مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

سه کتابخانه سال گذشته در شهرستان ری به بهره‌برداری رسید

رییس کتابخانه های عمومی شهرستان ری گفت: سه کتابخانه عمومی در جهت افزایش سرانه مطالعه طی یکسال گذشته در جنوب تهران با اعتبار ۱۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال به بهره برداری رسید و یک کتابخانه نیز به طور کامل بازسازی شد.

علی اکبر قربانی روز دوشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های شهرستان ری، اظهار داشت: کتابخانه رسول اکرم (ص) با ۱۸۰ مترمربع و چهار میلیارد ریال اعتبار، کتابخانه رستگار با ۱۸۰ مترمربع و ۹ میلیارد ریال اعتبار و کتابخانه سیار یار مهربان با اعتبار ۶ میلیارد ریال طی سال گذشته درشهرستان ری به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه طی سال گذشته کتابخانه امام خمینی(ره) شهرستان ری با اعتبار ۶۰۰ میلیون ریال بازگشایی شد، عنوان کرد: عملیات احداث کتابخانه باقرالعلوم با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال از مهم ترین اقدامات این نهاد در سال گذشته بود که هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.

این مسئول با بیان اینکه شهرستان ری هم اکنون دارای ۳۲هزار عضو فعال کتابخانه های عمومی است، اضافه کرد: این شهرستان در مجموع ۲۸ باب کتابخانه دارد که ۱۷ کتابخانه نهادی ۱۰ مورد مشارکتی و یک کتابخانه نیز سیار است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از ۴۹۷ هزار جلد کتاب در کتابخانه های این شهرستان وجود دارد که در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در اختیار اعضاء قرار می گیرد.

قربانی با بیان اینکه طی سال گذشته بیش از ۲ هزار ۷۰۰ جلد کتاب به ارزش ۸۲۰ میلیون ریال از محل اعتبارات  اداره کل کتابخانه استان تهران به این شهرستان خریداری شده است، افزود: ۱۱ هزار جلد کتاب نیز طی سال گذشته از سوی مردم شهرستان ری به نهاد کتابخانه ها اهدا شده است.

رییس کتابخانه های عمومی شهرستان ری بیان کرد: طی سال گذشته ۱۸ آیین رونمایی ۲۱ برنامه نقاشی و روزنامه دیواری در سطح شهرستان برگزار شده است.

وی اضافه کرد: همکاران در ایام شیوع ویروس کرونا به دلیل تعطیلی کتابخانه ها در فضای مجازی به معرفی بیش از ۳۵ پویش کتاب خوانی پرداخته و برگزاری مسابقات، زیر نظر اداره کل کتابخانه استان تهران از جمله اقدامات در سال گذشته بود.

این مسئول در پایان با اشاره به مهمترین برنامه های توسعه کتابخانه ها درسطح شهرستان طی سال جاری بیان کرد: پیگیری توسعه فضای کتابخانه ها در روستاهای شهرستان ری، استفاده از ظرفیت مدارس سطح شهرستان از مهم ترین اقدامات جهت ترویج فرهنگ کتاب خوانی است.

سرانه فضای کتابخانه شهرستان ری باید با جمعیت همخوانی داشته باشد

در ادامه این برنامه فرماندار ویژه شهرستان ری، اظهار داشت: سرانه فضای کتاب و کتاب خوانی شهرستان ری با جمعیتی درحدود یک میلیون نفر جمعیت پاسخگوی نیاز مخاطبان نیست.

حسین توکلی کجانی خاطر نشان کرد همچنین با استفاده از نخبگان و ایده های جدید باید تغییراتی را  در روند فرهنگی و خروجی مثبت در سطح شهرستان ری ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه اهداف جامعه از طریق مطالعه محقق می شود تصریح کرد: جامعه در حال توسعه با محقق شدن اهدافی که برای جامعه تعریف شده امکان پذیر است که این اهداف از طریق افزایش مطالعه صورت می گیرد که باید فرهنگ مطالعه در کشور افزایش یابد.

این مسئول خاطرنشان کرد: رشد جامعه در زمینه سیاسی دینی اقتصادی نیازمند مطالعه بوده و شهرستان ری با وجود فضاهای تاریخی و فرهنگی و بقاع متبرکه مانند حرم عبدالعظیم (ع) از ظرفیت بالایی برخوردار است.

فرماندار ویژه شهرستان ری بیان کرد: مسئولان و دستگاه ها باید با جمع آوری بانک اطلاعاتی درباره بزرگان این شهرستان و برگزاری مسابقه در سطح شهرستان باید جوانان را به سمت کتاب خوانی ترویج دهند،

توکلی تصریح کرد: همزمان با شیوع ویروس کرونا در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی با قرار دادن فایل کتاب و برگزاری پویش ها اقدامات قابل توجهی در شهرستان ری و استان تهران انجام شده است.

وی گفت: ضرورت ایجاد فضایی برای کودک و نوجوان با ایجاد محیط امن آرام و مناسب برای مطالعه کتاب بزرگسالان در نظرگرفته شود.

توکلی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی دستگاه ها در راستای نوسازی و بهسازی فضاهای قدیمی کتابخانه ها و اتمام طرح های باقی مانده تا پایان دولت مکلف به اجرای اقدامات مورد نیاز در این حوزه هستند

جلسه انجمن کتابخانه های شهرستان ری با حضور محمد هادی ناصری طاهری مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران، حسین توکلی کجانی فرماندار ویژه شهرستان ری، سید حسن صفوی رییس اداره ارشاد شهرستان ری، علی اکبر قربانی رییس کتابخانه های ری و جمعی از مسئولان فرهنگی در فرمانداری ری برگزار شد.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه