مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب
Stack of crushed colorful plastic bottles background waiting for recycle

ورود روزانه یکهزار و ۵۰۰ تن پسماند پلاستیکی به شهرستان ری

زهره عبادتی روز چهارشنبه در جلسه بررسی مشکلات پسماند شهرستان ری اظهار داشت: مراکز غیر مجاز تفکیک پلاستیک به دلیل نبود مدیریت صحیح تفکیک از مبدا در اطراف این شهرستان به ویژه بخش خاوران و قلعه نو ایجاد شده‌اند که خطرات زیست محیطی فراوانی برای ساکنان ایجاد کرده‌اند.

وی به تبدیل برخی از گلخانه‌ها و اراضی کشاورزی که از گذشته دارای دیوار بودند به مراکز غیر مجاز دپو و تفکیک انواع پسماندها اشاره کرد و افزود: امروز بسیاری از اراضی کشاورزی که تبدیل به گلخانه شده‌اند از مجوز خود منحرف شده‌اند و محل تفکیک غیر مجاز پسماندهای تهران شده‌اند.

عبادتی عنوان کرد: شهرداری تهران، جهاد کشاورزی و فرمانداری ری اگر برنامه‌ای برای برخورد با این افراد سودجو نداشته باشند، اراضی مرغوب کشاورزی شهرستان ری به زودی تبدیل به محل دپو این مواد آلاینده محیط زیست خواهند شد.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری در ادامه با اشاره به اینکه هرس درختان کلان شهر تهران و نبود نظارت و برنامه از سوی شهرداری تهران موجب ایجاد کوره‌های غیر مجاز تولید ذغال در جنوب پایتخت شده است، افزود: یکی از مشکلات زیست محیطی و آلاینده هوای شهرستان ری وجود کوره‌های ذغال است.

عبادتی ادامه داد: متخلفان با ایجاد کورهای تولید ذغال در بخش‌های حسن آباد و کهریزک علاوه بر آلودگی هوا کیفیت اراضی کشاورزی شهرستان ری را کاهش می دهند، اداره محیط زیست به شدت با این افراد برخورد می کند به طوری که روز گذشته ۳۵ کوره تولید ذغال با حکم قضایی در بخش کهریزک تخریب شد.

وی یادآور شد: سوزاندن پسماند کشاورزی و نیزارهای اطراف نهرهای آب توسط کشاورزان شهرستان ری نیز یکی دیگر از منابع مهم آلودگی هوا در جنوب تهران است که باید جهاد کشاورزی با این افراد برخورد جدی نماید.

پسماندهای عفونی بدون رعایت مسائل زیست محیطی در آراد کوه دفن می شود

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه تمامی پسماندهای بیمارستانی و عفونی مراکز درمانی کلان شهر تهران به آراد کوه حمل می شود، اظهار داشت: تمامی این پسماندها به صورت کاملا ابتدایی باکمی آهک در آراد کوه دفن می شود.

عبادتی اشاره به اینکه اکثر بیمارستان‌های تهران دارای دستگاه اتوکلاو(امحائ زباله‌های بیمارستانی) هستند، تصریح کرد: بیمارستان‌ها کار بی خطر سازی پسماندهای خود را انجام می دهند ولی سایر مراکز درمانی مانند درمانگاه‌ها و کلینیک‌های بدون هیچگونه اقدامی دست به ارسال پسماندهای خود به آراد کوه می کنند.

وی ابراز کرد: دفن سنتی پسماندهای بیمارستانی در دراز مدت موجب بروز انواع مشکلات زیست محیطی و به خطر افتادن جان مردم منطقه می شود که باید مسئولان شهرداری تهران، وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های مرتبط اقدامات لازم را انجام دهند.

روزانه ۷۵۰۰ تن انواع پسماند از تهران و شهرهای اطراف به ری حمل می شود

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری در ادامه این جلسه به ۲ مرکز دفن زباله آرادکوه در کهریزک و رودخانه شور در بخش فشافویه اشاره کرد و یادآور شد: حمل روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تن پسماند تهران و یکهراز تن پسماند شهرهای رباط کریم و بهارستان مشکلات زیست محیطی فراوانی را به مردم شهرستان ری تحمیل کرده است.

عبادتی اظهار داشت: ایجاد دریاچه شیرابه در آراد کوه و آلوده شدن رودخانه‌های بخش فشافویه با پسماندهای شهرهای رباط کریم و بهارستان منابع آبی شهرستان ری را نیز آلوده کرده است.

وی مرکز روباز تولید کمپوست و وجود کوه‌های عظیم زباله در آراد کوه را از دلایل اصلی بوی نامطبوع جنوب استان تهران عنوان کرد و گفت: امروز بخاطر وجود مراکز دفن زباله در جنوب تهران شاهد پدیده پسماند سوزی در سطح شهرستان ری هستیم.

عبادتی تصریح کرد: صاحبان صنایع مختلف که وظیفه امحاء پسماندهای خود را دارند به همراه کسانی که پسماندهایشان در آراد کوه تحویل گرفته نمی شود مانند پشم شیشه که در آن “آزبست” وجود دارد در حاشیه جاده‌های مواصلاتی شهرستان ری اقدام به سوزاندن این اقلام می نمایند که موجب آلودگی شدید هوا می شود.

وی یادآور شد: اراضی کشاورزی و طبیعی شهرستان ری همچنین شاهد پسماند سوزی برخی افراد سوجو برای استحصال سیم لاستیک کامیون و کابل‌های برق است که این مورد نیز موجب آلودگی شدید آب، هوا و خاک منطقه شده است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری در بخش پایانی سخنان خود به آلودگی زیست محیطی واحدهای چربی سوزی در بخش کهریزک اشاره کرد و گفت: روزانه صدها تن انواع ضایعات کشتارگاهی و امعاء و احشاء مرغ از فروشگاه‌های سطح تهران و استان‌های حاشیه‌ای به شهرستان ری وارد می شود.

عبادتی تصریح کرد: واحدهای چربی گیری که کاملا با روش‌های سنتی اقدام به این کار می کنند علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع در منطقه منابع آبی را نیز به شدت آلوده می کنند که باید فرمانداری این واحدهای آلاینده را در یک شهرک صنفی ساماندهی نماید.

شهرستان ری حیاط خلوت مشکلات زیست محیطی تهران شده است

در ادامه این جلسه رییس شورای اسلامی شهرستان ری با بیان اینکه کلان شهر تهران تمامی مشکلات زیست محیطی خود را بدون هیچگونه تغییری به شهرستان ری تحمیل می کند، افزود: امروز ری به حیاط خلوت تجمیع مشکلات پایتخت تبدیل شده است.

حسن خلیل آباد افزود: امروز شهرستان ری به واسطه قرارگیری در جنوب پایتخت از وجود شورای و مدیریت شهری مستقل محروم شده و همین امر موجب مورد ظلم قرار گرفتن و سرریز شدن مشکلات کلان شهر تهران به این منطقه شده است.

وی با اشاره به اینکه شاخص آلودگی هوای شهرری همیشه ۴۰ درجه آلوده‌تر از نواحی مختلف تهران است، عنوان کرد: هوای آلوده ری حاصل بی تدبیری مسئولان در انتقال صنایع مزاحم و آلاینده، پسماندها و سایر معضلات زیست محیطی کلان شهر تهران به این منطقه جنوبی پایتخت است.

خلیل آبادی یادآور شد: امروز به لطف حمل پسماندهای تهران به کهریزک شاهد تجمیع کوه زباله به ارتفاع ۶۰ متر در ۱۰۰ هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی در آراد کوه هستیم که بوی نامطبوع و مشکلات ترافیکی حمل این پسماندها توسط سیم تریلرهای شهرداری گریبان مردم این منطقه را گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در تمامی کشورهای توسعه یافته پسماندهای هر منطقه در محل تولید به وسیله زباله سوزهای پیشرفته تبدیل به انرژی می شوند، ابراز کرد: امروز باندهای مخوفی پشت تجارت پسماندهای تهران وجود دارند که اجازه هرگونه تغییر در مدیریت آن را نمی دهند.

خلیل آبادی یادآور شد: زباله در همه جای دنیا با عنوان طلای کثیف شناخته می شود در تهران نیز ما همین نگاه را داریم ولی انتظار داریم مسئولان این امر کار تفکیک و تبدیل زباله رادر مناطقی که تولید می شنود انجام دهند.

عضو شورای اسلامی تهران، ری و تجریش اضافه کرد: شیرابه‌هایی که از کوه‌های پسماند در آراد کوه ایجاد شده‌اند بر اساس یافته‌های علمی ۴۰۰ برابر فاضلاب‌های روان موجب آلودگی محیط زیست می شوند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه اگر شهرری با این تاریخ و قدمت در هر کجای جهان بود امروز تبدیل به قطب گردشگری شده بود، تصریح کرد: مسئولان شهرستان ری بجای صدور پروانه‌های دامداری، کشتارگاه، سردخانه، چربی سوزی، ذوب فلزات و صنایع سنگ باید به توسعه صنعت گردشگری بپردازند.

خلیل آبادی یادآور شد: شهرستان ری به واسطه وجود مراکز زیارتی، تاریخی و فرودگاه امام خمینی(ره) پتانسیل بالایی در جذب توریست دارد که باید در دستور کار مسئولان شهرستانی قرار گیرد.

بوی نامطبوع دپو زباله در آراد کوه فقط تا ۸۰۰ متر اطراف خود پخش می شود

در ادامه این جلسه معاون پردازش و دفن سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه اتهام بوی نامطبوع تهران به مجتمع پردازش آراد کوه کاملا غلط است، افزود: بر اساس یافته‌های علمی بوی زباله‌های آراد کوه فقط به ۸۰۰ متر از اطراف خود پخش می شود.

حسین حیدریان ادامه داد: بوی نامطبوعی که در اتوبان تهران ـ قم و فرودگاه امام(ره) استشمام می شود بر اساس مقالات علمی مربوط به مرکز دفن زباله آراد کوه نیست و باید علل اصلی آن کشف شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران برنامه کوتاه مدت و بلند مدت خوبی برای کاهش ورود زباله به آراد کوه تدوین کرده است، اظهار داشت: بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند ایستگاه‌های میانی که هم اکنون مرکز بارگیری زباله از مناطق مختلف تهران به آراد کوه هستند به تدریج به مراکز تفکیک و شیرابه گیری زباله تبدیل خواهند شد.

حیدریان یادآور شد: شهرداری تهران در آینده‌ای نزدیک زباله‌های تولید شده را پس از تفکیک و شیرابه گیری با کامیون‌های کوچکتری به مرکز دفن زباله آراد کوه ارسال خواهد کرد تا مشکلات ترافیکی مردم منطقه کاسته شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران برنامه‌های مفصلی برای نحوه دفن اصولی و استفاده از دستگاه‌های جدید در آراد کوه دارد، ابراز کرد: شورای شهر تهران طی سال‌های اخیر فقط ۱۰ درصد بودجه این بخش را تصویب و اعمال کرده است.

حیدریان در خصوص انتقال آراد کوه به جای دیگر نیز اظهار داشت: بحث انتقال آراد کوه به منطقه دیگری فقط یک شعار است چرا که انجام این کار نیازمند بودجه یک سال شهرداری تهران است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه شهرداری تهران برای استحصال گاز کوه‌های زباله برنامه دارد، تصریح کرد: مدیریت شهری تهران با یک شرکت کره‌ای قرارداد همکاری به ارزش ۴۰ میلیون دلار بسته بود که تحریم‌های موجب اجرای نشدن این قرار داد شده است.

حیدریان با بیان اینکه شهرداری تهران حمل هرگونه پسماند حجیم مانند لاستیک خودروها، شیشه، شاخه درختان و چوب را به آراد کوه ممنوع کرده است، افزود: هدف اصلی شهرداری کاهش ارسال پسماند به آراد کوه می باشد.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه مرکز دفن زباله آراد کوه طی چند سال اخیر کاملا شیرابه‌ها را تصفیه کرده است، افزود: دریاچه شیرابه‌های آراد کوه با کانال کشی و هدایت به سمت تصفیه خانه از سال ۹۶ تاکنون کاملا خشک شده است.

حیدریان در خصوص پسماندهای بیمارستانی نیز اظهار داشت: پسماندهای بیمارستانی باید با همکاری وزارت بهداشت و محیط زیست در محل بیمارستان‌های توسط دستگاه اتوکلایو(امحاء زباله) بی خطر سازی شود، شهرداری تهران فقط حمل کننده زباله است و مسئولیت دیگری در این حوزه ندارد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه شهرداری تهران در خصوص تخلیه نخاله و پسماندهای ساختمانی در اطراف جاده‌های شهرستان ری هیچگونه مسئولیتی ندارد، گفت: مجتمع پردازش آراد کوه پسماندهای شهر تهران را در قالب سیم تریلرها، پسماندهای حجیم و ویژه را در کامیون‌های مخصوص پذیریش می کند.

حیدریان یادآور شد: تمامی کامیون‌های حامل خاک و نخاله‌های ساختمانی در مجمتع پردازش آراد کوه به صورت رایگان پذیرش می شوند.

تمامی مراکز بهداشتی موظف به بی خطر سازی پسماندهای عفونی هستند

در بخش دیگر این جلسه مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت شهرستان ری با اشاره به اینکه ۲ شرکت بی خطر سازی پسماندهای عفونی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی در سطح استان تهران وجود دارد، گفت: تمامی مراکز بهداشتی موظف به بی خطر سازی پسماندهایشان هستند.

محمد خراسانی افزود: تمامی درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها و مراکز درمانی باید نسبت به بی خطر سازی پسماندهای عفونی خود اقدامات لازم را انجام دهند و هر مرکز درمانی که این کار را انجام ندهد از طرف دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت اخطاریه می گیرد.

وی با بیان اینکه ۲ نوع پسماند بیمارستانی و پسماند خرد واحدهای درمانی در تهران وجود دارد، عنوان کرد: بیمارستان‌ها با استفاده از دستگاه اتوکلایو(امحاء زباله) اقدام به بی خطری سازی می کنند و درمانگاه‌ها و مراکز درمانی نیز با استفاده از این شرکت‌ها باید این کار را انجام دهند.

جهاد کشاورزی شهرستان ری با هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی برخورد می کند

در ادامه این جلسه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری با اشاره به اینکه این اداره مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی را فقط به گلخانه صادر می کند، گفت: بازرسان جهاد کشاورزی با هرگونه تغییر کاربری و یا انحراف در مجوز به شدت برخورد می کنند.

محمد عباسی یادآرو شد: انحراف در مجوز گلخانه فقط در یک مورد روستای امین آباد اتفاق افتاده است که هم اکنون این محل به مرکز تفکیک زباله تبدیل شده است که به زودی جمع آوری خواهد شد.

وی با بیان اینکه مالکان دامداری‌ها و گاوداری‌های شهرستان ری به دلیل سود بالای انبارداری و تفکیک زباله به دنبال تغییر کاربری واحدهای خود هستند، عنوان کرد: جاد کشاورزی به شدت با هرگونه تغییر کاربری هم برخورد می کند.

عباسی به مشکل کم آبی و تبدیل اراضی کشاورزی به اراضی خشک اشاره کرد و افزود: دستگاه‌های متولی باید مجوزهای لازم را به کشاورزان در جهت تغییر کاربری و ایجاد صنایع پاک بدهند تا شاهد تفکیک زباله و تجمیع آن در اراضی کشاورزی نباشیم.

 کارگروه پسماند شهرستان ری باید فعال‌تر شود

فرمانداری ویژه شهرستان ری در ادامه این جلسه با تاکید براینکه اولویت اصلی دولت تدبیر و امید مسائل زیست محیطی است، گفت: کارگروه پسمانده شهرستان با همکاری اداره محیط زیست، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در جهت برخورد با انواع مشکلات زیست محیطی باید  فعال‌تر شود.

حسین توکلی کجانی ادامه داد: شهرداری تهران با همکاری اداره محیط زیست استان و شهرستان باید راهکار علمی برای کاهش بوی نامطبوع در کوتاه مدت و بلند مدت پیدا کند تا از مشکلات تحمیل شده به مردم منطقه کمی کاسته شود.

وی با اشاره به اینکه وجود آراد کوه باعث شده است که کامیون‌های حامل زباله و نخاله از تهران به سمت شهرستان ری  بیایند، تاکید کرد: مدیریت پسماند شهرداری تهران علاوه بر داخل محوطه آراد کوه باید در مناطق اطراف نیز گشت‌هایی برای نظارت بگذارند.

توکلی اضافه کرد: گشت‌های مشترک اداره محیط زیست و بخشداری‌ها باید با همکاری دستگاه‌های قضایی ضابطین همراه خود داشته باشند تا در صورت مشاهده هر گونه تخلیه نخاله، پسماندسوزی و سایر موارد مشابه به شدت با متخلفان برخورد نمایند.

شهرستان ری با جمعیتی در حدود یک میلیون نفر در جنوب استان تهران قرار گرفته است.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه