مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

داغ آفتاب ری بر دل خریداران/ دادستان: مردم به حق خود می‌رسند

پروژه مسکونی «آفتاب ری» قرار بود سرپناه خانواده‌هایی باشد که با هزار امید و آرزو دسترنج زندگی خود را در این پروژه سرمایه گذاری کردند اما داغ این آفتاب، این خانواده ها را از خانه‌دار شدن دلسرد و ناامید کرده است.

سریال «پروژه آفتاب ری» که سال ۹۵ ساخت آن زیر آسمان جنوب پایتخت و به صورت پیش فروش واحدهای مسکونی در خیابان آستانه شهرری کلید خورده بود، این روزها روایت قصه پرغصه‌ خانواده‌هایی شده که به امید خانه‌دار شدن، بازیگران این سریال کلاهبرداری شده‌اند.

پس از انتشار آگهی پیش فروش آفتاب ری بسیاری از مردم که به دنبال خانه‌دار شدن بودند، به دفتر فروش این پروژه مراجعه کرده و با پرداختن مبالغی که با رنج و زحمت به دست آورده بودند نسبت به خریداری واحدهای مسکونی اقدام کردند اما پس از گذشت چندین سال و با طولانی شدن پروسه تحویل واحدها، خریداران طی رفت وآمدهای مکرر متوجه شدند نه تنها از تحویل آپارتمان‌ها خبری نیست بلکه مالک سودجو هر واحد را به چندین نفر فروخته است.

پیش فروش این مجتمع از سال ۹۴ که فقط یک زمین خاکی بود آغاز شد و در سال ۹۵ که کلنگ احداث آن زده شد با تبلیغات بیشتری فروش خود را ادامه داد و تا جایی پیش رفت که مجتمع ۶۵واحدی به بیش از ۲۰۰نفر فروخته شد بدون اینکه خریداران از نقشه شوم مالک فرصت طلب مطلع باشند.

از شهریور۹۸ که خریداران متوجه کلاهبرداری در این پروژه شدند پرونده قضایی برای مالک این مجتمع تشکیل دادند و پس از ورود مدعی العموم به این واگذاری، متهم پرونده در مهر ۹۸ در مرز آستارا دستگیر شد و به اتهام انتقال مال غیر و کلاهبرداری هم اکنون در زندان تهران بزرگ منتظر تشکیل دادگاه است.

طی مدت هشت ماه گذشته که خریداران امیدشان از خانه دار شدن، ناامید گشته و تمام آرزوها و سرمایه خود را برباد رفته می‌بینند، بارها در مقابل ساختمان نیمه کاره این پروژه، فرمانداری و دادسرای شهرری و دادسرای تهران تجمع کرده و خواستار رسیدگی به این کلاهبرداری شدند.

در روزهای گذشته وقتی برای چندمین بار تعدادی از مالباختگان پروژه آفتاب ری در مقابل این مجتمع که تبدیل به محل نابودی آرزوهایشان شده، تجمع کرده بودند خودم را به آن‌ها رساندم تا از نزدیک درد دلشان را بشنوم.

وقتی فهمیدند خبرنگار هستم همه به سمتم آمدند تا از باختن اموال و دارایی خود بگویند و سوأل کنند چگونه می‌شود قانون را دور زد که هیچ نهاد و دستگاهی متوجه نشود.

یکی از مالباختگان این‌گونه صحبت‌های خود را آغاز کرد که ما قبل خرید از شهرداری، اتحادیه املاک و اداره صمت تحقیق کردیم و گفتند هیچ مشکلی وجود ندارد و باتوجه به اینکه قولنامه و کد رهگیری نیز ارائه داده بودند اعتماد کردیم اما امروز که چنین مشکلی پیش آمده همه این دستگاه‌ها می‌گویند ما در جریان نبودیم.

این مرد جوان با بیان اینکه متهم این پرونده در پروژه‌های دیگری نیز پرونده تخلف و کلاهبرداری دارد، ادامه می‌دهد: علاوه بر آفتاب ری، در پروژه ستاره ری واقع در خیابان استخر شهرری، پروژه‌ای در شهرک علائین همچنین در پروژه دیگری در جوادآباد ورامین نیز مشارکت دارد که در مجموع از همه پرونده‌ها بیش از ۳۵۰شاکی دارد.

وی با اشاره به اینکه متهم چندین شریک دارد، می‌گوید: همه مالکان از اقدام شریک خود اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و در ابتدای امر یک وکیل از طرف متهم آمد و گفت مشکل را حل می‌کنیم اما پس از مدتی گفت به من ربطی ندارد.

مردی میانسال که از دست دادن دسترنج ۳۰سال خدمتش او را شکسته کرده بود و نگرانی و ناامیدی در چهره‌اش موج می زد آهسته جلو آمده و توضیح می‌دهد: من یک واحد مسکونی به قیمت متری ۴میلیون خریدم و دخترم نیز که تازه عقد کرده بود یک واحد ۶۸متری خرید و قرار بود تابستان سال گذشته آپارتمان را تحویل بگیرند و زندگی مشترک خود را آغاز کنند اما با مشکلات به وجود آمده اکنون حتی پولی برای ودیعه پیش خانه ندارند.

وی با بیان اینکه پول بازنشستگی‌اش را برای خرید این آپارتمان هزینه کرده، به انتهای خیابان اشاره می‌کند و می‌گوید: همین جا مستاجر هستم اما هر سال اجاره خانه بالاتر می‌رود و هیچ پولی ندارم که به کرایه اضافه کنم و با این اوضاع مجبورم امسال در همین مکان چادر بزنم.

زن میانسالی در ادامه می‌گوید: من در دهکده المپیک خانه خود را فروخته و با ۸۰۰میلیون تومان در این مجتمع دو واحد پیش خرید کردم که امروز خانه‌ای که فروخته‌ام قیمتش ۳میلیارد تومان شده و از دو واحدی که اینجا خریده‌ام هیچ خبری نیست و خودم اجاره نشین شده‌ام.

فرد دیگری که به نظر می‌رسید خیلی پیگیر است می‌گوید: همسر متهم نیز مهریه‌اش را که ۵۰۰سکه است به اجرا گذاشته تا در صورت مزایده اموال متهم ابتدا مهریه زن پرداخت شود و سپس سراغ بدهکاران و مالباختگان بیایند.

این فرد با اشاره به اینکه آفتاب ری ۵طبقه است ادامه می‌دهد: پروژه ستاره ری در یک زمین کشاورزی است و نیاز به جواز ساخت دارد و هدف متهم که کسب سود بیشتر است می‌خواهد با استفاده از اهرم مالباختگان، برای زمین ستاره ری مجوز بگیرد و مجوز مجتمع آفتاب ری را به هفت طبقه برساند.

وی در پایان با بیان اینکه اولین دادگاه این پرونده در خردادماه تشکیل خواهد شد، می‌افزاید: پولی که سال ۹۵ برای خرید خانه داده بودیم الان با وجود تورم با این مبالغ حتی نمی‌توانیم خانه رهن کنیم لذا از مسؤولان امر تقاضا داریم مردم را از خودشان بدانند و به داد ما برسند.

مالباختگان به حق خود می‌رسند

غلامرضا نوفرستی  دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری در رابطه با روند این پرونده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: این پرونده در سال ۹۸ با شکایت ۳۵۰شاکی تشکیل شد که بیشتر شاکیان مالباخته پروژه آفتاب ری و تعدادی نیز از پروژه های دیگر هستند و در کمتر از هشت ماه تحقیقات تکمیلی آن در دادسرا انجام گرفت و سپس متهم که در حال خروج از کشور بود دستگیر و بازداشت شد.

وی با بیان اینکه این پرونده بهمن ماه ۹۸ با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده، افزود: به دلیل شیوع کرونا که باید فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و با توجه به اینکه تعداد شاکیان زیاد است، زمان رسیدگی به این پرونده قدری به تأخیر افتاد که به زودی دادگاه تشکیل خواهد شد.

دادستان شهرستان ری در ادامه گفت: روال قانونی پرونده در حال طی شدن است و توصیه می‌کنم مالباختگان از تجمع کردن پرهیز کنند تا روال کار به صورت قانونی انجام شود و قطعاً شکات به حق خود می‌رسند.

مردم باید پیش‌فروش را در دفتر اسناد رسمی ثبت کنند

نوفرستی با بیان اینکه گاهی مقررات رعایت نمی‌شود، تصریح کرد: در قانون پیش‌فروش آپارتمان‌ها الزام است که خریدار و فروشنده باید در دفتر اسناد رسمی واحد مورد معامله را ثبت رسمی کنند زیرا پلاک ثبت شده در ثبت اسناد قابلیت واگذاری به شخص دیگر را ندارد.

وی ادامه داد: در این پرونده تعهد را خود سازنده ایجاد کرده و ادارات نقشی نداشته‌اند البته این شخص حق پیش فروش نداشته و بیشتر از سهم خود را واگذار کرده است.

منبع خبرگزاری فارس
از طريق دفتر شهرری
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتنادامه