مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

کرونا و احتکار در انبارهای ری

ورود ویروس کرونا به ایران بار دیگر لزوم ساماندهی و شناسه دار کردن انبارهای کالا در جنوب تهران بویژه شهرستان ری را نشان داد زیرا حجم عمده ای از احتکار اقلام بهداشتی در این منطقه کشف شده است.

با شیوع کرونا در کشور که از سی ام بهمن ماه به طور رسمی اعلام شد، تقاضا در بازار برای خرید اقلام بهداشتی و ضدعفونی همچون انواع ماسک، دستکش، شوینده ها و مواد ضدعفونی‌کننده و سایر تجهیزات بهداشتی و پزشکی برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ بالا گرفت.

در کنار افزایش تقاضا در بازار مصرف، ظرفیت ثابت تولید این اقلام در کشور نیز مزید بر علت شد تا نه تنها این نوع کالاها در بازار کمیاب شود بلکه سودجویان با قیمت های چندبرابری آن را به مصرف کنندگان عرضه کنند.

برخی نیز به سنت سال های گذشته که وقتی کالایی در بازار کمیاب می شود اقدام به احتکار آن می کنند، فرصت را غنیمت شمرده و با امید سود چند برابری این اقلام بهداشتی و پزشکی را در انبارهای بی نام و نشان ذخیره سازی کردند.

در این زمان بود که گشت های تعزیراتی فعال شد و بازرسی از انبارها را در دستور کار قرار داد و در کنار آن نهادهای اطلاعاتی و امنیتی نیز به موضوع ورود کردند به طوری که بخصوص در اسفند ماه فقط در دو فقره شاهد کشف انبار دپوی ۸۴ میلیون دستکش بودیم.

به طور کلی در دو ماه گذشته هفته ای نبوده که خبری از کشف الکل، ماسک و دستکش احتکاری از گوشه وکنار تهران و بخصوص شهرستان ری در رسانه ها منعکس نشود و در اغلب مواردی که حجم کشفیات قابل توجه بوده، نهادهای امنیتی با رصد اطلاعاتی توانسته اند انبارهای محتکران را شناسایی و سوداگران جان و سلامتی مردم را به دام بیندازند.

آنگونه که احمد جعفری نسب مدیرکل تعزیرات حکومتی شهرستان‌های استان تهران آمار داده است، با شیوع ویروس کرونا در کشور، تاکنون بیش از ۱۴۰ هزار  لیتر الکل در شهرستان های استان تهران کشف شده است.

همچنین در این مدت یک میلیون ۲۱ هزار ماسک و بیش از ۴۲ میلیون و ۵۳۶ هزار جفت دستکش ، ۱۱۶ هزار پد الکی ، ۶۲ هزار لیتر آب اکسیژینه،  بیش از ۲۹ هزار لیتر محلول ضد عفونی با شیوع ویروس کرونا کشف و ضبط شد.

علاوه بر تعزیرات، بازرسان اداره صنعت شهرستان ری نیز مقادیر قابل توجهی از اقلام بهداشتی را در دو ماه اخیر کشف و ضبط کرده اند:

اقلام بهداشتی کشف شده در شهرستان ری در ماه های اسفند و فروردین
اقلام کشف شده ارزش ریالی
۱۰ هزار ماسک تقلبی یک میلیارد ریال
۳۶ هزار لیتر الکل صنعتی ۲ میلیارد و ۳۹۶ میلیون ریال
۶۶۰۰ لیتر الکل صنعتی ۲۷۰ میلیون ریال
۲۰۰ هزار جفت دستکش لاتکس ۲ میلیارد و ۱۵ میلیون ریال
۹۰ هزار ماسک و ۶۰۰ کارتن دستکش ۲ میلیارد و ۱۹۶ میلیون ریال
۱۵ میلیون جفت دستکش
۴۰ هزار لیتر الکل
۲ هزار لیتر الکل ۹۹ درصد برند آمریکایی
کشف انبار دپوی ۵۴ میلیون دستکش لاتکس
کشف یک میلیون ماسک احتکاری
۵ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده

داستان ناتمام انبارهای اقماری تهران
استان تهران به دلیل مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور، در دهه‌های اخیر به مرکز اصلی توزیع کالا تبدیل شده به گونه ای که به اذعان کارشناسان تا ۶۰ درصد از اقلام و کالاهای مورد نیاز کشور در این استان دپو می شود.

این وضعیت سبب شده تا بازار انبارهای مستقر در حومه شهر تهران بخصوص در جنوب این کلانشهر اعم از ری، ورامین، اسلامشهر و شهریار گرم باشد؛ کمتر کارخانه و واحد تولیدی و صنعتی بزرگ در کشور را می توان یافت که بخش قابل توجهی از کالای خود را در انبارهای حومه ای تهران نگهداری نکند.

در کنار آن بخش قابل توجهی از کالاهای وارداتی به کشور نیز از نقاط مرزی به تهران حمل و بازتوزیع می شود؛ یعنی استان تهران در زمینه توزیع کالاهای وارداتی نیز حرف نخست را در کشور می زند و بسیاری از واردکنندگان بزرگ و صاحب نام سعی می کنند بخش عمده ای از کالاهای خود را در نزدیکی تهران نگهداری کنند به طوری که در برخی از این انبارها، کالاها در داخل کانتینرها دپو می شوند.

در انبارهای شهر ری چه می گذرد؟
شهرستان ری در جنوب تهران یکی از مناطق اصلی دپوی کالا در استان به شمار می رود و به گفته موسی احمدی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان فقط در منطقه شورآباد کهریزک بیش از ۶۰۰ انبار وجود دارد که مملو از کالا است.

وی تاکید دارد که بیش از ۶۰ درصد از کالاهای کشور در انبارهای شهرستان ری نگهداری می‌شود و نیاز است که برای مقابله با قاچاق و احتکار کالا بازدیدهای دوره‌ای از این انبارها صورت گیرد.

هرچند قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کمک متولیان تنظیم بازار آمده و سامانه ای برای شناسایی انبارها و کالاهای آنها طراحی شده است تا انبارداران کالاهای خود را در آن ثبت کنند اما در زمانی که تعادل در بازار کالایی به هم می ریزد، انبارهای بی نام و نشان و حتی خانگی نیز به میدان می آیند.

در چنین شرایطی کار برای بازرسان و تعزیراتی ها سخت می شود و به همین سبب گزارش های مردمی و رصد اطلاعاتی از جابجایی کالاها امیدواری برای مبارزه با احتکار آن را افزایش می دهد.

در هفته های اخیر که موضوع احتکار کالاهای بهداشتی مطرح بود، به گفته «حسین توکلی کجانی» فرماندار ویژه ری، برخورد با سود جویان و احتکارکنندگان ملزومات بهداشتی با همکاری نیروهای اطلاعاتی و قضایی این شهرستان انجام شد .

وی گفت: تیم های متشکل از تعزیرات حکومتی، پلیس امنیت اقتصادی و ضابطین قضائی بطور مستمر در سطح شهرستان ری در حال نظارت و گشت زنی هستند تا با کسانی که با جان مردم تجارت می کنند، برخورد کنند.

وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده انبار و یا محلی که در آن مواد ضد عفونی و ماسک و دستکش مورد نیاز مردم در این شرایط خاص دپو شده است موضوع را به تعزیرات حکومتی اطلاع دهند.

بازرسی‌ها ادامه دارد
آنطور که رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ری به ایرنا می گوید، رصد بازار و انبارها برای جلوگیری از احتکار در بازار لوازم بهداشتی همچنان ادامه دارد.

به گفته وی، در یکی از موارد کشفیات، ماسک هایی کشف شد که مخصوص کادر درمانی و تولید کشور چین بود و حدود یکسال در انبارهای جنوب تهران دپو شده بود.
بر اساس آمارهای سازمان صعنت، معدن و تجارت استان تهران، یکهزار و ۱۰۰ انبار در سطح شهرستان ری وجود دارد که ۸۰ درصد واردات و ذخیره سازی و ۹۵ درصد لجستیک(مدیریت کالا) استان تهران را پشتیبانی می کنند و ۶۰ درصد کالاهای کشور نیز در انبارهای این شهرستان ذخیره می شود.

سرنوشت اقلام کشف شده
اینکه این اقلام بهداشتی پس از کشف توسط بازرسان چه سرنوشتی پیدا می کنند نیز قابل توجه است؛ احمد جعفری نسب مدیرکل تعزیرات حکومتی شهرستان‌های استان تهران در این باره گفت: اقلام کشف شده بعد از صورتجلسه تحویل هیات امنای ارزی وزارت بهداشت داده می شود تا در اختیار  مراکز بهداشتی درمانی قرار گیرد.

وی افزود: در مواردی که صاحبان محموله های کشف شده مدارکی در مورد اعلام موجودی دستکش‌های کشف شده در سامانه تجهیزات پزشکی ارائه نکرده باشند، محموله مزبور به ظن احتکار توقیف و عرضه می‌شود.

بر این اساس چنانچه صاحب محموله پس از عرضه کالاها، مدارک قانونی را ارائه دهند، مبلغ ارزش ریالی محموله به صاحبان کالا پرداخت می شود و در غیر این صورت مطابق قانون به اتهام احتکار با آنها برخورد خواهد شد.

بیماری ناشی از ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر روز ۲۹ فروردین، تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به ۷۹ هزار و ۴۹۴ نفر رسید که از این تعداد ۵۴ هزار و ۶۴ نفر بهبود یافته اند و چهار هزار و ۵۹۸ نفر جان خود را از دست داده اند.

بر اساس این گزارش تعداد مبتلایان طی ۲۴ ساعت گذشته به یک هزار و ۴۹۹ نفر و تعداد فوت شدگان به ۸۹ نفر می رسد و حال سه هزار و ۵۶۳ نفر وخیم است.

منبع خبرگزاری ایرنا
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه