مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

ایجاد موزه سیمان ری برای شهرداری هزینه ندارد

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرد: قرار است طرح موزه سیمان ری با هزینه بخش خصوصی انجام شود و برای شهرداری هزینه مستقیمی ندارد.

کاوه حاج علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درباره جزئیات ورود شهرداری تهران به طرح احیای کارخانه سیمان ری به شهر گفت: کارخانه سیمان ری نخستین کارخانه سیمان ایران است که تمام نوسازی ها در شهر با سیمان این کارخانه صورت گرفته بنابراین جایگاه ویژه‌ای در شهر تهران و به طور کلی در تاریخ صنعت سیمان ایران دارد. بعد از دهه ۶۰ به دلیل آلودگی‌های محیطی که این کارخانه داشت، تعطیل شد و از آن زمان غیرفعال است با پیگیری های شهردار تهران، حق قانونی بهره برداری از این فضا به مدت ۳۰ سال از طرف دولت به شهرداری تهران واگذار شده و باید به عنوان موزه صنعت سیمان و مجموعه‌ای از کاربری های گردشگری اجتماعی و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد حتی می‌تواند یک مرکز فرهنگی در منطقه ۲۰ تهران و شهر ری باشد.

وی افزود: این موزه به دلیل معماری خاص و تجهیزات منحصر به فرد خود می تواند یک موزه و یک مرکز آموزش برای صنعت سیمان باشد، از همین رو بعد از اینکه مجوزها گرفته شد، مجموعه‌ای از مذاکرات با گروه‌های مختلف برای برنامه ریزی و طراحی پروژه در چهارچوب مصوبه هیات وزیران شروع شد اما به دلیل اهمیتی که پروژه دارد تصمیم بر این شد که ایده تغییر کاربری و چهارچوب، معماری، مرمت و احیا این پروژه از طریق مسابقه بین المللی معماری پیش برود که برای این منظور با دبیرخانه مسابقات معماری وشهرسازی مذاکره و مسابقه و فراخوان عمومی هم ثبت شد. در زمان قانونی ثبت نام که تا ۳۱ اردیبهشکیتت بود، بیش از ۹۰ شرکت در این مسابقه ثبت نام کرده که بعد از بررسی سوابق هر کدام، آن شرکت‌هایی که صلاحیت لازم را داشته باشند در مسابقه شرکت داده می شوند تا برنامه و ایده برای بازآفرینی این کارخانه تهیه شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، درباره اظهارنظر احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران که اعلام کرد، شهرداری نباید وارد موزه‌داری شود چرا که از نظر اقتصادی شرایط خوبی ندارد و احیای موزه سیمان ری باید به وزارت صمت واگذار شود، بیان کرد: احتمالاً چون مالکیت با وزارت صنعت، معدن و تجارت است، شورا این نگاه را دارد. از نظر اقتصادی ملاحظه شورا درست است اما اعضای شورا باید در نظر بگیرند که در این مسابقه به ابعاد مالی این طرح توجه شده و اینطور نیست که هزینه‌ای برای شهرداری داشته باشد. از اهدافی که در مسابقه تعریف شده این است که طراح بتواند به گونه‌ای برنامه ریزی کند که اجرای طرح احیای کارخانه سیمان ری در قالب موزه، با مشارکت بخش خصوصی قابلیت اجرا داشته باشد و نظر آقای حناچی، شهردار تهران هم بر این است که شهرداری هزینه مستقیمی برای اجرای این پروژه نداشته باشد و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.