مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

کنترل بیماری لمپی اسکین در دامداری های شهرستان ری

وحید رستگاری اظهار داشت: پشه ها و مگس ها، جانوران موذی، حیوانات مهاجم، پرندگان وحشی، همچنین تردد افراد و وسایل نقلیه و تماس مستقیم دام آلوده با دام های حساس از جمله راه های انتقال و انتشار این بیماری است.

وی با بیان اینکه روستای دوتویه ۶۰ دامداری و یکهزار و ۵۰۰ راس دام سنگین دارد، عنوان کرد: یکهزار و ۳۰۰ راس از دام های سنگین این روستا در مقابل بیماری لمپی اسکین واکسینه شده اند و بقیه نیز طی امروز و فردا واکسینه می شوند.

رستگاری یادآور شد: بیماری لمپی اسکین (LSD ) نوعی بیماری غیربومی حاد تا مزمن، بسیار عفونی و بیماری عمومی و پوستی در دام سنگین گاو است، این بیماری مختص مناطق آفریقایی است که به تازگی در کشور شایع شده و در استان های غربی، شمال غربی و جنوب غربی مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه بیماری لمپی اسکین توسط نوعی ویروس از خانواده ویروس آبله ایجاد می شود افزود: تب شدید به مدت شش تا ۷۲ ساعت، ریزش آب از چشم ها، افزایش ترشحات بینی و حلق، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر، تا حدودی بی حالی و تمایل نداشتن به راه رفتن، از علائم بارز این بیماری است.

وی تصریح کرد: کنترل ورود و خروج دام زنده و علوفه مصرفی، ضدعفونی خودرو، وسایل و لوازم ورودی به دامداری، سمپاشی و مبارزه با حشرات موذی، عدم خرید و اضافه کردن دام بدون مجوز و از منابع نامشخص و جداسازی و قرنطینه دام های مشکوک و گزارش سریع به دامپزشکی، از جمله اقدامات اساسی برای پیشگیری از وقوع بیماری است.

شهرستان ری با دارا بودن ۲۳۸ واحد گاوداری و تولید بیش از ۲۴۷ هزار تن شیر در سال رتبه اول تولید شیر استان تهران را دارد، این شهرستان با جمعیتی در حدود یک میلیون نفر در جنوب پایتخت واقع شده است.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.