مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

امام جمعه شهرری: پرداخت زکات باید نمود عملی داشته باشد

امام جمعه شهرری گفت: باید تدابیری اندیشیده شود که وقتی در روستایی زکات پرداخت می‌شود اقدام عملی برای نمایش آن نیز صورت گیرد و از پرداخت‌کننده زکات قدردانی شود.

شورای زکات شهرستان ری امروز به منظور بررسی راهکارهای ترویج زکات در بخش‌های مختلف این شهرستان با رویکرد تشویق زکات‌پردازان با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی شاهچراغی امام جمعه شهرری اظهار داشت: خداوند امر به نماز کرده است اما در کنار آن زکات را نیز قرار داده است همچنان که پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید کسی که نماز را به جا آورد اما زکات مال خود را نپردازد خداوند نماز او را قبول نمی‌کند.

وی بیان کرد: زکات از ابتدا در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته و در ابتدای امر وعده کمک دولت در ازای پرداخت زکات در روستاها داده شد اما این وعده هیچ ‌گاه عملی نشد و باعث ایجاد نفاق در میان مردم و آسیبی بر پیکر زکات شد.

امام جمعه شهرری افزود: نمی‌توان در پرداخت زکات آمار استان تهران را با سایر استان‌ها مقایسه کرد زیرا که بسیاری از اقدامات استان تهران در سایر استان‌ها اجرایی می‌شود.

شاهچراغی تصریح کرد: در شهرستان ری چندین میلیارد خمس پرداخت می‌شود که نشانگر تدیّن مردم این شهر است اما لازم است همان‌گونه که مردم خمس را با این جدیت پرداخت می‌کنند زکات را نیز پرداخت ‌کنند.

وی ادامه داد: باید تدابیری اندیشیده شود که وقتی در روستایی زکات پرداخت می‌شود، اقدام عملی برای نمایش آن نیز صورت گیرد، به‌طور مثال مردم باید شاهد ساخت غسالخانه یا خانه عالم و یا غیره باشند.

امام جمعه شهرری سپس با اشاره به لزوم تشویق مردم به پرداخت زکات بیان کرد: به پیامبر اکرم(ص) سفارش شده بود که پس از پرداخت زکات از مردم تشکر و قدردانی شود و در قرآن آمده است که از پرداخت‌کننده زکات قدردانی شود و این باید نمود عملی داشته باشد.

شاهچراغی گفت: روحانیون در زمینه ترویج مردم برای پرداخت زکات و در ادامه آن تشویق زکات‌دهندگان کوتاهی کردند و وظیفه حقیقی خود را انجام نداده‌اند.

امام جمعه شهرری همچنین خاطرنشان کرد: باید با برنامه‌ریزی و گام به گام در زمینه ترویج زکات با کمک دستگاه‌ها، ادارات در تمامی شهرها، روستاها و غیره اقدام شود.

ساماندهی پرداخت خیریه‌ها و زکات فطریه در شهرستان ری

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین باقری مسئول شورای زکات شهرستان ری در ابتدای جلسه با اشاره به پرداخت زکات در سال گذشته اظهار داشت: درآمد زکات در سال گذشته بیش از یک میلیارد و 14 میلیون تومان در شهرستان ری بوده که شامل زکات فطریه، زکات مستحب و بخشی هم کفارات روزه است.

وی بیان کرد: در زمینه خیریه‌ها و زکات فطریه ساماندهی ویژه‌ای در سطح شهرستان صورت گرفته و درآمد شهرری به صورت مجزا در سال 98 مبلغ 607 میلیون تومان بوده که زکات واجب 83 میلیون، زکات مستحب که شامل اصناف می‌شود 89 میلیون، زکات فطریه 309 میلیون و کفارات هم 44 میلیون تومان بوده است.

توزیع 50 هزار بسته معیشتی در بین خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد ری

همچنین ابوالفضل پرپنچی مدیرکل کمیته امداد استان تهران اظهار داشت: در روزهای اخیر براساس وظیفه خدمت‌رسانی و کمک به همنوعان و فرمایش رهبر معظم انقلاب 50 هزار بسته معیشتی به خانواده‌های نیازمند تحویل شده است.

 وی همچنین تصریح کرد: تاکنون مبلغ 10 میلیارد تومان در کل استان تهران به خانوارهای آسیب‌دیده اختصاص یافته و همزمان با ماه مبارک رمضان نیز تمامی خانوارهای تحت پوشش، سبد کالا به ارزش هر بسته حدود 300 هزار تومان دریافت کردند.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران ادامه داد: درآمد زکات استان تهران در سال گذشته مبلغی بالغ بر 15 میلیارد تومان بوده است و بالغ بر 75 هزار خانواده تحت پوشش وجود دارد که حدود 128هزار نفر هستند و در بحث کرونا 50 هزار خانوار شناسایی و کمک شد.

رزمایش کمک مؤمنانه نمود موفقیت در اجرای اقدامات مردم‌محور است

در پایان نیز حسین توکلی کجانی فرماندار ویژه شهرستان ری افزود: ناکامی در حصول نتیجه مطلوب از جمع‌آوری زکات بررسی می‌‌شود اما باید توجه داشت که رزمایش کمک مؤمنانه نمود مناسبی برای موفقیت اجرای کارها به صورت مردم محور است.

وی سپس بیان کرد: تشویق برای پرداخت زکات که اجازه شرعی آن نیز صادر شده است اقدام قابل توجهی در ترویج است که اهدای لوح و یادبود تأثیر بسزایی در آن دارد.

فرماندار ویژه شهرستان ری در ادامه گفت: باید برای ترویج زکات با برنامه و نوآوری اقدام کرد و جهاد کشاورزی نیز باید برای ترویج کشاورزان به پرداخت تمهیداتی داشته باشد، همچنین بخشداری‌های شهرستان فرصت مناسبی برای تشکیل جلسات پیرامونی با حضور ائمه جمعه دارند که با برنامه حرکت کنند.

توکلی کجانی تأکید کرد: خدماتی که در شهرستان ارائه می‌شود نیاز به تبلیغ ندارد و هدف از اقدامات داخل شهرستان رضایتمندی مردم است و مردم باید از فعالیت مسئولان رضایت داشته باشند.

وی در پایان با تأکید بر اختصاص فضای تبلیغاتی شهرستان به ترویج زکات خاطرنشان کرد: تبلیغ زکات در ایام ماه مبارک رمضان باید عملیاتی شود و باید تمهیداتی اندیشیده شود که برای کیفیت برگزاری جلسات و دستاوردهای حوره زکات در میان بخش‌ها رقابت صورت گیرد.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه