مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

150 کوره زغال گیری در تهران تخریب شد

محمد رستگاری امروز در چهل و سومین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یکی از منابع آلاینده در تهران تعداد زیاد کوره‌های زغال‌گیری است که بسیار هم آلوده‌کننده هستند که تغییر کاربری اراضی کشاورزی روز به روز تعدادشان بیشتر می‌شود، محیط‌زیست نمی‌تواند آنها را تخریب کند و جزو وظایف جهاد کشاورزی است که آنها هم اقدامی نمی‌کنند بر این اساس با همکاری دستگاه قضایی در شرایط اضطرار موفق به تخریب ۱۵۰ کوره زغال‌گیری در حوزه شهرستان ری شدیم.

یکی از مهم‌ترین مشکلات تهران، وجود ۲ هزار و ۶۱۸ واحد صنفی کوچک است که آلاینده‌های مختلفی تولید می‌کند.

وی اظهار داشت: در ۹ ماهه اول سال در تهران ۸ هزار و ۲۰ پایش از واحدهایی که احتمال آلودگی آنها وجود داشته صورت گرفته است که به صدور ۳ هزار و ۸۳۴ اخطاریه و پلمپ ۶۱ واحد منجر شده است، همچنین ۷۹۸ واحد به مراجع قضایی ارجاع شد و ۱۲۷ واحد نیز جمع‌آوری شدند که بیشتر واحدهای غیر مجاز ریخته‌گری بودند. بیشترین تعداد واحد آلاینده با ۱۳۵ واحد در پاکدشت بوده است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران افزود: ابتدای آبان ماه تیم ویژه‌ای را برای پایش ویژه شبانه تشکیل دادیم که تا پایان دی ماه ۲ هزار و ۶۱۸ واحد صنعتی را پایش کردند و مشخص شد بزرگترین مشکل واحدها پسماند سوزی است که در سراسر استان تهران اتفاق می‌افتد، همچنین در این پایش شبانه ۷۰ واحد پلمپ شد اما چون در زمان اضطرار صورت گرفته بود بنابراین بعد از اینکه شرایط عادی شد رفع پلمپ شدند و ۲۲۸ مورد اخطاریه زیست محیطی داشتیم.

رستگاری گفت: در استان تهران کمتر از ۱۰ واحد صنعتی بزرگ فعالیت می‌کند که از سوخت تمام آنها نمونه‌برداری کردیم که با حدود مجاز مطابقت داشتند فقط یک مورد بود که گوگرد گازوییلی که در یک نیروگاه مصرف می‌شد بالای ۶ هزار و ۳۸۰  PPM بود.

وی گفت: یکی دیگر از معضلات ما در کلانشهرها به ویژه تهران سوزاندن لاستیک است، سوزاندن به لاستیک اندازه یک کارخانه بزرگ آلاینده تولید می‌کند که باید فرهنگ‌سازی شود.

پلیس از جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی ۱۹۵ میلیارد تومان درآمد داشت 

جانشین پلیس راهور فاتب نیز در این جلسه گفت: پلیس امسال از طریق جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربین‌ها ۱۹۵ میلیارد تومان درآمد داشت.

سید ابوالفضل موسوی‌پور در ارتباط با میزان جریمه‌های دریافتی ناشی از اعمال نکردن قانون توسط خودروها افزود: در ۱۰ ماهه سال ۹۸ حدود ۱۹۵ میلیارد تومان درآمد از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار جریمه معاینه فنی توسط دوربین‌ها به‌دست آمد.

وی در ارتباط با طرح‌های کاهش آلودگی هوا از جمله طرح زوج و فرد از در منازل گفت: نیروی انتظامی تنها نهادی است که در خیابان‌ها در معرض آلودگی قرار دارد، پلیس راهور در ۱۳۰ نقطه تهران در راستای کنترل تردد خودروها به‌منظور کاهش آلودگی هوا فعالیت می‌کند.

جانشین پلیس راهور فاتب با بیان این‌که همکاری با شهرداری‌ها می‌تواند مشکلات آلودگی هوا را کاهش دهد، اظهار داشت: در صورتی که اتوبوس‌ها در پایانه‌های سطح شهر موتورهای خود را خاموش کنند آلودگی هوا به میزان قابل قبولی کاهش خواهد یافت.

موسوی‌پور با اشاره به راه‌اندازی سرویس ادارات را از دیگر اقداماتی دانست که می‌تواند به کاهش آلودگی و حذف خودروهای تک سرنشین کمک کند، گفت: کنترل خودروها در اجرای طرح‌های ترافیکی نمی‌تواند بیش از این به شکل سنتی پیش رود بلکه باید به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم.

تخصیص کد تخلف معاینه فنی به دوربین ها 

همچنین سپهر نواب زاده نماینده دفتر حمل و نقل و دبیرخانه شورای عالی ترافیک شهرهای کشور در وزارت کشور درباره اجرای طرح کاهش آلودگی هوا ( LEZ ) گفت: در تهران از اول آذرماه تا اواخر بهمن ماه روزانه ۳ میلیون استعلام از پلیس انجام شده، در مشهد ۹ هزار و  تبریز هزار استعلام صورت گرفته است و در شهرهای زیادی استعلام انجام نشده است.

وی افزود: همچنین در تهران یک میلیون و ۳۸۵ هزار مورد تخلف نداشتن معاینه فنی ثبت شده است، مشهد ۷ هزار، اصفهان ۱۶۶ هزار و تبریز ۸ هزار بوده است که با توجه به تاثیر اجرای طرح LEZ در کاهش آلودگی هوا باید با جدیت و دقت بالاتری اجرا شود که بر این اساس مذاکره‌ای بین استانداری و فاوای ناجا در حال انجام است تا کد تخلف معاینه فنی به دوربین‌ها اختصاص داده شود، قرار شد دوربین‌هایی که برای سایر تخلفات مثلا سرعت کد دارند دیگر کد داده نشود.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه