مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

حل مشکلات تخصصی واحدهای صنعتی با مشارکت اعضای هیئت علمی

طرح شعار «هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت» از سوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی باعث جنب و جوش و فعالیت واحدهای مختلف دانشگاهی در سراسر کشور در عرصه مهارت‌محوری و مهارت‌آموزی شده است.

دکتر محمدمهدی طهرانچی با طرح این شعار در سال جاری به‌عنوان شعار اصلی و تأکید آن در جمع رؤسای واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی و در سخنرانی‌های مختلف در یک سال اخیر، مسیر جدیدی در تربیت دانشجو باز کرد. اکنون که کمتر از دو سال از طرح این شعار گذشته در گفتگوهای جداگانه با مسئولان دانشگاه‌ها در سراسر کشور چند و چون اجرایی شدن این شعار را جویا شده‌ایم.

متن زیر گفتگوی خبرنگار آنا با رامین محمدعلی تهرانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) شهرری درباره اجرایی‌شدن شعار «هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت» در دانشگاه آزاد اسلامی است که باهم می‌خوانیم.

 از اقدامات‌تان در اجرای شعار «هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت» بگویید.

محمد‌علی تهرانی: شعار «هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت» به‌طور جدی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) شهرری قرار گرفته و اقداماتی انجام داده‌ایم ازجمله حدود یک ماه و نیم پیش قراردادی با دانشگاه کلن آلمان بستیم.

 با توجه به تحریم‌ می‌توان چنین اقداماتی را انجام داد؟

محمد‌علی تهرانی: به نظر که قابل انجام است؛ چراکه در متن قراردادی که بسته شد، همه مراحل دیده شد، به این شکل که در مرحله نخست قرار نیست دانشجویان ما به آنجا بروند، برای آغاز کار قرار شده که استانداردهای دانشگاه کلن آلمان را با نظارت مسئولان آنجا انجام دهیم. این استانداردها به این صورت است که ما در کنار آموزش‌هایی که به دانشجویان‌مان می‌دهیم، آنها را به واحدهای صنعتی معرفی می‌کنیم.

واحدهای صنعتی داخلی؟

محمد‌علی تهرانی: بله در نزدیکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) شهرری، شهرک صنعتی شمس‌آباد را داریم که اتفاقاً مجوز دایرکردن دفتری را در این شهرک صنعتی از سازمان مرکزی دانشگاه دریافت کرده‌ایم تا استادان با واحدهای صنعتی آشنا شده و آنها را بازدید کنند.

 دفتر در شهرک صنعتی است؟

محمد‌علی تهرانی: این دفتر در شهرک صنعتی دایر بوده و به واسطه آن و نماینده‌ای که داریم، دانشجویان و استادان واحد یادگار امام برای کسب مهارت – با توجه به استانداردهایی که دانشگاه کلن آلمان مشخص کرده – به واحدهای صنعتی مراجعه می‌کنند.

نقش دانشگاه کلن در این فرآیند کجاست؟

محمد‌علی تهرانی: نقش دانشگاه کلن آلمان به این صورت است که وقتی می‌بیند ما استانداردهای تعیین شده از سوی آنان را رعایت می‌کنیم، نهایتاً مدرکی که به دانشجو می‌دهیم مدرکی است که در واقع دو مدرک محسوب می‌شود، یکی مدرک دانشگاه آزاد اسلامی و دیگری مدرکی که از سوی دانشگاه کلن آلمان به دانشجو  ارائه می‌شود.

دانشگاه کلن آلمان چگونه استانداردهایش را در واحدهای صنعتی تعریف می‌کند؟

محمد‌علی تهرانی: بندهای توافق می‌گوید که دانشجو باید این تعداد ساعت آموزش ببیند و در کنار آن مهارت کسب کند. مهارت‌ها را هم ما بر اساس رشته دانشجو و با توجه به استانداردهای تعیین‌شده مشخص می‌کنیم. مثلاً دانشجویی که رشته‌اش برق، مخابرات یا الکترونیک است، در حوزه برق و مخابرات و الکترونیک در واحدهای صنعتی مرتبط با این حوزه، ساعتی که آن را دانشگاه کلن برای ما مشخص می‌کند، در کنار آموزش‌های تئوریک مهارت کسب می‌کند.

این یک بخش از کاری است که در دستور کار قرار گرفته و هم‌زمان با هفته پژوهش ۹۸، دفترمان در شهرک صنعتی شمس‌آباد راه‌اندازی شده و رسماً کار آن آغاز شده است.

 چه اهداف دیگری از راه‌اندازی دفتر در شهرک صنعتی دنبال می‌کنید؟

محمد‌علی تهرانی: هدف دوم از گشایش دفتر این است که مشکلات صنعتی واحدهای شهرک را شناسایی و اعضای هیئت علمی‌مان را درگیر حل مشکلات تخصصی آنها کنیم. مشخص کرده‌ایم که استادان در کلاس‌های درس‌ برای هر درسی آموزش‌های عملی و یا دوره‌های مهارتی که مرتبط با آن درس است را به دانشجویان معرفی کنند. بخش دفتر توانمندسازی دانشگاه که زیر نظر اداره امور برنامه‌ریزی و اقتصاد دانش‌بنیان است، این دوره‌های مهارتی را که نزدیک بیش از ۲۰۰ دوره است تعریف کرده‌ است.

دانشجو‌یان به‌جای اینکه در مجتمع‌های آموزشی بیرون از دانشگاه ثبت‌نام کنند و یک دوره‌ای را بگذرانند، استادان اهمیت کسب دوره‌های مهارتی را برای آنان بازگو می‌کنند و هدایت می‌‌شوند تا این دوره‌های مهارتی را در واحد متبوع خودشان بگذرانند و هم‌زمان با دوره‌های آموزشی تئوریک، مهارت‌های عملی را هم کسب کنند.

 گویا شعار (هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت) بیشتر در بخش صنعت پیگیری می‌شود، در حوزه علوم انسانی دانشجویان چگونه می‌توانند مهارت‌های خود را افزایش دهند؟ این موارد شامل حال آنها هم می‌شود؟

محمد‌علی تهرانی: برای دانشجویانی که در رشته حقوق تحصیل می‌کنند، مدارس تخصصی حقوقی راه‌اندازی کرده‌ایم تا به‌صورت عملی مسائل وکالتی و حقوقی را آموزش ببینند. برای رسیدن به این هدف باید با مراکزی مانند واحدهای دیگر دانشگاه آزاد که مدارس تخصصی راه‌اندازی کرده‌اند، تعامل کنیم که دانشجویان آموزش‌های مهارتی را فراگیرند و در مقابل، واحدهای دیگر هم دانشجویان‌شان را به مدارس تخصصی ما بفرستند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) شهرری در دو یا سه رشته برجسته است و می‌توانیم در آن رشته‌ها مدارس تخصصی و مهارتی را ایجاد کنیم. دانشجو در این مدارس تخصصی و مهارتی دقیقاً مشابه همان کارهای عملی که در جامعه انجام می‌شود را با حضور استادان مجرب آموزش می‌بیند.

 قرارداد بازسازی یک واگن قطار مسافربری اواخر سال گذشته از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) با شرکت رجا منعقد شد. در مورد فعالیت دانشجویان روی واگن‌های قطار هم توضیح می‌دهید؟

محمد‌علی تهرانی: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) شهرری عضو شبکه‌های ارتباطی و حمل و نقل است به‌عنوان نخستین واحد دانشگاهی موفق شدیم یک واگن آلمان‌غربی را که ۵۰ سال از عمرش گذشته بود، بازسازی کامل آن را انجام دهیم.

در کنار بازسازی این واگن که موفق شدیم آن را سر موقع و در پایان سه ماه به انجام برسانیم، دانشجویان رشته برق، الکترونیک و مکانیک‌ که فارغ‌التحصیل شده بودند، درگیر نوسازی این واگن شدند و با توجه به میزان ساعات کارهایی که انجام می‌دادند، مهارتی را به‌صورت عملی یاد می‌گرفتند.

در کنار این مهارت‌آموزی برای اینکه ایجاد انگیزه مضاعفی برای دانشجویان ایجاد شود، از منبع قراردادی که با شرکت رجا بسته بودیم به این دانشجویان حق‌الزحمه‌ای هم پرداخت کردیم. در این راستا واگن تحویل داده‌شده مورد تأیید قرار گرفته و گواهی حسن انجام کار در حال بررسی است. واگن اکنون وارد خط شده و در حال گذراندن تست‌های نهایی‌ بوده و موفقیت در این کار باعث استمرار کار ما در این پروژه‌ها و یا شبیه آن شده است.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه