مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

دومین دوره عهدواره چله مهدویت به ایستگاه پایانی رسید

آیین اختتامیه دومین دوره عهدواره چله مهدویت که با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستان شیخ صدوق شهرری برگزار شده بود، پس از معرفی و تجلیل ار برگزیدگان این دوره به ایستگاه پایانی خود رسید.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری ؛ آیین اختتامیه دومین دوره عهدواره چله مهدویت با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، محمد خراسانی زاده مدیرکل، حمید زمانی فرماندار شهرستان ری و شماری دیگری از مسئولان در آستان شیخ صدوق شهرری برگزار شد.

در ابتدای مراسم از برگزیدگان دومین عهدواره چله مهدویت که پس از انجام داوری در 16 شهرستان استان تهران، خالق برترین آثار ارائه شده در حوزه های هنری مرتبط با مهدویت شناخته شده بودند، تجلیل به عمل آمد و سپس گروه تواشیح به اجرای برنامه پرداختند.

محمد مهدی اسماعیلی در این مراسم با بیان اینکه خدا را شاکریم که دومین عهدواره مهدویت را در این مکان نورانی برگزار کردیم، اظهار داشت: استان تهران و شهرری از کانون های تاریخی اهل بیت(ع) بوده است و ستارگان بی‌نظیری در این مکان نورانی نفس کشیدند و این میراث گرانقدر به ما رسیده است.

وزیر فرهنگ و ارشد اسلامی، تهران را به عنوان ام‌القرای جهان اسلام نامید که منور به حضور چهره های عبدالعظیم حسنی(ع) و شیخ صدوق و بسیاری از ستارگان مکتب ولایت و امامت است و با قدردانی از ابتکار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بخاطر ایده برگزاری عهدواره چله مهدویت گفت: به امید خدا این سنت حسنه استمرار یابد؛ در حوزه تعظیم و تکریم حوزه مهدویت، همه بنیان های نظری تشکیل دولت اسلامی و فلسفه امیدواری را نوید داده اند که به برپایی عدل و داد منتج می‌شود.

وی فلسفه انتظار را سازنده و یک مفهوم پیش رونده معرفی کرد و یادآور شد: منتظران خودشان باید مصلح باشند تا زمینه دولت کریمه و جهانی فراهم شود. امام خمینی(ره)  که۶۰ سال پیش انقلاب اسلامی را آغاز کردند به دوره طلایی ظهور چشم داشتند و مقام معظم رهبری نیز تمدن اسلامی را با پسوند ظهور پیوند زده اند.

محمد مهدی اسماعیلی، ماموریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را استقرار جامعه اسلامی در همه بخش ها دانست و افزود: اگر این استعداد و آمادگی برای سلوک مومنانه وجود نداشته باشد، آرمان نظام نوین اسلامی، تحقق نمی یابد. حیات طبیه تحت زعامت ولایت فیقه است و پرچم این انقلاب حسینی به دست صاحب اصلی می رساند.

گفتنی است که در ابتدای این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز با اشاره به برگزاری اختتامیه نخستین دوره عهدواره چله مهدویت در سال گذشته در  ۱۹ اردیبهشت، اظهار داشت: خانواده بزرگ ارشاد استان تهران اگر پرچم مهدویت و عهدواره را بی واسطه بلند کرده اند در حقیقت، افتخار سربازی امام عصر(عج) را برعهده دارند. بنابر فرموده گفته امام صادق(ع)، اگر فردی ۴۰ روز دعای عهد بخواند از یاران ایشان محسوب خواهد شد و ایده چله مهدویت از این موضوع نشات گرفته است.

محمد خراسانی زاده با بیان وجود جشن ها و سرورهای بسیار از رجب تا اواسط شعبان یادآور شد: انتظار از نگاه آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری یعنی امید و نگاه خوشبینانه؛ از این رو مبنای کار ما امید است. ایده محوری این عهدواره، یک اتفاق همه جانبه در قالب ماموریت‌های ارشاد با امکان فعال سازی همه اجزای خانواده بزرگ ارشاد پیرامون آرمان های مهدویت است. میلیون ها هنرمند در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارند که می توان از وجود آنها در حوزه مهدویت بهره برد.

وی در ادامه با مروری بر نحوه کار دومین دوره چله مهدویت خاطرنشان کرد: با آغاز عهدواره ۱۶ دبیرخانه شکل گرفت و در هر شهرستان‌ یک دبیرخانه تخصصی در موضوعات نقاشی، شعر، خط، خوشنویسی، نمایش، گرافیک، داستان، کتاب، رسانه های مهدوی، خوانش متن، بازی و نرم افزار موبایل و غیره شروع به فعالیت کرد و ۱۵ اختتامیه برگزار شد و امروز شانزدهمین آیین را برگزار می کنیم و از برترین های هر ۱۶ شهرستان قدردانی می کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران یا یادآوری این موضوع که گاهشمار عهدواره دوم از پایان عهدواره اول آغاز شد و دبیرخانه ها فعال شدند و فراخوان این چله شروع شد، گفت: ۹۸ رویداد در شهرستان های تهران در این عهدواره فقط تا نیمه شعبان رقم زده و آثار متعددی خلق شد و تا عید سعید فطر آثار جمع آوری شد و ۵۰ کارشناس آثار را داوری کردند. سال گذشته 2 هزار 600 اثر و امسال پنج هزار 365 اثر به دبیرخانه های عهدواره ارسال شد که به لحاظ کمیت و کیفیت از رشد بسیار خوبی برخوردار بودند. پس از اتمام مهلت ارسال آثار، داوری آثار از چندین وجه آغاز شد و در نهایت اختتامیه‌ها در شهرستان‌ها و پس از آن اختتامیه اصلی در آستان شیخ صدوق که مزین به نام بزرگی است و عمر خود را در راه مهدویت صرف کرده است، رقم خورد.

محمد خراسانی زاده، انقلاب اسلامی را زمینه ساز انقلاب جهانی و موعود نامید و بیان کرد: با برگزاری این عهدواره در سطح 16 شهرستان استان تهران جریان‌سازی لازم صورت گرفت و 16 دبیرخانه ایجاد و در هر شهرستان رشته‌ای اختصاصی آغاز به کار کرد. موضوعات مدنظر در این زمینه با رهبری شورای سیاست گذاری در 16 محور طراحی شد که شامل شخصیت حضرت، عدالت، امید آینده تاریخ جهان، فرهنگ انتظار، سیره رهبران و شهیدان و … است. انتظار یعنی امید و فرهنگ و انتظار در حرکت و امید خلاصه می شود، لذا ایده محوری ما در برگزاری آن عهدواره این شد که رویداد و اتفاقی را داشته باشیم که به صورت همه جانبه فعالیت کند.

خراسانی زاده مزیت این دوره را نسبت به دوره پیشین، جدیت در اجرای کار دانست و تصریح کرد: مسجد مقدس جمکران به عنوان مرکز مهم با جلوه ویژه‌ای و 16 استان دیگر نیز در این موضوع درگیر شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از هزینه‌های این برنامه توسط فعالان اقتصادی و مشارکت کنندگان بخش خصوصی استان تهران تأمین شده است.

لازم به ذکر است که در این آیین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل فرهنگ تهران به افتخار خادمی مسجد جمکران نائل شدند و از خانواده مرحوم آیت الله ری شهری نیز قدردانی شد.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه