مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

آتش زدن بقایای گیاهی جرم محسوب می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری گفت: طبق قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، آتش زدن بقایای گیاهی جرم محسوب شده و مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.

محمد عباسی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع غلات شهرستان براساس ماده ۶۸۸ قانون مجا‌زات اسلامی و ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۲۰ قانون هوای پاک و ماده ۴۵ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن بقایای گیاهی جرم محسوب شده و مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.

وی افزود: جدا از خسارات احتمالی که به واسطه آتش زدن بقایای گیاهی از نظر سرایت آتش به اماکن عمومی و خصوصی دیگران رخ خواهد داد این عمل غیرعلمی و غیرقانونی باعث ازبین رفتن موادآلی خاک و موجودات زنده و میکرو ارگانیسم‌های مفید خاک می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ری ادامه داد: با از بین رفتن مواد آلی خاک، حاصلخیزی خاک به شدت کاهش یافته و به دلیل تبخیر، مصرف آب به میزان زیادی افزایش می‌یابد همچنین باعث ازبین رفتن پوشش گیاهی و موجب جاری شدن روان آب‌های سطحی و فرسایش خاک خواهد شد.

عباسی تصریح کرد: یکی از خطرات بزرگ، احتمال سرایت آتش به مزارع مجاور و عرصه‌های منابع طبیعی بوده همچنین باعث افزایش تراکم ذرات ریز معلق هوا، آلودگی هوا و ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی می‌شود.

وی اضافه کرد: به جای آتش زدن بقایای گیاهی می‌توان از انجام عملیات خاک‌ورزی استفاده کرد که با کمک و راهنمایی کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی بخش‌های مختلف شهرستان این امر محقق می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ری با بیان اینکه با متخلفان در این خصوص با معرفی به اداره محیط زیست برای اعمال قانون برخوردمی‌شود، ابراز داشت: از بخشداران و دهیاران درخواست می‌شود در این امر  مهم همکاری لازم را داشته باشند و با افرادی که اقدام به آتش زدن بقایای گیاهی می‌کنند برخورد قانونی و لازم را انجام دهند.

عباسی در پایان از کشاورزان عزیز و زحمتکش در منطقه شهرستان ری خواست با کارشناسان جهادکشاورزی در خصوص جلوگیری از آتش زدن بقایای مزارع غلات همکاری لازم را داشته باشند و در ادامه تأکید کرد: خاک و بقایای گیاهی منشاء سخاوت و برکت برای بشر است و آن را آتش نزنیم.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه