مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

۲ مرکز برای کاهش آسیب‌های نقاط پرخطر در شهرری فعال است

مدیر بهزیستی شهرستان ری از فعالیت ۲ مرکز کاهش آسیب‌ در نقاط پرخطر این شهرستان تحت نظارت بهزیستی خبر داد.

علی نعمتی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از موسسه جمعیت خیریه تولد دوباره شعبه شهرستان ری (مرکز کاهش اسیب دولت اباد)اظهار داشت: کاهش آسیب از جمله اصولی ترین راهکارهای بهداشت عمومی به منظور جایگزینی در رفتارهای پرخطر افراد جامعه به شمار می رود.
وی ادامه داد: هدف اولیه و مورد توجه در حوزه آسیب های اجتماعی پرخطر، کاهش عواقب و عوارض بهداشتی ناشی از مصرف مواد مخدر است.
مدیر اداره بهزیستی شهرستان ری عنوان کرد: کاهش آسیب در واقع، پذیرش سوء مصرف مواد به عنوان یک واقعیت اجتماعی از سوی عموم بوده که طی برنامه های، ارائه شده تلاش می شود تا فردبا مصرف مواد وداشتن روابط جنسی به خود و جامعه آسیب نرسانند.
وی به اهداف مراکز فعال کاهش آسیب در نقاط آسیب خیز شهرری اشاره کرد و گفت: این برنامه که با همکاری سازمان ملل بانجام می رسد باعث کاهش خطر انتقال بیماری ، آگاه سازی فرد معتاد از خطرات عملکرد و رفتارهای پرخطر و ارائه ابزارهای مناسب برای کاهش عوارض خطرات، آموزش کنترل رفتارهای پرخطر، کاهش احتمال مصرف بیش از حد و هدایت افراد معتاد به عنوان پلی بین خرابه های مصرف و چرخه درمان و بازتوانی می گردد.
نعمتی خاطر نشان کرد: در این مراکز با بهره گیری از روش های مختلف و ارائه خدمت شامل؛ مراجعه روزانه، سر پناه شبانه و تیم امداد رسان سیار ، حمایتهای مختلفی از افراد معتاد به عمل می آید.
وی اضافه کرد: توزیع سرنگ،سر سوزن، بروشورهای اطلاع رسانی، پانسمان زخم و جراحت های سطحی، پذیرایی با ارائه یک وعده غذای گرم، فراهم کردن شرایط استحمام، تهیه پوشاک، مشاوره آموزشی، توزیع بسته های بهداشتی و محل اسکان شبانه از جمله خدمات بهزیستی شهرستان ری به این افراد است.
مدیر اداره بهزیستی شهرستان ری گفت: این مراکز به معتادانی که از مراجعه اجتناب کنند در قالب تیم های سه نفری و یا بیشتر خدمات کاهش آسیب را ارائه می کند.
وی افزود: در مجموع اغلب شهروندان و مسئولین شهری به ویژه شهرداری ها از وجود چنین مراکزی استقبال و حمایت می کنند چرا که فعالیت این مراکز موجب جمع آوری معتادان فضاهای شهری که سبب پلشتی شهر و نیز بر هم زدن بهداشت روانی سایر اقشار و تکدر خاطر آنها می شود شده و بر همین اساس این اقدام مثبت و ارزشمند در راستای تحقق سلامت فردی و اجتماعی به شمار می‌رود.
نعمتی گفت: فعالیت مراکز کاهش آسیب در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا، اهمیت دو چندانی داشته به ویژه اینکه ممنوعیت حضور در بوستان ها و سایر فضاهای شهری، این مراکز را به عنوان مأمن و ملجعی برای زیست و سلامت جامعه قرار داده است.
شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) در حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد و در جنوب تهران واقع شده است.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.