مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

خدمات امام صادق(ع) به اسلام و تشیع/ کتاب های کاربردی در شناخت سیره نبوی

حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدعلی شاهچراغی» شامگاه جمعه، ۲۴ آبان به مناسبت ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخت و گفت: حدیثی از امام صادق(ع) است که فرمودند: اولنا محمد، اوسطنا محمد و کلنا محمد؛ ما خاندان پیامبر(ص) مجموعه یک پیکر و همه نور واحد هستیم.

امام جمعه شهرری افزود: این پیکر شاخه‌های متعدد دارد که هر امام به سهم خود گفتار، کردار و اعمالی دارد. ائمه معصومین(ع) می‌فرمایند: از خود چیزی نداریم آنچه را نقل می‌کنیم بیان رفتار و گفتار پیامبر(ص) است.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) یک زندگی اجمالی و یک زندگی تفصیلی داشتند، تاکید کرد: زندگی اجمالی پیامبر(ص) ۲۳ سال طول کشید، در ۱۳ سال مکه تنها کاری که توانست با آن همه فشار انجام دهد فردسازی بود، پیامبر(ص) در مکه سخت‌ترین مشکلات را متحمل شدند یاران ایشان تا مرز شهادت، شکنجه و آزار شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهچراغی ادامه داد: بخش دیگر زندگی پیامبر ۱۰ بود که در مدینه گذشت، در مدینه هم کفار و  منافقان ۸۰ جنگ علیه ایشان ایجاد کردند، حضرت(ص) در این ۱۰ سال توانستند حکومت دینی اسلامی در مدینه ایجاد کنند در طی ۲۳ سال پیامبر(ص) کلیات دین را برای مردم بیان کردند.

وی بیان کرد: از زمان امیرمومنان امام علی(ع) که به عنوان جانشین انتخاب شدند تا آغاز غیبت کبری، ائمه معصومین(ع) زندگی اجمالی پیامبر(ص) را به صورت تفصیلی برای مردم بیان می‌کردند. در این بخش امیرمومنان امام علی(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در تفصیل زندگی پیامبر(ص) نقش اساسی داشتند زیرا حضرت پیامبر(ص) را از نزدیک درک کرده بودند.

امام جمعه شهرری افزود: سیرهالنبی علامه حلی، شمایل المحمدیه شیخ عباس قمی، سیرۀ نبی علامه طباطبایی از جمله کتب بسیار خوب برای شناخت پیامبر(ص) است؛ امام حسن(ع) می‌فرمایند: در صلح با معاویه من بر اساس سیره پیامبر(ص) در صلح حدیبیه این کار را انجام دادم.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهچراغی با بیان اینکه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) چهره علمی پیامبر(ص) را برای مردم آشکار کردند آنجا که پیامبر(ص)‌فرمودند: «انا مدینه‌العلم»، ابراز کرد: امام صادق(ع) از نظر اهل سنت در بین امامان، شیخ الائمه(ع) هستند، فرصتی هم که برای حضرت پیش آمد برای سایر ائمه پیش نیامد و ایشان توانستند بخش عظیمی از فرهنگ دینی اسلام را در اختیار شیعیان قرار دهند، اگر حوزه درسی امام صادق(ع) نبود امروز از دین چیزی جز خرافات در اختیار ما نبود و اسلام ابوسفیانی یا به تعبیر امام راحل اسلام آمریکایی بر ما حاکم می‌شد.

وی با بیان اینکه اگر امروز ما اسلام ناب در اختیار داریم ناشی از زحمات امام جعفر صادق(ع) است، اظهار کرد: شیخ مفید درباره عظمت امام صادق(ع) می‌فرماید: آنچه از امام صادق(ع) نقل شده از کسی نقل نشده است، شاگردان امام صادق(ع) چهار هزار نفر بودند.

امام جمعه شهرری با بیان اینکه مجموعه روایات نقل شده از ائمه معصومین(ع) در ۴۳ جلد کتاب جمع شده است که ۲۲ جلد آن مربوط به امام صادق(ع) است، گفت: ۳۸ هزار و ۶۰۰ روایت از امام صادق(ع) نقل شده است. ائمه مذاهب چهارگانه اهل سنت یعنی مذاهب حنفی، مالکی، حنبلی و شافعی با واسطه یا بدون واسطه، شاگرد امام صادق(ع) بوده اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهچراغی با بیان اینکه ابوحنیفه می‌گوید اگر آن دو سال که پای درس امام صادق(ع) نبود من هلاک می‌شدم. ابراز کرد: مالک بن انس از شاگردان امام صادق(ع) می‌گوید به گوش، چشم و قلب هیچ بشری خطور نکرده که فضیلت او از امام صادق(ع) بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه امروز شیعه و سنی پذیرفتند که پس از پیامبر(ص) مرجعیت علمی به عهده امام صادق(ع) بوده است، گفت:‌ نام امامان ما جلوه‌ای از جمال رسول اکرم(ص) است، اقوال و گفتارشان جلوه‌ای از جلوات رسول اکرم(ص) است، نام امام صادق(ع) نشانه صداقت و راستی در زندگی است.

امام جمعه شهرری افزود: ریشه همه رذایل اخلاقی دروغ و ریشه همه فضایل، راستی و صداقت است، تا زمانی که صداقت در جامعه رواج پیدا نکند برکت در آن جامعه رونق نخواهد داشت، سحرخیزی، وجدان کاری و صداقت از عوامل پیشرفت یک جامعه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهچراغی با بیان اینکه نام امام صادق(ع) یادآور تفقه در دین است، تاکید کرد:‌ در روایات بسیار بر شناخت مسائل حلال و حرام  توصیه شده است.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) همواره تلاش داشتند بین مسلمانان وحدت ایجاد کنند، خاطرنشانکرد: حضرت(ع) همواره می‌فرمودند: اگر کسی از اهل سنت مریض شد به عیادت آنها بروید یا فوت کرد در تشیع آنها شرکت کنید.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.