مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

همایش ری‌پژوهی برگزار می‌شود/ رئیس شورای اسلامی استان تهران : ری، شهرموزه است

رئیس شورای اسلامی استان تهران گفت: ری، شهرموزه است و باید در نگهداری آثار تاریخی این شهر تلاش کنیم.

 نشست مشترک شورای اسلامی شهرستان ری با شورای اسلامی استان تهران به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در دفتر شورای ری برگزار شد.

حسن خلیل آبادی رئیس شورای اسلامی شهرستان ری در ابتدای جلسه در رابطه با اهمیت میراث فرهنگی و لزوم توجه به آن مطالبی بیان کرد و با اشاره به آثار ارزشمند و میراث تاریخی شهرری، نسبت به ارتقای جایگاه فرهنگی و تاریخی این شهر کهن تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه ری شهرستان تاریخی، مذهبی و دارای سابقه تمدن طولانی است، ادامه داد: گروه تاریخ و باستان شناسی دانشگاه شهید بهشتی مطالعات خوبی راجع به دیرینه ری انجام داده و مقالات خوبی نوشته‌اند و اساتید مجرب در این حوزه تحقیقات گسترده‌ای داشته‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری با بیان اینکه دانشگاه شهید بهشتی در ادامه مطالعات خود، قصد دارند همایش ری پژوهی برگزار کنند، افزود: در دی ماه سال گذشته در پیش مقدمه این طرح چند مقاله ارائه شد و قرار است فراخوان مقاله بدهند تا در تابستان امسال یک همایش ری پژوهی تحت نظارت دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود.

خلیل آبادی اضافه کرد: اساتید این دانشگاه نظرشان این بود که این همایش در خود دانشگاه برگزار شود که ما پیشنهاد کردیم همایش در شهرری باشد تا مردم ری نیز با سوابق تاریخی و پیشینه ری آشنا شوند که این پیشنهاد از سوی دانشگاه پذیرفته شد.

وی با بیان اینکه به دلیل کرونا زمان برگزاری همایش هنوز قطعی نشده است، تصریح کرد: قرار است اداره میراث، کمیسیون فرهنگی شورا و دانشگاه شهید بهشتی برای برگزاری همایش برنامه‌ریزی کنند و در ادامه باید فراخوان مقاله بدهند، هیئت داوری شکل بگیرد، مقاله های برتر ارائه و تبدیل به کتاب شود.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران، ری و تجریش بیان کرد: شهرری در بین نخبگان، تاریخ نویسان و باستان شناسان دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد اما در جامعه خودمان مظلوم و مجهول است لذا تلاش کردیم این همایش در ری برگزار شود که در جامعه محلی نیز تأثیرگذار باشد.

خلیل آبادی در ادامه ابراز داشت: کارخانه سیمان ری توسط دولت به شهرداری واگذار شده است و شهردار تهران طی فراخوانی طرح داده که کارخانه سیمان تبدیل به برای موزه صنعت شود که امیدوارم در سال ۹۹ طرحش به تصویب برسد.

وی افزود: با اجرای این طرح، مجموعه سیمان ری، دژ رشکان، برج طغرل ابن بابویه و چشمه علی پهنه گردشگری بسیار فاخر برای ری می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری اظهار کرد: برای تأسیس موزه ری شناسی در قلعه ساسانیان یا همان قلعه گبری که در اختیار آستان است، طی روزهای آینده با آیت الله ری شهری تبادل نظر می‌کنیم که برای تبدیل این مکان به موزه هماهنگی‌های لازم انجام شود و میراث فرهنگی باید داخل آن را مرمت کند که حتی موزه حرم نیز می‌تواند به این مکان منتقل شود.

خلیل آبادی با اشاره به مشکلات ترافیکی محور قلعه‌نو، عنوان کرد: برای رفع این مشکل در جاده ورامین و محدوده قلعه‌نو که تازه به شهر تبدیل شده، جلسه‌ای در شورای استان با حضور وزارت راه و مسؤولان شهرستان تشکیل می‌شود تا مشکلات ترافیکی این محور رفع شود.

وی در پایان یادآور شد: بحث جدایی ری از تهران از مطالبات اصلی مردم ری است که از نمایندگان مجلس یازدهم تقاضا داریم این طرح را پیگیری کنند و حق اساسی و شهروندی که از مردم ری ضایع شده را برگردانند.

در بخش دیگری از این جلسه بودجه سال جاری شورا مصوب شد و طی آن ۵میلیارد ریال برای سال ۹۹ تخصیص یافت همچنین مراسم تحلیف محسن فاضلی و مهدی مهدوی به عنوان نمایندگان شورای اسلامی شهر و بخش قلعه‌نو انجام شد.

ری، شهر موزه است 

الهام فخاری رئیس شورای اسلامی استان تهران نیز در ادامه جلسه اظهار کرد: به مناسبت روز میراث فرهنگی در جلسه شورای شهرستان ری که تاریخ کهنی دارد و در واقع یک موزه زنده است، شرکت کردیم.

وی شهرستان ری را یک شهر موزه‌ای دانست و اضافه کرد: مردم در بستر این شهر قدیمی زندگی می‌کنند و تعاملی‌ترین، به روزترین و پویاترین نوع موزه بوده که به نوعی یک موزه زنده و رو به راه است.

رئیس شورای اسلامی استان تهران تأکید کرد: با هماهنگی و همکاری باید در زمینه ارتقای جایگاه میراث فرهنگی تسهیل‌گر باشیم و با فعال‌تر کردن این فضاها بعد از کرونا شرایطی فراهم کنیم که حضور اجتماعی مردم در این فضاها بیشتر باشد.

فخاری با بیان اینکه آثار فرهنگی می‌تواند تولید ثروت و ارزش کند، افزود: حفظ تاریخچه و آثار فرهنگی، درواقع زنده نگهداشتن تاریخ و زیستن تاریخ در زمان حال است که ارزش‌های بزرگی دارد و ما با دانش و آگاهی نسبت به انتقال بین نسلی هویتی که به پشتوانه این میراث فرهنگی برایمان استوار شده می‌توانیم جامعه محکم‌تری داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این روز بهانه‌ای شد تا به موضوع میراث فرهنگی بپردازیم اما در طی سال باید به این مهم پرداخته شود و در این زمینه کار مؤثر انجام دهیم.

پس از پایان جلسه اعضای شورای اسلامی استان تهران و شهرستان ری از تعدادی از آثار باستانی ری از جمله چشمه علی، برج طغرل و کاروانسرای عباسی بازدید کردند.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه