مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

جدایی از خانه مادری

جدايي ري از تهران زخم سربسته‌اي که هرچند وقت يک‌بار سر باز مي‌کند و دوباره تشويشي به جان مردم اين منطقه مي‌اندازد البته ري براي تهران زخم نيست بلکه مرهمي براي اين شهر شلوغ است، مرهمي که بعد از روزمرگي‌ها مي‌توان اين تن خسته را به ساحل آرامش حرم رساند تا اين روح پر از تشويش را سبک کند و ما را از تمام دلمشغولي‌ها نجات دهد.
همواره با نزديک شدن به دوران انتخابات، مسئولان ساز جدايي ري را کوک مي‌کنند شايد بتوانند نظر مردم را جلب و با جدا کردن ري بار مسئوليت خود را کاهش دهند تا با کوچک‌تر شدن شهر، کم‌کاري و ناکارآمدي‌هايشان کمتر ديده شود اما اين جدايي به چه قيمتي است؟ به قيمت جدا کردن شاخه اصلي درخت تهران از تنه خود. بي‌ثمر کردن و خشکاندن اين درخت جز اينکه آسيب‌زننده است ، چه سودي دارد؟ تنها يک‌چيز مي‌توان گفت از گندم ري نخواهيد خورد…
محسن هاشمي، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در 30 آذرماه در آيين بهره‌برداري از پروژه‌هاي مديريت شهري منطقه ۲۰ شهر تهران، گفت: «اين روزها آلودگي هوا را شاهد هستيم و در شهرري هم آلودگي هوا بيشتر از ساير بخش‌ها است و اين ظلم بزرگي است که از تهران به ري مي‌رسد. به همين دليل است که اهالي شهرري بر موضوع جدايي از تهران تأکيد مي‌کنند و موضوع ديگري که آن‌ها را به سمت جدا شدن سوق مي‌دهد بحث کهريزک و آرادکوه است. البته از بهشت‌زهرا و توسعه آن‌هم نبايد غافل شد که اين هم يکي از دلايل مردم شهرري است که به‌واسطه آن حرف از جدايي ري و تهران مي‌زنند.»
محمد حقاني، مشاور رئيس شوراي شهر تهران و عضو سابق شوراي شهر در گفت‌وگو با «رسالت » بيان کرد: «جمعيت شهرري حدود 460 هزار نفر و مساحت منطقه، 22 کيلومترمربع است که فقط
3 درصد از مساحت کل تهران را شامل مي‌شود. حريم اين منطقه 187 کيلومترمربع که 20 درصد از حريم شهر تهران را تشکيل مي‌دهد. تقسيمات شهري در پايتخت مبتني بر سه عامل شهر، شهروند و مديريت شهري است. اين سه عامل تفکيک‌ناپذير و اتحادشان مي‌تواند پايداري شهر را رقم بزند.»
*ري مادر تهران است
عضو سابق شوراي شهر ادامه داد: «موضوع جدايي شهرري يا شميرانات از تهران در زمان‌هاي مختلف موردبحث و بررسي واقع‌شده  و دراين‌باره 2 ديدگاه متفاوت وجود دارد؛ کساني که اين جدايي را باعث رشد و توسعه شهري مي‌دانند و مخالفاني که آن را مانعي براي مديريت يکپارچه پايتخت نظام جمهوري اسلامي و آثار منفي زيست‌محيطي و اقتصادي و سياسي و حتي امنيتي و اجتماعي تلقي مي‌کنند.»وي تصريح کرد: «شهرري ازلحاظ کالبدي و عملکردي و حتي هويتي، وابسته به تهران است و ري مادر تهران محسوب مي‌شود و فرزندي مانند تهران را که وسيع‌تر و داراي منابع درآمدي بيشتر از مادر شده، اگر از مادرش جدا کنيم مادر لطمه مي‌بيند. درست است زماني که فرزند از خانواده جدا مي‌شود زندگي مستقلي تشکيل مي‌دهد، اما بازهم جدايي از مادر امکان‌پذير نيست و حتي جدايي ري از تهران را مي‌توان گفت مانند جدايي لاله و لادن است که نتيجه درستي ندارد.»
*جدايي ري از تهران مغاير قانون است
حقاني اظهار کرد: «در طول تاريخ، مردم ري طالب جدايي نبودند و اين جدايي فقط يک تاکتيک براي کساني که مي‌خواهند نماينده شوند و فکر مي‌کنند اگر ري را مستقل کنند رأي مي‌آورند اما هيچ‌وقت از مردم ري، نظرسنجي نشده است.»
حقاني با اشاره به‌اين‌که رأي ديوان عدالت اداري نيز مبني بر مخالفت با اين جدايي بود، گفت: «در سال 1391 رأي ديوان عدالت اداري مبني بر مخالفت با اين جدايي بود و حتي طبق قانون آخرين طرح جامع در سال 86 و پس از تأييد شوراي عالي شهرسازي و معماري که از طريق شوراي شهر به تمام مديران شهرداري ابلاغ شد، اين جدايي مغاير قانون دانسته شد و طبق اسناد گذشته مانند سال 1349 که اولين طرح‌هاي تفضيلي و طرح‌هاي جامع مطرح شد هيچ‌وقت ري و شميرانات را از تهران جدا نمي‌دانستند.»عضو سابق شوراي شهر تهران بيان کرد: «ازنظر علمي اين اقدام ضد يکپارچگي مديريت شهري است اما مي‌توان نهادهاي مستقل اجرايي داشت، يعني به اين مناطق شهرداري‌هاي مستقل داد تا در عمل قدرت اجرايي داشته باشند. ديگر نمي‌شود کلان‌شهر تهران را تنها از خيابان بهشت و از مرکز اداره کرد و بايد در شوراي شهر برنامه‌ريزي داشت اما اجرا با خود مناطق باشد. ري، شميرانات و تهران مانند يک بدن واحد هستند که شريان‌هاي حياتي آن‌ها به هم متصل است بنابراين نمي‌توان شرياني را از بقيه جدا کرد.»
*تهران 3 ميليون حاشيه‌نشين دارد
وي در ادامه گفت: «در تهران تجربه‌هاي مشابه مانند جدايي شهر قدس، باقرآباد و قيام دشت و … را داشتيم اما نتيجه اين شد که از کمک‌هاي مالي، برنامه‌ريزي و مطالعاتي محروم شدند. در تهران حدود 3 ميليون حاشيه‌نشين وجود دارد و همين جدايي‌ها باعث آسيب به شهر مي‌شود.» مشاور رئيس شوراي شهر تهران در پايان با اشاره به ساخت‌وسازهاي غيرمجاز بيان کرد: «از طرفي ساخت‌وسازهاي حريم تهران را هم نمي‌توان کنترل کرد. حريم شهر، راه تنفس محيط‌زيست شهر و مانند پوسته گردو است که مغز را در برگرفته است اگر اين پوسته آسيب ببيند تهران آسيب‌پذير مي‌شود. بنابراين اگر ري از تهران جدا شود تمام خدمات شهري هم قطع مي‌شود و تا شهرداري دوباره بخواهد اين خدمات را فعال کند مردم آسيب‌ديده‌اند و حتي درآمدهاي مردم و قيمت منازل و املاکشان  پايين مي‌آيد.»
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه