مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

روایت یک جهاد ۲۰ روزه در شهرری

فرزاد جعفری کارگردان عرصه سینمای مستند عنوان کرد که مستند «جان پناه» روایت‌گر تلاش کارگران ساختمانی، برای آماده‌سازی یک بیمارستان در ۲۰ روز برای رسیدگی به بیماران کرونایی است.

فرزاد جعفری کارگردان عرصه سینمای مستند که این روزها مشغول ساخت مستندی با نام «جان پناه» با محوریت کروناست درباره این اثر گفت: بیمارستانی قدیمی در شهر ری به نام فیروزآبادی وجود دارد که در کنارش ساختمانی در حال ساخت و نیمه‌کاره بود. با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا، قرار شد این ساختمان کامل شود و بیماران کرونایی در این ساختمان مستقر شوند، در نهایت این ساختمان در ۲۰ روز آماده شد که اتفاقی نادر در ایران است.

وی افزود: من مشغول تصویربرداری در یک پروژه ساختمانی بودم که تلاش کارگران این ساختمان برای آماده‌سازی و کادر درمان در بیمارستان فیروزآبادی توجهم را جلب کرد و شروع به کار کردم ولی سریع متوجه شدم که اتفاقاتی در لایه‌های زیرین در حال رخ دادن است. به این صورت که بیمارستان فیروزآبادی کنار ساختمان ما بود و بیماران کرونایی زیادی در آنجا بستری بودند که برخی از آن‌ها هم می‌مردند. ما مدام از این ساختمان نیمه کاره می‌دیدیم که آمبولانس‌هایی می‌آیند و برخی از کادر درمان با گان‌ها و لباس‌های مخصوص اجساد را جا به جا می‌کنند. این موضوع باعث می‌شد همکاران من دلهره داشته و نگران کار کردن در این ساختمان باشند.

جعفری ادامه داد: این نگرانی جالب هم بود چون مجبور بودند کار کنند تا ساختمان زودتر برای مریض‌های کرونایی آماده شود همزمان خودشان و خانواده‌هایشان نگران این بودند که نکند درگیر این بیماری شوند چون مدام به داخل فضای بیمارستان رفت و آمد داشتند و مسئولان بیمارستان مدام وارد ساختمان می‌شدند تا ببینند پیشرفت این ساختمان به چه شکل است. مقداری که پیش رفتیم دیدیم اوضاع بدتر شد چراکه کار به نیروهای زیادی احتیاج پیدا کرد، اما هیچ کارگر و بنایی وارد پروژه نمی‌شد تا کارها زودتر انجام شود. هرکسی متوجه می‌شد نزدیک بخش‌های کرونایی قرار داریم، نمی‌آمد تا کار کند همین موضوع، دوستان من را با مشکلاتی مواجه می‌کرد.

 

 

جعفری با بیان اینکه فیلمبرداری ما در بیمارستان قدیمی فیروزآبادی و این ساختمان جدید انجام شد، اظهار کرد: در این داستان مساله جان آدم‌ها مطرح بود اما کارکنان این ساختمان جانشان را به خطر انداختند. این در حالی بود که در آن زمان همه خود را قرنطینه می‌کردند اما این افراد هرچند امکان ابتلاء و انتقال بیماری به خانواده‌های خود را داشتند این مساله را در نظر نگرفتند و تلاش کردند تا این ساختمان نیمه کاره، آماده شود. در واقع آن‌ها کادر درمان را پشتیبانی کردند. به نظرم این مساله مهمی بود که از جان و سلامتی خود می‌گذرند تا به جامعه خود کمک کنند در حالی که به راحتی می‌توانستند در این محل حضور پیدا نکنند و در خانه‌های خود در امان باشند.

این کارگردان توضیح داد: در این فیلم حضور و تلاش پرسنل بیمارستان برای استفاده از بیمارستان جدید و انتقال مریض‌ها از بیمارستان قدیمی به بیمارستان جدید هم خیلی مهم بود چون تعداد مبتلاها هر روز اضافه می‌شد و جا برای بستری آنها در بیمارستان قدیمی کم بود.

وی در پایان درباره ملاحظات بهداشتی در مسیر تولید این مستند هم بیان کرد: هر چند امکان ابتلای من و عواملم وجود داشت ولی نگران این موضوع نبودم، ما در فضایی بودیم که بیماران کرونایی وجود داشت ولی سعی کردیم از خودمان و بچه‌ها مراقبت کنیم. این را هم باید بگویم تقریباً ۸۰ درصد از فیلمبرداری «جان پناه» در همان دوران تمام شد و حالا تنها ۲۰ درصد از کار ضبط باقی مانده است. یکی دو هفته دیگر هم کارهای تدوین شروع می‌شود.

سایر عوامل فیلم مستند «جان پناه» عبارتند از گروه فیلمبرداری: امیرحسین کامیابی، مهران بیات، امیرحسین جهان تاب، صدابردار: امیرحسین کامیابی، مدیر تولید: شهرام خالقی، جانشین تولید: سید محمد جواد حسینی، مشاور کارگردان: پژمان جعفری، گروه مشاور فنی: علیرضا افروزیان و رضا عظیمی فر و مشاور هنری: سیاوش عیدانی و محمدرضا غلامی.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.