مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

توزیع آب کشاورزی در جنوب استان تهران عادلانه نیست

محسن علیجانی زمانی روز سه شنبه در همایش آب و کشاورزی شهرستان ری چالش ها و فرصت ها اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه وزارت نیرو باید ۹ متر مکعب در ثانیه از آب تصفیه خانه جنوب تهران به کشاورزان شهرستان ورامین و سه متر مکعب نیز به کشاورزان شهرستان ری تعلق می گرفت، ولی تا به امروز هیچگونه آبی به این شهرستان ری تعلق نگرفته است.

وی تاکید کرد: وزارت نیرو باید سریعا نسبت به تحقق حق آبه کشاورزان جنوب تهران از این تصفیه خانه اقدامات عملی انجام دهد.

علیجانی با بیان اینکه باید هشت متر مکعب در ثانیه از آب سد شهید کلانتری(فشافویه) بر اساس قانون به کشاورزان پایین دست تعلق گیرد، افزود: وزارت نیرو تاکنون در خصوص ایجاد ۲ خط لوله انتقال آب به بخش کشاورزی حسن آباد فشافویه هچگونه اقدامی انجام نداده است.

وی ادامه داد: انتقال آب سد کلانتری به روستاهای پایین دست می تواند ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی را که هم اکنون به دلیل بی آبی خشک شده اند را احیا و زمینه اشتغال تعداد زیادی از جوانان منطقه را محیا کند.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه با بیان اینکه شمال کلانشهر تهران در حدود ۵۰ هزار هکتار اراضی شیب دار دارد، تصریح کرد: بارش یک میلیمتر باران در این اراضی در حدود ۲۵ میلیون متر مکعب آب را به جنوب تهران هدایت می کند که به دلیل نبود زیر ساخت های لازم در حوزه آبخیز داری، کل این آب به صورت روان آب از جنوب تهران عبور می کند.

وی یادآور شد: ۳۰۰ میلیارد ریال بودجه از محل ارزش افزوده برای روستاهای ری در سال ۹۷ تخصیص داده شده بود که به دلیل قرار گیری مناطق نیازمند اجرای طرح های آبخیز داری در خارج از روستاها، دیوان محاسبات اجازه جذب آن را نداد که باید مشکلات قانونی این بخش برطرف شود.

نماینده مردم تهران در مجلس به تخریب ۴۰ تا ۵۰ هزار حلقه از چاه های قنوات شهرستان ری اشاره کرد و افزود: متاسفانه اجرای طرح های عمرانی در کلانشهر تهران موجب از بین رفتن قنوات کشاورزان شده که شهرداری تهران در این زمینه باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: شهرداری تهران باید در خصوص تخریب قنوات و آلوده کردن حق آبه کشاورزان ری پاسخگو باشد.

علیجانی عنوان کرد: آلودگی حق آب کشاورزان ری توسط کلانشهر تهران موجب شده تا امروزه ۱۰ تا ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ری که محصولاتی مانند ذرت علوفه ای کشت می کنند با آب های نامتعارف آبیاری شوند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه وزارت نیرو و آب منطقه ای باید طرح ساماندهی آب های سطحی جنوب تهران را با سرعت بیشتری پیگیری کنند، افزود: برخی کارشکنی ها در این حوزه وجود دارد که باید دستگاه های امنیتی بخصوص وزارت اطلاعات در این زمینه ورود کند و با متخلفان برخورد نماید.

همایش آب و کشاورزی شهرستان ری، چالش ها و فرصت ها امروز سه شنبه با حضور محسن علیجانی و فاطمه سعیدی از نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ناهید خداکرمی و حسن خلیل آبادی از نمایندگان شورای شهر تهران، سرپرست فرمانداری ری و جمعی از کشاورزان در شهرری برگزار شد.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.