی اطراف این بقعه فروشگاه های کرایه چادر و صندلی است چرا باید بقعه خودش چادر و صندلی اجاره دهد؟ چرا باید نعمات بقعه به اهالی که کنار مردگان زندگی می کنند نرسد؟ جالب اینکه تولیت بقعه برای اجاره صندلی و چادر هر نوبت 800 هزار تومان پول می گیرد. شاید بگوئید هزینه بقعه می شود اما آیا بقعه باید هر کاری برای درآمد زایی کند؟ چه کسی این قوانین را وضع می کند؟ چرا سازمان اوقاف حکومت خودمختار دارد؟ چرا رهبر انقلاب از وضعیت باخبر نیستند؟

برخی قبرکن ها می گفتند: خادم بقعه که حقوق و بیمه دارد وظیفه اش خادمی است که مشخص است اما از آنها می خواهند قبرکنی هم انجام دهند و هزینه اش را بقعه در اختیار می گیرد. آیا خادمین می دانند اصول قبرکنی چگونه است؟

شما می توانید با قدم زدن در بقعه شیخ صدوق مشاهده کنید که این بقعه بیشتر شبیه قبرستان متروکه است و این همه درآمد و پولی که دارد صرف تسهیلات و رفاهیات زائران قبور نمی شود. نمونه بارز آن آتش سوزی رخ داده که جای تاسف بود. من بعنوان خبرنگار آزاد وظیفه دارم بر اساس شغلی که قسم یادکردم مشکلات را بیان کنم که همه بر اساس قانون مطبوعات است. از آقای فرماندار ری هم می خواهم با اینکه سازمان اوقاف ارتباطی با دولت ندارد بازهم موضوع را پیگیری کنند. هرچند که این وظیفه نماینده ولی فقیه در شهرستان ری است که هنوز کاری انجام نداده است.

منبع جامعه خبر
از طريق سید هادی کسای زاده
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه