مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

همایش و کارگاه کمپین «نما، هویت شهر ما» برگزار شد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر؛

توجه به هویت بخشی و نمای ساختمانها باید جزو مطالبه گری شهروندان قرار گیرد

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 20؛ محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: توجه به حقوق عمومی برای رشد و توسعه شهرها و هویت بخشی به آنها می بایست در اولویت اقدامات مدیران شهری قرار گیرد.

سالاری با اشاره به اینکه شورای اسلامی دوره پنجم و مدیریت شهری تهران اولویت های خود را بر اساس حقوق عمومی قرار داده است گفت: اجرای کمپین نما در شهرداری مناطق تهران نشاندهنده اقدامات خوب و موثر در عرصه هویت بخشی و زیباسازی شهر است.

وی اظهار داشت: پس از دیدار اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم و مدیران شهری با مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر توجه به معماری و شهرسازی و هویت شهر، برنامه ریزی های شهرداری تهران در راستای ارتقاء کیفی شهر، با تشکیل کمیته های معماری و نما در مناطق شهر تهران انجام شد.

وی با بیان اینکه کمیته های نما در مرحله گذار هستند، افزود: مفهوم توجه به هویت بخشی و نمای ساختمانها باید تبیین شود و جزو مطالبه گری شهروندان قرار گیرد.

سالاری با اشاره به اینکه متاسفانه در کمیته های نما و الزام به کارگیری مصالح و نوع طراحی ها اعمال سلیقه وجود دارد، ادامه داد: هر چند این بخش چهارچوب پذیر نیست و می بایست نوآوری و سلایق در آن مورد توجه قرار گیرد، با تشکیل این گونه کمپین ها باید از اعمال سلایق عبور کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر با بیان اینکه توجه به معماری و منظر شهری و الزامات نمای ساختمان ها به عنوان یکی از عوامل کیفی ساخت و ساز پیوند مناسبی با هویت شهری و فرهنگ و هنر جامعه دارد گفت: نمای ساختمان بخشی از هویت شهر و مصداق حقوق عمومی شهر است که متاسفانه در چند سال گذشته با بی توجهی به آن شاهد ناهنجاریهایی در اجرای نمای ساختمانها هستیم که می بایست طی مصوبه ای این موضوع مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اینگونه طرحها رویکردهای خوبی است که کمتر مورد توجه قرارگرفته و نیاز به پیوست های مطالعاتی و پژوهشی و حمایتهای مردمی دارد اظهار داشت: توجه به هویت شهر، نمای شهر، عرصه های عمومی، انسان محور کردن شهر، بازآفرینی شهری، رنگ آمیزی ها، شفافیت های مالی، بهسازی عمومی، صیانت از فضاهای سبز شهری، جلوگیری از شهر فروشی متخلفانه و احترام به طرح تفضیلی از جمله رویکردهای خوب اتخاذ شده از سوی مدیریت شهری است.

سالاری با بیان اینکه با تشکیل این گونه کمپین ها رویکردهای اتخاذ شده باید منتج به مصادیق عینی و عملیاتی شود تاکید کرد: برنامه های اولویت محور باید در شهر اجرا و به مردم اعلام شود.

عضو شورای اسلامی شهر در پایان اظهار داشت: امید است اعضای شورای شهر و مدیریت شهری تهران در راستای تحقق برنامه های اولویت محور تلاش نمایند و جایگاه هویت بخشی شهر و حقوق عمومی شهروندان مورد توجه قرار گیرد.

شهردار منطقه 20؛نمای ساختمان ها نشاندهنده تاریخ و هویت یک شهر است

فرهاد افشار شهردار منطقه 20 نیز در این همایش گفت: آسیب های روانی حاصل از ناهنجاری در نماهای شهری موجب شد تا علاوه بر نوسازی ساختمانها، زیباشناسی فضاها و نماهای شهری نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: توجه به نمای ساختمان ها در شهرهای بزرگ بسیار حائز اهمیت است زیرا نمای یک ساختمان علاوه بر بیان تاریخ و هویت شهر، در زیبا نشان دادن یک محله و شهر تاثیر غیرقابل انکاری دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در طول دهه های گذشته عرصه ساخت و ساز دچار ناهنجاری و بی هویتی شد افزود: ایجاد کمیته های نما از سوی مدیریت شهری تهران در راستای لزوم توجه به طراحی هماهنگ نما و جداره ها و ایجاد وحدت رویه مورد تاکید است.

وی به برخی ساختارهای خیابان های قدیمی تهران از جمله لاله زار و ناصر خسرو اشاره کرد و گفت: متاسفانه تغییر ساختار این معابر بدون توجه به فضای کالبدی گذشته و هیچ زیرساختی اجرا و موجب بروز آسیب به بدنه شهر شده که تغییر و اصلاح آن مستلزم صرف هزینه های بالائی است.

افشار با اشاره به رویکرد جدید مدیریت شهری تهران و تغییر رویکرد از خودرو محوری به انسان محوری گفت: خوشبختانه طرح خیابان کامل در منطقه 20 برای نخستین بار در شهر تهران با هدف انسان محور شدن معابر و استفاده از مدهای پاک حمل و نقل اجرا شد که البته اجرای اینگونه طرحهای جدید و نو، نیاز به عزم جدی و تعامل بین سازمانی دارد.

وی با بیان اینکه نمای هر ساختمان نشاندهنده هویت شهر و حق عمومی شهروندان است افزود: برپایی کمپین هایی از این دست با هدف آشنایی بیشتر طراحان و سازندگان با اهداف کمیته نما ضروری و الزامی است.

افشار تصریح کرد: اثربخشی نمای شهری به عنوان یک کمپین از سال گذشته اجرا شده و امید است به عنوان یک فعالیت جدید که نیاز به اصلاحات دارد به درستی و طبق ضوابط اجرا شود.

شهردار منطقه 20 بیان کرد: امید است در منطقه 20 نیز با تحقق شعار «ری شهری ایرانی اسلامی پیشرو» در اجرای این طرح پیشگام و  شاهد افزایش حس تعلق و  مشارکت مردمی باشیم.

مهدی صالحی، مدیر کل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز منطبق نمودن طراحی های صورت گرفته با هویت ایرانی اسلامی را از اهداف اصلی برپایی کمیته نما عنوان کرد و گفت : با برگزاری این هم اندیشی ها، دست اندرکاران امکان مشارکت در سیاست گذاری را داشته و برای کاهش آشفتگی در نمای ساختمان های شهر تهران گام های موثری برخواهند داشت .

این گزارش حاکی است کارگاه تخصصی «آسیب شناسی نماهای شهر تهران» توسط دکتر علی علایی مدیرگروه معماری دانشگاه شهید بهشتی ارائه شد و در ادامه نیز از تعدادی از طراحان و سازندگان منتخب با اهدای لوح سپاس تقدیر به عمل آمد و به شرکت کنندگان گواهی شرکت در کارگاه تخصصی نما اهدا شد.

در پایان این همایش شهردار منطقه 20 و مدعوین از نمایشگاه برپا شده با موضوع معرفی مصالح جدید در عرصه ساختمان بازدید کردند.

گفتنی است همایش، نمایشگاه ها و کارگاه آموزشی «نما» هر چهارشنبه در یکی از مناطق 22گانه شهرداری تهران برگزار می شود و این بار این جلسه با حضور اعضای شورای شهر، مدیران شهری، معماران، طراحان و سازندگان در ساختمان شهرداری منطقه 20 برگزار شد.

کارگاه و نمایشگاه نما در راستای کمپین «نما، هویت شهر ما» با حضور محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران،حسن خلیل آبادی عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و شمیرانات، فرهاد افشار شهردار منطقه 20، مهدی صالحی، مدیر کل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران، نقی عربی معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 20 و جمعی از سازندگان و طراحان در شهرداری منطقه 20 تهران برگزار شد.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه