مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

کام تلخ صنایع دستی شهرری از زهر کرونا

این روزها که ویروس کرونا بر همه شئون زندگی بشری سایه افکنده است ، هنرمندان و فعالان صنایع دستی شهرری نیز از گزند این ویروس منحوس در امان نبوده و زیر فشار این بلا حال و روز خوبی ندارند و با آن دست و پنجه نرم می کنند.

در شهرستان ری ۱۳۷ کارگاه تولیدی صنایع دستی، ۷۰ پروانه تولید انفرادی با بیش از ۵۰۰ هنرمند فعال در این حوزه فعال هستند که در شرایط کرونایی حال و روز خوبی ندارند و  مشکلات اقتصادی ناشی از این ویروس گریبانگیرشان شده است.

این درحالی است که در سایه شیوع ویروس کرونا ؛ تعطیلی بازارچه های صنایع دستی ، نمایشگاهها و مراکز آموزشی این صنعت؛ هنرمندان و فعالان این بخش را با چالش های اساسی روبرو کرده و همت و برنامه ریزی مسئولان و همراهی هنرمندان را برای عبور از این بحران می طلبد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شیوع ویروس و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در راستای مقابله با این بیماری تمامی بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع دستی تعطیل شدند که این موضوع سبب بروز معضلاتی برای این قشر شد.
امیر مصیب رحیم زاده افزود: تولیدکنندگان صنایع دستی و افرادی که دارای کارگاه‌های تولیدی هستند در صورت عدم تعدیل نیرو مورد حمایت صنایع دستی قرار گرفته و به آنها تسهیلات ۱۲ درصدی از سوی بانک‌ها ارائه می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: شیوع ویروس کرونا موجب متضرر شدن هنرمندان و آسیب به سرمایه در گردش آنها شد و مشکلات اقتصادی را برای آنها ایجاد کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری اضافه کرد: هنرمندان صنایع دستی تمامی تولیدات و محصولات خود را در روزهای پایانی سال با برپایی نمایشگاه و بازارچه به فروش می رسانند که امسال به دلیل شرایط پیش آمده آنها نتوانستند در نمایشگاه و بازارچه ای شرکت کنند و متضرر شدند.
رحیم زاده عنوان کرد: در صورت دستورات ابلاغی از سوی ستاد مقابله با کرونا و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای جبران خسارات وارد شده به هنرمندان این حوزه، بازراچه و نمایشگاه‌هایی برای رفع مشکلات اقتصادی آنها ایجاد می‌شود.

رکود بی‌سابقه صنایع دستی در کشور

مدیر عامل و رییس هیئت مدیره شبکه ملی مجمع هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه اوج فعالیت‌های اقتصادی به خصوص بازار داخلی در اسفند و فروردین ماه است اما شیوع ویرس کرونا موجب رکود بی‌سابقه و چالش عظیمی در این حوزه‌ها شد.

حسین بختیاری افزود: خانواده صنایع دستی به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بازارچه‌ها و بروز مشکلات اقتصادی، متضرر شده و ضررو زیان دیدند.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا ضربه‌ای به جامعه صنایع دستی وارد آورد، خاطر نشان کرد: قشر هنرمند و کارگری که از طریق تولید و فروش صنایع دستی با روزمرگی امرار معاش می‌کند بیشتر صدمه و آسیب دید.

مدیر عامل و رییس هیئت مدیره شبکه ملی مجمع هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی کشور عنوان کرد: زنان سرپرست خانوار که تعداد آنها در حوزه صنایع دستی هم اندک نیست دچار آسیب و ضرر مالی شده و از نظر معیشتی با مشکل مواجه شدند.

تشکیل کارگروه گذر از بحران کرونا در حوزه صنایع دستی

وی اضافه کرد: کارگروه “گذر از بحران کرونا در حوزه صنایع دستی و فرش دستباف” با هدف رفع معضلات هنرمندان صنایع دستی با حضورچندین تشکل ملی و استانی در حوزه فرش دستباف و صنایع دستی در فروردین امسال تشکیل شد.‌

بختیاری یادآور شد: در این کارگروه دو نامه سرگشاده خطاب به لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و جهانگیری معاون اول رییس جمهور نوشته و شرح ماوقع وضعیت صنایع دستی و فرش دستباف در ایران مطرح شد تا بخشی از آلام و عوارضی که به وجود آمده پیگیری و جبران شود.

وی ادامه داد: در نامه درخواست شد تا حداقل برای ۱۰ هزار نفر از هنرمندانی که نیازهای ضروری و اساسی دارند به میزان مبلغ پنج میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی مجلس و دولت در نظر گرفته شود.

مدیر عامل و رییس هیئت مدیره شبکه ملی مجمع هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی کشور اضافه کرد: با توجه به خسارت چند صد میلیاردی که در اثر شیوع ویروس کرونا به هنرمندان صنایع دستی و فرش دستباف ایرانی وارد شد در نامه به جهانگیری معاون اول رییس جمهور درخواست کردیم تا نسبت به تامین یا بخشودگی سهم کارفرما جهت بیمه کارگران شاغل در واحدهای تولیدی صنایع دستی و فرش به مدت ۶ ماه مساعدت شود.

وی درادامه این مطلب افزود: درخواست دیگر از معاون اول رییس جمهور این بود که دولت نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه واحدهای تولیدی فعال برای تامین نقدینگی با حداکثر امکانات موجود اقدام انجام گیرد.

بختیاری تاکید کرد: پرداخت مبالغ به صورت علی الحساب به هر یک از کارفرمایان حوزه صنایع دستی و فرش در ازای هر کدام از کارگران شاغل در این مجموعه های دولتی به مدت ۶ ماه و همچنین اعمال مشوق‌های مالیاتی از دیگر خواسته های هنرمندان صنایع دستی و فرش دستباف بود تا بتوانند بخشی از مشکلاتی که با شیوع ویروس کرونا ایجاد شد را رفع کرد.

این مسئول تصریح کرد: خیرین در بخش آسیب پذیر کارگری، زنان سرپرست خانوار و افراد آسیب دیده‌ای که شناسایی شدند هم وارد عمل شده و به این قشر هم کمک و یاری برسانند و از آنها حمایت کنند تا بتوان از این دوره بحرانی و مشکلات ناشی از بروز کرونا عبور کرد.

۳۵ درصد هنرمندان صنایع دستی زنان سرپرست خانوار هستند

دیر عامل و رییس هیئت مدیره شبکه ملی مجمع هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی کشور گفت: بنا به آمار غیر رسمی به طور متوسط در کل کشور حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هنرمند صنایع دستی فعال وجود دارد اما بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی دولت، هنرمندانی که دارای مجوزهای تولید انفرادی و کارگاهی بوده حدود ۵۰۰هزار نفر هستند.

وی با بیان اینکه رفع معضلات هنرمندان امری مهم و مورد توجه به شمار می رود، اظهار داشت: حدود ۱۲ هزار کارگاه در سراسر کشور وجود دارد که حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر هم در این کارگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

بختیاری با بیان اینکه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی ثبت نامه شده‌اند، افزود:بخش بسیاری از هنرمندان و علاقمندان حوزه صنایع دستی دارای کارت‌های گواهینامه نامه مهارت فنی حرفه‌ای در رشته‌های صنایع دستی هستند.

وی خاطر نشان کرد: حدود ۲۶۰ رشته درحوزه صنایع دستی در کشور وجود دارد که اقشار مختلفی در این بخش‌ها دارای گواهینامه مهارت فنی حرفه‌ای هستند.

مدیر عامل و رییس هیئت مدیره شبکه ملی مجمع هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی کشور گفت: اگر بپذیریم که حدود ۲ میلیون نفر در حوزه صنایع دستی و حدود ۲ میلیون نفر هم در حوزه فرش دستباف در کشور فعالیت و ارتزاق می کنند، قشر حدود چهار میلیون نفری با شرایط موجود به شدت دچار چالش هستند.

وی خاطر نشان کرد: حدود ۷۰ درصد ازهنرمندان صنایع دستی، زنان بودند که در حدود ۳۵ درصد از آنها را زنان سرپرست خانوارتشکیل می‌دهند.

کرونا موجب تعطیلی مراکز آموزشی صنایع دستی شد

محمد ساریخانی هنرمند رشته منبت، پیکر تراشی (چند بعدی) که حدود چهل است در رشته‌های هنری صنایع دستی فعالیت می‌کند، به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی مراکز آموزشی در حوزه صنایع دستی شده و هیچ‌گونه تولیدی در این ایام انجام نشده و همین امر موجب بروز مشکلات و نگرانی‌هایی برای قشر هنرمند در عرصه صنایع دستی شده است.

وی افزود: هنرمندان صنایع دستی فعال و تولید کننده نیازمند حمایت و کمک‌های همه جانبه از سوی دولت و مسئولان مربوطه هستند تا بتوانند معضلات اقتصادی خود را که در اثر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کارشان شده را تا حدودی رفع کنند.

این هنرمند صنایع دستی گفت: امروز نیاز اصلی هنرمندان در حوزه صنایع دستی حمایت همه جانبه دولت ومسئولان مربوطه است تا بتوانند بدون دغدغه خاطر و مشکلات به ویژه در زمینه معیشتی به فعالیت بپردازند.

وی یادآور شد: حدود بیست سال مربی آموزشی در رشته منبت و پیکر تراشی بوده و در این زمینه آموزش به مقاطع سنی مختلف ارائه می‌دهد اما متاسفانه شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی آموزشگاه‌ها و بروز مشکلاتی و خسارات ناشی از این بیماری شده است.

ساریخانی تاکید کرد: شرایطی کنونی و رکود فعالیت های اقتصادی و هنری نیازمند حمایت دولتمردان از جامعه هنرمندان صنایع دستی است تا آنها بتوانند این دوره بحرانی و دشوار را بگذرانند.

حمایت بهزیستی اولویت اصلی و درخواست هنرمندان معلول

حمیدرضا جابری هنرمند رشته زیور آلات و معلول ضایعه نخاعی به خبرنگار ایرنا گفت: هنرمندان صنایع دستی با شیوع ویروس کرونا دچار خسارات و آسیب‌های جدی شده و در زمینه معیشت و اقتصاد با مشکلاتی مواجه شدند.

وی ادامه داد: عدم درآمد و کساد بازار در رشته‌های هنرهای صنایع دستی موجب شد تا این قشر متضرر شوند و علیرغم بازگشایی برخی اصناف و فروشگاه‌ها اما همچنان بازار خرید هنرهای صنایع دستی بی‌رونق مانده است.

جابری حمایت همه جانبه از معلولان را امری مهم و مورد تاکید برشمرد و خاطر نشان کرد: حمایت سازمان بهزیستی و دولت از مطالبات و خواسته‌های اصلی و مهم قشر هنرمندان معلول در این شرایط به شمار می‌رود.

وی افزود: گرانی مواد اولیه درزمینه تولید زیور آلات، رکود تولید، نبود مشتری و کسادی بازار معضلات این قشر را دو چندان کرده و حمایت از آنها را از سوی نهادهای دولتی می‌طلبد.

این هنرمند رشته زیور آلات خاطر نشان کرد: از اسفند ماه که اوج کار و فروش محصولات هنری بود کارها به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد و متاسفانه هیچ‌گونه نمایشگاه و بازارچه ای برای عرضه محصولات هنری و صنایع دستی برگزار نشد.

وی حمایت از صنایع دستی را از دولتمردان خواستار شد و گفت: صنایع دستی از مشاغل درآمد زا و اشتغال زا و همچنین کسب ارزش افزوده برای کشور است و حمایت مسئولان این حوزه و کشور از قشر هنرمندان صنایع دستی به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

جابری عنوان کرد: ظرفیت تولید سنگ‌های قیمتی و مواد اولیه زیورآلات به حدی بالا است که هیچ نیازی به واردات نیست و مسئولان هزینه‌ها را می‌توانند در حوزه‌های مهم‌تر تخصیص دهند.

وی اظهار داشت: مواد اولیه، اجناس و ابزار مورد نیاز هنرمندان صنایع دستی نیازمند نظارت گسترده و مورد توجه است تا افراد سودجو و فرصت طلب نتوانند از این شرایط و وضعیت به نفع خود سوء استفاده کنند.

این هنرمند رشته زیورآلات گفت: معلولان در حوزه صنایه دستی و هنری فعالیت های بسیاری را انجام می دهند و از ظرفیت و پتانسیل بالا و مطلوبی برخوردار هستند اما آنها به حمایت نهاد و سازمان های دولتی مربوطه نیاز دارند.

منبع خبرگزاری ایرنا
از طريق زهرا آخوندی
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.