مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

آرامش زائران عبدالعظیم(ع) با هنرنمایی خطاطان

نوروز که از راه می رسد همه نونوار و با شور و شوق فراروان به استقبال می روند و هنرمندان هر دیاری در این کارزار شورآفرینی می کنند.
هنرمندان ری نیز از این قافله پیشی می گیرند و همه ساله با زبان سحرآمیز هنر گویای آرامش و کامروایی زائران و گردشگران حرم عبدالعظیم(ع) می شوند.
این بار نیز هنرمندان خطاطی شهرری با همت شهرداری منطقه 20 در آستانه سال نو به منظور شناساندن هنرهای بومی منطقه به زائران و گردشگران نوروزی در ورودی حرم مطهرعبدالعظیم(ع) خیابان هنر را راه اندازی کردند که خبرنگار ایرنا در گفت و گو با تنی چند از این هنرمندان اصرار دل آنها را در آرامش روح مسافران بیان می کند.

** هنر خوشنویسی روح زائران را جلا می دهد
علی محمدی از خوشنویسان در این باره می گوید: تهذیب و پاکی یکی از ارکان هنر خط است و همه اساتید خط این توصیه را می کنند و به منظور آمادگی نفس تذکر می دهند که برای خواب، خوراک و حرکات برنامه صحیحی تنطیم شود.
وی تصریح کرد: خطاطان باید این پاکی و لطافت هنر خوشنویسی را به دیگران منتقل کنند و در این زمینه پیشقدم باشند.
این خطاط ادامه داد: روح گردشگران در ورودی حرم عبدالعظیم (ع) با رنگ دوات و زبان قلم جلا پیدا می کند و یادآوری خاطرات، ما را در این راه مصمم تر از گذشته می کند.
این هنرمند، اختصاص همیشگی این پیاده رو را برای هنرنمایی سایر هنرمندان بسیار با اهمیت دانست و گفت: این مکان بسیار پر تردد است و زائران گردشگران بیش از هر جای دیگری به اصرار هنر پی می برند.

** خلق آثار مذهبی با ارزشترین هنر است
محمد بخشی از دیگر خطاطان نیز در مورد این فعالیت هنری اظهار داشت: یک هنرمند که در دوره کاریش یک پویایی دارد و باید روز به روز نسبت به ارتقای هنرش فعال باشد و فعالیت هنری در مکانی مذهبی از دیگر اصول پایداری در هنر است.
وی افزود: دوره معاصر با تغییر و تحول همراه است و نقاشی خط نیز از تحولات این دوره است که مورد توجه زائران قرار می گیرد.
این هنرمند ادامه داد: خط اصلی در ایران نستعلیق است و به این خط چه به لحاظ تولید آثار نقاشی خط، چه به لحاظ فرم های هندسی پرداخته شده و هنرمندان دوره معاصر سعی دارند که این فرم را به نوبه ای به روز تر کنند.
وی افزود: فعالیت هنری در مکانی تاریخی و مذهبی، روح هنر را بیشتر باز می کند و ایده های زیادی را در ذهن هنرمندان پرورش می دهد.
بخشی به حضور هنردوستان در جمع خطاطان اشاره کرد، گفت: این گفتمان هنری موجب تغیر نگاه زائران و علاقه مندان به هنر خطاطی می شود و ناخواسته آنها را به سمت معرفت و عرفان می کشاند.

** خوشنویسی عنصری هویت ‌بخش در معماری اسلامی است
زهرا حافظی از بانوانی که بر روی تخته کار، هنر خوشنویسی را امتحان می کند، در این باره افزود: خوشنویسی از عناصر اساسی و هویت ‌بخش در معماری کشورهای اسلامی است تا جایی که گاه شناسنامه این نوع معماری محسوب می‌شود.
این کارشناس معماری می گوید: در ایران و تمام کشورهای اسلامی، خطاطی همیشه هویت ‌دهنده به معماری بوده است و معماری اسلامی بدون استفاده از خط، فاقد هویت است، اما همین ‌که خط بر معماری می ‌نشیند، آن معماری دارای شناسنامه می‌شود.
وی بیان کرد: درهم تنیدگی از ویژگی‌های خطوط استفاده شده در معماری است و ارزش این هنر در اماکن مذهبی بیشتر نمایان می شود.
حافظی اضافه کرد: هنر وسیله ای برای رسیدن انسان به کمال است و هر چه روح هنر در جامعه جریان داشته باشد ، معضلات و مشکلات اجتماعی کمتری در سطح جامعه بوجود می آید.
وی بیان کرد: هنر قلب و نبض جامعه است که اگر دچار اختلال شود مشکلات زیادی در پس آن بوجود می آید باید درک کرد که هنر خون در رگ های جامعه ایجاد می کند و این هنرنمایی خطاطان در ورودی حرم مطهر عبدالعظیم(ع) بسیاری از زائران را آرامش می دهد.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه